Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettfrågor-funderingar
Läst 469 ggr
snowy00
2025-03-10 12:37
2

Hur kommer man igång med att skriva en bok?

Någon här som har tips på hur man kommer igång, om det är så att man skulle vilja försöka skriva en bok? Jag har bloggat en hel del, på temat andlighet… Men upplever att jag oftast inte får ihop texter som är längre än ett blogginlägg. Ofta känner jag mig tom på ord… Men jag älskar samtidigt att skriva, och uttrycka mig i text.😊

Bara öppnar upp för lite tips, och råd, om någon har.

Zav
2025-03-10 18:25
2

Beror på vilken typ av bok antar jag.
Jag skrev upp plotten först, alltså vad som skulle hända i boken. Sedan skrev jag varje del med handling och Gestaltning.

snowy00
2025-03-10 19:19
1

#1:

Ah, ja egentligen vet jag inte ens vilken typ av bok det skulle vara. Men eftersom jag skrivit en hel del om min syn på andlighet på mina tidigare bloggar (bara mina egna tankar på ämnet rakt upp och ned), så faller väl det ämnet sig närmast.

Så det skulle i så fall inte vara en ren faktabok, men heller ingen skönlitterär roman som är berättad som en historia.

Kanske skulle man skriva ned rubrikerna man vill ha med i boken, sen reflektera kring de rubrikerna (ungefär som delar, eller kapitel i boken).🤔

Jag har för övrigt stängt ned min blogg som jag hade. Där av att jag tänker att skriva en bok kanske vore något i stället, för jag måste på något sätt få ur mig skrivandet på något sätt..😁

Zav
2025-03-10 19:58
2

Låter rimligt att punkta upp vad du vill ha med, typ som kapitelrubriker eller ämnen (sen kan du alltid ändra rubriknamnet senare) :)

Crucio
2025-03-10 21:35
1

Få ämnet eller storyn klart för dig först, och varför. Varför vill du skriva en bok? Det blir lite bakvänt att försöka hitta på innehåll för att få ihop en bok, istället för att det blir en bok för att man har något man vill skriva. Det senare blir nog sällan bra heller.

Om man har blogginlägg om olika ämnen så kan man ju t.ex. kombinera dem till någon sorts samling i bokform.

Sajtvärd på Skrivlust

snowy00
2025-03-11 09:02
1

#3:

Ja, det var lite så jag tänkte mig också :)

#4:

Här skrev jag anledningen till att jag funderar på att skriva en bok i inlägg #2.

"Jag har för övrigt stängt ned min blogg som jag hade. Där av att jag tänker att skriva en bok kanske vore något i stället, för jag måste på något sätt få ur mig skrivandet på något sätt."

snowy00
2025-03-11 09:13
1

Annars har jag kommit fram till ett 20-tal rubriker som jag vill reflektera över i mitt skrivande. Skriver man också 1-2 A5-sidor per rubrik blir det 20-40 sidor totalt. Så jag börjar med det och ser vart det leder..

Crucio
2025-03-11 11:34
0

#5: Jag såg det, men tänker att man då ändå återkommer till vad det är för texter/ämne du vill få ur dig. En början, om du som du skriver i kommentaren efter inte nödvändigtvis har så många sidor med potentiellt material, med tanke på att en regelrätt bok/roman kräver minst 150-200 sidor, skulle kunna vara att istället för en blogg t.ex. publicera texter här eller på något liknande forum eller på sociala medier. Detta om prio är att få läsare. Om prio inte är att bli läst utan att bara skriva så skulle jag rekommendera att helt enkelt skriva i ett Word-dokument eller liknande, prestigelöst och se vad det blir. Det kan vara befriande att skriva utan fokus på att det ska läsas, i alla fall som ett första utkast. (Om man funderar på att skicka in till Förlag så är det viktigt att komma ihåg att det ofta inte får vara publicerat någonstans innan.)

Hur kom det sig att du slutade med bloggen förresten? Kan tänka mig att det är svårt att få läsare till dem nu för tiden. :/

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2025-03-12 11:33 av Crucio
snowy00
2025-03-11 12:04
0

#7:

Okej. Ja, varför man egentligen skriver kan ju vara bra att fråga sig emellanåt. Det är nog mer av den här anledningen jag tänkte skriva "offline", utan att publicera allt på en gång som i en blogg:

"Om prio inte är att bli läst utan att bara skriva så skulle jag rekommendera att helt enkelt skriva i ett Word-dokument eller liknande, prestigelöst och se vad det blir. Det kan vara befriande att skriva utan fokus på att det ska läsas, i alla fall som ett första utkast."

