Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: ot-utanför-ämnet
Läst 965 ggr
Torparmor
3

Runt fikabordet 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte att vi kanske behöver en plats där vi kan diskutera vad vi vill göra av den här sajten. Vi är ju inte så många som är aktiva men vi kanske kan bli fler

Vi som ändå är här kanske kan bli mer aktiva - vad säger ni Signur123 Syntium och Soligajag1?

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2024-01-15 10:41 av Torparmor
  • Redigerat 2024-10-30 14:12 av Crucio
  • Redigerat 2024-02-05 14:40 av Signur123
Torparmor
3

Inatt drömde jag om att skriva en liten kort text varje dag med utgångspunkt från alfabetet. Ett ord som började på Ö var väldigt klart för mig. När jag vaknade hittade jag massor med ord på Ö men inte det som var så självklart i min dröm.

Kan texter med utgångspunkt från alfabetet vara något att börja med?

• Redigerat 2024-01-15 10:44 av Torparmor
Soligajag1
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#0:

Hejsan Torparmor och Signur123 Syntium ,

Du har så rätt !
Ska kolla lite mer om detta .
Nu ska jag fixa mig i ordning, leverera lite annorlunda bröd 🥖 jag bakat i stekpannan.
Så gott med smör på. 😊👌

Sen kan jag säga att jag är aktiv här i en del grupper + min egen , poesi ,
Sedan är jag även med i en annan sight som heter poeter.se / Soligajag_1 är mitt nick. Gå gärna in och läs , tack . 😊🥰❤️

Jag återkommer senare ,
Önskar er en fin dag,
❤️

HH 🙂

Torparmor
1

Tack 🌷

#2 Lycka till med brödleveransen!

Syntium
2

För egen del är jag avvaktande. Jag var Sajtvärd ett tag och just bristen på aktivitet var en av anledningarna till att jag slutade. Jag tänker just nu köra en skrivutmaning i veckan och det är kul att se att ni svarar 💚

Men jag försöker dra ner på tiden på internet i allmänhet för att istället skriva på de projekt jag har, med betoning på försöker 😏

"I'm too old for this shit."

Torparmor
1

#4 Syntium - Jag förstår dig helt 🤲

Kul om du är här inne hos oss ibland iallafall.

Just nu försöker jag få klart en massa av mina gamla sy-, stick- och broderiprojektprojekt. Ett sätt att koppla av och få distans som verkar att fungera är att skriva korta texter och måla akvarell. Fast det känns ju lite konstigt förstås att dra igång nya projekt image.png

Signur123
1

Förlåt att det tagit lite tid för mig att svara. Jag har tänk samla alla trådar med bra info och bra länkar i en tråd, (med länkar då).

Torparmor
2

#6 Signur 123
Be inte om förlåtelse eller ursäkt. Vi alla deltar här vart som vi har tid och ork. Sajten ska vara rolig att vara med i - finns inget tvång 🥰 .

Du har ju skolan också att tänka på. Jag är imponerad 👏🏼 av att du tar på dig så stort jobb.

Vi som är äldre och ibland har tid över skriver kanske oftare - men det är också helt OK.

Känn inte att du har någon press - sajten blir det vi alla tillsammans bidrar med 🤗

• Redigerat 2024-01-18 15:51 av Torparmor
Crucio
3

Jag har följt sajten länge men har inte varit aktiv och har funderat på om det ens är min plats att skriva något här när jag inte "har varit med". Men det kanske är lika bra då det kanske är andra på iFokus som är intresserade av skrivande men som är inaktiva här av samma anledning.

Den största anledningen till att jag inte inspireras till att vara aktiv här är nog att behållningen med ett skrivarforum för mig är att ge och få konstruktiv kritik och att diskutera vad som gör en text bra/bättre o.s.v.; att bli bättre tillsammans. Jag gav kritik här vid ett tillfälle men fick inte intrycket av att det var välkommet eller att personen var intresserad av att utvecklas. Får känslan av att många här bara skriver för att det är kul och inte bryr sig så mycket om kvalitén på texterna eller att få respons på hur de kan förbättras, eller att ge det till andra.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2024-01-27 03:23 av Crucio
Soligajag1
1

#8:

Hejsan Crucio ,

Det du berättar har jag då inte upplevt här på iFokus , jag får mycket respons på mina Dikter , poem och Noveller .

Jag finns även på Poeter.se / Soligajag_1
Gå in där och läs , bli gärna medlem . Det är en mycket trevlig och bra sight där man lär sig mycket om sitt skrivande och kan få tips och råd.

Stillhet och Lycka
Sitter här i min "egen vrå" och njuter av varje minut,
stillar mitt begär med dessa rader av konstlade ord.

