Välja namn på karaktärer
Jag har ibland problem med namn till mina karaktärer. Kommer att lägga fler kommentarer om jag får problem igen istället för att starta fler trådar.
Just nu har jag problem med tre systrar som har ryskt påbrå. I boken får man veta att de har ryskt påbrå men inte hur mycket. Alltså inte om det är båda föräldrarna eller bara den ena. De kan prata ryska.
Största systern heter, Alessia
Yngsta systern heter, Marikaa (Det ska vara två A).
Den mellersta är problemet. Vill inte ha något som slutar på A. Har hittar tre namn som jag väljer mellan.
Saraine
Elmore
Zhaneh
I vanliga fall så har det gått bra med namn men detta namn har jag funderat på länge. Hittade dessa namn när jag läste om min favoritbok igen. Så jag har begränsat mig en del.
Vilket tycker ni?
Mvh
Mig
Zahneh eller Vanja som ett annat förslag.
#1: Tack för kommentar och tips om ett nytt namn.
Mvh
Mig
Jag skulle bara googla "ryska kvinnonamn", kanske med fördel på engelska. Finns mängder med sidor för namn och deras betydelser.
Just med ryska namn kanske det kan vara värt att ha i åtanke att vissa som vi i Sverige skulle se som kvinnonamn är ofta manliga smeknamn t ex Sasha eller Vanja då. Tycker inte nåt av dina förslag klingar så ryska men jag är absolut ingen expert och det bestämmer ju du hur mycket det ryska ska vara närvarande 😊
Mvh självutnämnd namnnörd
"I'm too old for this shit."
Jag tänker såhär: om de har ryskt påbrå så kommer man som läsare troligen att förvänta sig att de ska ha ryskklingande namn, särskilt om den potentiellt "andra delen" av deras ursprung inte avslöjas. Ingen av de namnen verkar ha någon rysk koppling. Ska du ändå använda de namnen så bör det nämnas att föräldrarna t.ex. gillar utländska namn, att de kanske är lite excentriska och därför valde väldigt olika namn från olika länder till sina barn. Man kommer annars sitta och undra varför namnen är så olika med koppling till olika länder.
Vill du undvika det så vore det bättre att bara ta ryska namn.
Är också namnnörd och har själv ett namn som inte är svenskt, men i en bok så bör sådana grejer ha uttalade anledningar för att inte störa läsningen.
Sajtvärd på Skrivlust
Kommer att ta bort det ryska påbråt.
Tanken blev att det skulle beröra en väldigt liten del av boken. Ett scenario. Har skrivit lite mer och det kommer inte att föra berättelsen framåt utan vara ett onödigt sidospår. Så jag skippar det.
Så tänk att hon är svensk, vilket namn hade ni valt då? Vill att det sticker ut lite och inte slutar på A.
Mvh
Mig
Eftersom jag inte vet vad du gillar för namn så skulle jag förelså denna, där du kan söka baserat på ursprung och bokstav som du vill att namnet ska sluta på. Du kan också söka på namn med en viss betydelse vilket kan vara kul.
Sajtvärd på Skrivlust
- Redigerat 2025-05-16 15:43 av Crucio
#6: Åh tack! Det ska jag testa.
Mvh
Mig