Jaså, finns det "regler" på hur många sidor det ska vara för att kallas bok? Det visste jag inte. Vad kallar man då en "bok" på ca 50 sidor? Jag har nämligen läst sådana också, på samma ämne som jag tänkte skriva om.

Jag har nog aldrig riktigt varit vän med att publicera mina texter online, i exempelvis bloggform. Det har funkat ett tag, och jag har fått följare, och läsare, en del kommentarer och dylikt. Men hade nog egentligen trivts mer med att skriva texterna "offline" för att sedan publicera dem gratis på internet som e-bok (pdf) eller beroende på hur bra det blir kanske ta en summa för e-boken… (inte gratis).

Men känner att själva skrivandet är huvudsaken, sen om någon vill läsa..eller uppskattar vad jag skrivit..så är det bara en bonus.

Kanske jag uppfattas lite "luddig" i vad jag försöker åstadkomma, men går mer på känslan, kommer fram till saker eftersom. Sen får det nog bli lite som det blir till slut..😊

• Redigerat 2025-03-11 12:06 av snowy00
Crucio
2025-03-11 13:22
1

Jo till viss del finns det regler. Något på t.ex. 20 sidor är inte en roman utan en novell. Även 50 sidor skulle i de flesta fall räknas som novell/långnovell. Men sedan finns det ju korta romaner och långa noveller, där kategorin beror mer på strukturen på berättelsen. Barn- och ungdomsböcker kan ju ofta ha rätt få sidor, men man ser ju sällan eller aldrig Förlag publicera t.ex. en novell som tryckt bok. Gissar att den förväntade försäljningen på så korta verk inte väger upp för tryckkostnaden. Däremot finns det något enstaka Förlag fokuserade specifikt på noveller som trycker upp enskilda sådana i fysiskt format.

Men ska man publicera själv i t.ex. PDF-format så spelar det knappast någon roll.

https://litteraturbanken.se/skolan/litterara-genrer/

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2025-03-11 18:59 av Crucio
snowy00
2025-03-11 16:39
0

#9:

Det var ju lite intressant. Och vid närmare eftertanke så har jag väl vetat det till viss del också, med tanke på kortare noveller, osv. Och att en text på 15 sidor exempelvis inte räknas som bok förstår man ju.

Har förstått att det går att publicera själv som e-bok på ex Amazon och ta betalt för det. Men hur det riktigt går till och inom vilka ramar man gör det, vet jag inte riktigt. Men det blir i så fall en senare fråga.

Zav
2025-03-11 17:57
2

Det beror ju på genre också. En handbok på 50 sidor är ju en handbok, det är väl mest skönlitterärt som delas in i noveller, kortromaner och romaner.
Poesisamlingar kan säkert också vara kortare, osv. Men viktigt att köparen vet vad den får, om det ska säljas. Oavsett format.

(Rent krasst är väl "bok" en produkt med sidor och pärmar, och e-bok någon digital motsvarighet. Inte en fackterm för genre eller format?)

snowy00
2025-03-12 11:00
0

#11:

Ja, jag tänker att kanske spelar det inte så stor roll om det man skriver kallas "bok" eller något annat, heller inte om den är 15 sidor lång, eller 300 sidor lång. :) i vardagligt tal brukar man väl iaf säga som du skriver, bok för något med pärmar/omslag, och e-bok för dess digitala version..

T ex har jag samlat korta haikudikter som jag skrivit i en slags e-bok. Det är hundra Dikter totalt. Den "diktboken" är nog inte mer än runt 30 sidor lång..

Crucio
2025-03-12 11:25
0

#11: Precis, skönlitterära verk. Och nej det stämmer, den korrekta termen är roman, inte bok. Men de termerna används ju ofta mer eller mindre som synonymer.

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
2025-03-12 11:30
0

#12: Nej överlag spelar det ingen roll, min poäng som kanske inte framgick var att om man ska skicka in ett skönlitterärt eller en samling essäer till ett Förlag i hopp om fysisk publicering så krävs det som regel att det är ett visst antal sidor. Som jag nämnde så är det nog hopplöst att försöka få en enskild novell publicerad i fysiskt format, då behöver det vara en novellsamling t.ex. Jag vet att författare ibland kommer ut med enskilda noveller, men då har jag aldrig sett dem tryckta utan det brukar då vara e-bok/e-ljudbok. Men ska man självpublicera i digitalt format så spelar som sagt inte detta någon roll.

