Råd sökes
Hej!
Är ny här o jag har som intresse att skriva berättelser o noveller.Det har legat nere länge för annat har upptagit min tid.Har alltid haft en dröm att skriva en bok o ge ut. Nu har lusten o energin infunnit sej men jag märker att (som förut) när jag skrivit ett stycke eller ett kapitel så går jag tillbaka och läser jag igenom o blir ofta missnöjd på formuleringar o meningssammansättningar o då raderar jag o ändrar ,ibland till det bättre men även till det sämre. Min fråga o undran är då ska man bara fortsätta o skriva utan att gå tillbaka o när materialet/boken är färdig först då göra ändringar ? Känner att det tar tid när man arbetar som jag,är det bättre att bara skriva på ?
Mvh Trixa :)

Skriver du "rätt" från början så är boken relativt färdig när du skrivit färdigt den, vilket kan vara en fördel. Det som är skrivet är skrivet och kan läggas åt sidan med gott samvete.
Risken med att skriva färdigt från början och peta och Redigera texten när man håller på är att man inte blir färdig utan börjar tveka istället och undra om det skrivna är tillräckligt bra.
För en del fungerar det bra att flödesskriva för att få ihop handlingen och gå in och Redigera i efterhand. Andra trivs bättre med att skriva Synopsis och bestämma på förhand vad man vill skriva.
Pröva dig fram och se vad som känns bäst för dig. Kanske kan du kombinera båda metoderna? Nu känner jag mig skärpt och motiverad och kan skriva "rätt" från början. Känner man sig trött och omotiverad eller sitter i en stökig miljö kanske man kan tillåta sig att skriva "dåligt" utan att tänka på formuleringar och Redigera texten i efterhand.
En fördel med att skriva ett råmanus först och låta texten vila innan man går tillbaks och redigerar den är att man ser den med friska ögon om man varit ifrån den ett tag.