Råd sökes
Hej!
Är ny här o jag har som intresse att skriva berättelser o noveller.Det har legat nere länge för annat har upptagit min tid.Har alltid haft en dröm att skriva en bok o ge ut. Nu har lusten o energin infunnit sej men jag märker att (som förut) när jag skrivit ett stycke eller ett kapitel så går jag tillbaka och läser jag igenom o blir ofta missnöjd på formuleringar o meningssammansättningar o då raderar jag o ändrar ,ibland till det bättre men även till det sämre. Min fråga o undran är då ska man bara fortsätta o skriva utan att gå tillbaka o när materialet/boken är färdig först då göra ändringar ? Känner att det tar tid när man arbetar som jag,är det bättre att bara skriva på ?
Mvh Trixa :)

Skriver du "rätt" från början så är boken relativt färdig när du skrivit färdigt den, vilket kan vara en fördel. Det som är skrivet är skrivet och kan läggas åt sidan med gott samvete.
Risken med att skriva färdigt från början och peta och Redigera texten när man håller på är att man inte blir färdig utan börjar tveka istället och undra om det skrivna är tillräckligt bra.
För en del fungerar det bra att flödesskriva för att få ihop handlingen och gå in och Redigera i efterhand. Andra trivs bättre med att skriva Synopsis och bestämma på förhand vad man vill skriva.
Pröva dig fram och se vad som känns bäst för dig. Kanske kan du kombinera båda metoderna? Nu känner jag mig skärpt och motiverad och kan skriva "rätt" från början. Känner man sig trött och omotiverad eller sitter i en stökig miljö kanske man kan tillåta sig att skriva "dåligt" utan att tänka på formuleringar och Redigera texten i efterhand.
En fördel med att skriva ett råmanus först och låta texten vila innan man går tillbaks och redigerar den är att man ser den med friska ögon om man varit ifrån den ett tag.
Jag har själv precis fått rådet att "fulskriva" först och gå in i efterhand och ändra, kontrollera, researcha och granska, precis som parsley skriver. Det viktigaste är att du får upp flödet, och det får du inte genom att gå tillbaka och läsa din text efter varje stycke. (Jag har precis samma problem, så jag vet hur du har det).
Man kan skriva om sin bok hur många gånger som helst innan man ger ut den, och den vetskapen får åtminstone mig att vara lite snällare (och mindre kritisk i ögonblickets skrivhetta) mot mig själv.
Lycka Till 
Med varm och vänlig hälsning
Annie
www.joella.bloggplatsen.se
När jag skriver så skriver jag från början till slut tills jag är klar. Sedan läser jag igenom och kontrollerar texten innan jag publicerar den - då kan jag upptäcka stavfel och konstiga meningar. Jag rättar dessa och kan ibland byta plats på vissa stycken, men jag har lärt mig att inte tvivla på mig själv. Det är inte bra att hålla på och skriva om och skiriva om, det blir inte bättre för det, oftast var det bättre från början när det var naturligt och bara flöt på. Jag har alltid haft svårt att hinna skriva lika fort som jag tänker, det blev lättare när jag fick en skrivmaskin och nu när jag ofta skriver på dator, men jag skriver fortfarande för hand ganska ofta. Då kan man renskriva det på skrivmaskin, dator eller andra tillbehör.
Så mitt råd till dig är att skriva för hand och sedan renskriva det och då samtidigt rätta slarvfelen.
Lycka till!
Kram Anette
Tack för råden :) Bra att få lite synpunkter. "Fulskriva" var ett bra ord!
Jag jobbar stenhårt med att inte gå tillbaka o ändra utan bara låta
fingrarna dansa över tangenterna, det är ju det som poppar upp i
huvudet som måste få komma ut i text och inte störas av
återkommande uppehåll. Det är härligt att få skriva av sig och skapa
något ur fantasin. Har låtit några nära vänner läsa lite ur min bok och det har bara varit positiva utlåtande som i sin tur har lett till att man
känt sig mer sporrad att fortsätta. Känns som om jag vill nå ut till människor med det jag skriver :)
Det går säkert bra. Om andra tycker det är bra så är det säkert det och då släpper det där pretentiösa som styr en när man går in och ändrar och håller på tills man förstört hela texten.
När man skrivit klart kan det dock bli så att man måste ändra nåt för att det inte går ihop eller för att man märker något slarvfel tex felsyftningar och oklarheter, men sånt kan dina vänner hjälpa dig med, om det är nåt de inte förstår, nåt som är oklart, så vet du vad det är och kan gå in och ändra det för man blir blind för sin egen text. Ibland kan det till och med vara bättre att någon annan läser igenom och rättar felen just därför.
Jag skriver och sedan omskriver jag. Det är enormt mycket omskrivande men det funkar för mig. Det kan ta en evighet för mig att få ihop 10 sidor.
#6 "Jag skriver och sedan omskriver jag. Det är enormt mycket omskrivande men det funkar för mig. Det kan ta en evighet för mig att få ihop 10 sidor."
Det tar evigheter just för att du gör så :)
Så för dig skulle det säkert passa bätte att "Fullskriva" i alla fall forsätta så länge det flödar på bra.
Iofs har jag aldrig haft Skrivkramp själv, men det kanske beror på att skrivandet inte är min huvudsysselsättning, men för er, som får det är det extra viktigt att skriva på så mycket som möjligt då ni är igång, speciellt om man skriver påhittade berättelser.
Kreativiteten sitter i höger hjärnhalva, medan analyser och rättande sitter i vänster. Många västerlänningar har svårt att byta från vänster till höger, och för er, som har problem med det, är det extra viktigt att fortsätta använda höger (="Fullskriva") så länge som möjligt då ni kommit igång. Men vi, som är intresserade av att skriva, har säkert mycket lättare i genomsnitt att få igång höger hjärnhalva, för annars skulle vi inte gilla att skriva berättelser :)
Jag kan - efter ett yrkesliv som innehållit en hel del Skrivkramp (arbetar som journalist på magasin, alltså inte nyhetsjournalistik, då krävs ingen stilistik direkt) rekommendera flödesskrivning.
Att bara skriva på utan att tänka. För att komma igång.
Och sedan fulskriva, som ni kallar det. Att bara skriva ner det som ska finnas där och därefter gå tillbaka och sätta texten på fötter.