Diktböcker och handböcker är exempel på verk, precis som barnböcker som jag nämnde, som ofta kan vara mycket kortare. Men eftersom det inte lät på trådstarten som att det var något av det du pratade om så tog jag inte med det i beräkningen när jag pratade om antal sidor.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2025-03-12 11:34 av Crucio
Denna kommentar har tagits bort.
snowy00
2025-03-12 12:10
0

#14:

Förstår, det blir väl så klart annorlunda om man ska skicka in till Förlag och få den godkänd av dem.

Det var ingen diktbok, eller handbok jag pratade om här i tråden, nej. Heller ingen skönlitterär roman. Vet inte vad namnet är på den typ av bok jag vill skriva. Det skulle vara mina tankar och reflektioner om och i temat andlighet… Lite som en blogg, men samlat och skrivet i en e-bok.

Att skicka in den till Förlag tvivlar jag dock på att jag skulle göra 😊 kanske på sin höjd "självpublicera" som e-bok på t ex Amazon.

Som sagt, jag är nog lite diffus med vad jag tänkt göra.. Men om det blir ett resultat av det hela, så kan jag nog lägga in den här i tråden sen…. Beroende på om jag ska ta betalt för den eller ej, så klart.

(så får den som vill göra sin egen bedömning)

Vizzla
2025-08-10 13:38
1

Jag började blogga 2011 om hundar/taxar. 2022 började jag samla det jag skrivit som baserades på fakta och forskning på skoj. Sen började jag säga högt åt personer jag kände att det skulle vara roligt att få göra det till en bok. Många stöttade mig, en fotograf erbjöd sig att fota omslagsbilden till ett bra pris. 2025 i april gav jag ut boken efter 4 års arbete.
Jag valde Egenutgivning då jag har mer kontroll själv över materialet och utgivning.
Mitt råd är:
Fortsätt skriv
Samla det du skriver som du tycker är riktigt bra i ett word dokument
Googla på "synopsis" och gör en egen sådan mall - det underlättar när du sedan ska få materialet att bli en logisk text med en röd tråd.
Säg högt att din dröm är att ge ut en bok - med stöd så blir det av
Be tre-fem personer testläsa ditt manus
Tryck boken när du är nöjd (men stressa inte när det väl är i tryck går det ju inte att ångra)
Lycka till!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

gillarhamstrar
2025-08-10 14:01
1

finns mycket tutorials på YouTube

snowy00
2025-08-28 14:59
0

Oj, såg att det kommit fler svar här, nu. Tack för ytterligare tips.

Jag har iaf kombinerat att skriva helt nytt material, och att lägga in de bästa inläggen från min "blogg", och har på så sätt fått ihop 50 st A5-sidor hittills. Läste just genom det jag har skrivit, och letat "fel" (grammatiska och annat), och känner mig ganska nöjd med det jag läser, över lag.

Men än är den inte klar, detta får nog bli ett projekt på flera år.

#17:
Kan du, eller någon annan beskriva mer ingående om detta som du skriver?😊

Googla på "synopsis" och gör en egen sådan mall - det underlättar när du sedan ska få materialet att bli en logisk text med en röd tråd.

snowy00
2025-08-28 15:04
0

Hittade förklaring om Synopsis här:

https://skrivfokus.se/skriva-synopsis/

Ska nog skriva en sån, det verkar vettigt. Jag har själva idén bakom boken, och över vad jag vill förmedla/säga med den, i huvudet.
Det kan nog hjälpa att beskriva det i en sån här "synopsis"…

Crucio
2025-08-28 19:55
0

Jag skulle vilja påstå att en Synopsis främst används för romaner, möjligen också reportageböcker där man behöver en tydlig röd tråd. Men om du tänker samla texter på olika ämnen så behövs inte det.

Det är inte så vanligt, men det händer ju att t.ex. journalister släpper böcker som består av ett urval av deras texter, där det inte finns någon röd tråd. Eller att författare gör detsamma med noveller eller prosa. De behöver inte höra ihop på något annat sätt än att de är av likartad form, d.v.s. man blandar knappast noveller med artiklar i samma bok.

Sajtvärd på Skrivlust

snowy00
2025-08-28 20:04
0

#21:

Ah, förstår. Bra synpunkt. Jag tänkte faktiskt så själv, att Synopsis kanske mest skrivs till en skönlitterär roman. Svårt ändå att få en röd tråd genom alla blogginlägg, även om de alla har samma huvudämne. Men har iaf sorterat de olika texterna lite på ett logiskt sätt, så att liknande kommer efter varandra.

Zav
2025-09-03 06:33
0

#22: "New worlds - year one" av Marie Brennan är en samling bloggtexter/essäer om världsskapande. Kanske värt att se hur hon samlat ihop det, om du ska göra något liknande (men med annat tema).

snowy00
2025-09-03 23:10
0

#23:

Köpte nu den boken du tipsar om, som e-bok. Var inte så dyr. Intressant att se hur den är upplagd.

Zav
2025-09-04 06:42
0

#24: Hoppas den kan vara till hjälp :)
Ja e-boken var prisvärd. Jag köpte serien i pappersform, men använder den ju för inspiration i mitt världsbygge.

snowy00
2025-09-04 07:04
1

#25:

Ah, ja bara 40 kr som e-bok. Säkert är den till hjälp. Såg också att finns fler böcker i serien. Får väl se om jag läser genom hela, eller bara bläddrar i den. Men har passande nog nyss läst klart en annan bok, och funderar på vad att läsa här näst…🙂

snowy00
2025-09-04 14:50
1

När jag börjar läsa "New worlds - year one" inser jag att författaren till den boken skriver väldigt bra..

Zav
2025-09-04 16:35
1

#27: Hon har ju skrivit en skönlitterär serie också :) Men jag har inte läst den.

snowy00
2025-09-05 20:33
1

…Jag börjar också inse, när jag läser i den boken, hur mycket arbete det kan vara med en skönlitterär bok. Inte bara de många orden… Utan också, vilket förarbete…😊

Zav
2025-09-06 09:38
0

#29: haha, så mycket världsbygge finns om Anterra, som aldrig kommer synas i den färdiga boken :P

snowy00
2025-09-06 11:38
0

#30:

Hehe, ja kan tro det. Anterra, var det i en bok som du skrivit?🤔 Ursäkta om jag är lite trög.😊

Zav
2025-09-06 12:09
1

#31: lol Det är världen i vilken min opublicerade uppföljare utspelar sig :P

snowy00
2025-09-06 13:47
1

#32:

Ok 😊

Vizzla
2025-09-06 13:56
1

#22: Jag använde Synopsis för min faktabok just för att få den röda tråden. Jag började med att svara på följande frågor i ett worddokument för att få struktur:

Vem är målgruppen?
Avgränsning - vad ska INTE ingå även om det är bra/viktig info
Kapitelstruktur - strukturera kapitel och avsnitt
Känner du att du har ett viktigt budskap att delge läsarna?
Kan du testköra din bokidé på en del av målgruppen, till exempel genom en webb-enkät?
Beskriv boken med en mening
Har du bevis på att det finns ett intresse för din bok?
Vilka problem står dina läsare inför?
Vad kan du hjälpa dem med?
Vad vill du hjälpa dem med mest av allt?
Har du det som behövs för att svara upp till deras behov?
Kan du identifiera vilka lärdomar dina läsare kommer att göra?
Kan du beskriva fem fördelar läsarna kommer att ha av din bok?
Vet du vilka avsnitt i din bok som kan skapa de största “snackisarna” hos läsaren?
Kan du säga vad som är det första någon borde göra efter att ha läst din bok?

Det hjälpte mig att hålla Struktur, språk och riktning klar genom hela processen som för mig tog 4 år.

snowy00
2025-09-06 19:28
0

#34:

Tack för tipset med frågorna. Får se om jag testar att besvara dem för mig själv vid ett senare tillfälle… Kan ju knappast skada😊

• Redigerat 2025-09-06 19:29 av snowy00
Crucio
2025-09-07 02:39
0

#34: Väldigt bra frågor att svara på om man ska skriva en faktabok, men något helt annat än en Synopsis.

Sajtvärd på Skrivlust

Vizzla
2025-10-25 16:32
1

#36: nej det är inte en Synopsis för faktaböcker men det var frågor som kom när jag sökte på hur man kan strukturera upp arbetet och på flera ställen kallades det för Synopsis oavsett om det var för skönlitterär eller faktabok. Men skriver man skönlitteratur är det helt andra frågor att ha med. Syftet blir ju ändå någolunda samma - var är man på väg? Hur börjar boken, vad fyller boken och hur avslutas den? (även en faktabok behöver ju kunna knyta ihop säcken och ha en poäng).