Vill ej förvränga ordens betydelse utan istället tar lyckan och
stillheten vid så att kroppens tentakler får ro.

Stressen spökar omkring dig medans allt ljud sluter sig kring
ditt huvud som inte vill vara med längre.

Är det såhär det känns när man har fyllt på till bristningsgränsen
och fjädern till slut går av. .

Hur ska man åter igen känna glädje , lycka , frihet, kärlek och orka ta itu
med dessa element omkring dig. .

Livet ter sig på olika sätt , ändock hade jag en underbar Jul och Nyår med
far min som vaknade ur sin bädd hos mig med ett leende.
När jag ser tillbaka på dessa dagar trillar en tår ned på kinden ,
älskade mamma , vad jag saknar dig!

Nu vet jag vad en del av Lyckan består i ,
att min pappa haft en underbar och kärleksfull tid med sin dotter
dessa dagar.

Välkomnar denna dag med ett lugn och en inre ro.
Blundar och ler i mjugg.

Fin läsning skriven av dig med känsla, ord som förmedlar så mycket positivt, trots saknad och längtan samt många frågor!
2017-01-06
Radera

Sofhia Wirström

Så fint och varmt du skriver
om det lilla i det stora
just så
ska vi alla tillvarata
dagarna i livet
2017-01-06
Radera

Valter Örn VIP

Jag får en tår i ögat av glädje när jag erfar din glädje och kärlek till dina föräldrar; och jag ser framför mig din fars leende när han vaknar och ser på dig.
Jag har tyvärr sett exempel på bortskämda barn som övergivit sina föräldrar sedan de fått allt och inte kan pressa ut mera.
2017-01-05
Radera

ResenärGenomLivet VIP

Så fint du tar vara på de positiva delarna som livet ger…önskar dig allt gott nu när det är nytt år…
2017-01-04
Radera

Dan Myrbeck

Har tänkt på dig i dagarna…, att vi inte hört av dig på ett tag…

Aktivitetens viktigaste
del är vilan.

Kram!
2017-01-04
Radera

Änglaögon

Det är en gåva att se det stora i det lilla. Fint skriftat.
2017-01-04
Radera
> Nästa text
< Föregående

soligajag1 soligajag1 VIP

Här är en Novell jag skrivit och en del kommentarer från medlemmar .

HH 🙂

Crucio
4

Jo jag är medlem på Poeter.se också men upplever att även den sajten är väldigt inaktiv. De flesta texter man ser där har få eller inga kommentarer.

Respons i allmänhet och konstruktiv kritik är inte samma sak. Responsen jag har sett här är liknande kommentarerna i texten ovan, typ "Fint skrivet." Inte den typen av feedback som hjälper en att utvecklas och som jag är intresserad av att ge och få.

Sajtvärd på Skrivlust

Torparmor
3

#8 Crucio

Ja. det är inte många som besöker eller skriver här för tillfället. Det är upp till dig att bestämma om du vill bli medlem eller bara titta in ibland.

Vi som skriver här är ju bara amatörer och som du upptäckt så är det inte många som skriver. Vi vill ju få lite liv i sajten och då är det kanske svårt att vara för kritisk för att inte skrämma bort dem som tar sig hit, om personen inte särskilt ber om konstruktiv kritik

Om du vill lägga in något här så får du gärna skriva att du önskar konstruktiv kritik.

Crucio
3

Jag är redan medlem och har varit det länge.

Jag tänker inte att konstruktiv kritik är något som automatiskt riskerar att skrämma bort folk, även om man inte specifikt bett om det. En majoritet av de som skriver vill bli bättre och att få konstruktiv kritik är ett sätt att bli det. Men i vissa skrivargrupper, och detta verkar vara en sådan, kan jargongen bli att man bara ska skriva snälla saker som respons och att konstruktiv kritik automatiskt ses som något negativt eller dåligt. Ditt ordval om att det kan skrämma bort folk stärker det intrycket.

Tänker att det kanske är fler som är som jag och som vill ha just den typen av utbyte på en sådan här sajt. Konstruktiv kritik har varit en stor del av de många skrivargrupper jag har gått i och skrivarsajter jag är och har varit på tidigare.

Sajtvärd på Skrivlust

Torparmor
1

Vad tror du Crucio - skulle de flesta som är medlemmar här vilja ha mer konstruktiv kritik?

Jag vet inte, hittade hit för ett år sen och har sett i princip inga som varit in här sen dess och lämnat kommentarer

Torparmor
2

Fler frågor är:
*Hur ger jag konstruktiv kritik? * Minns inte att vi fick särskilt mycket sådan kritik när vi skrev uppsatser i skolan. Kritiken handlade mest om stavfel, meningsbyggnadsfel, upprepningar od

På vilken nivå ska kritiken ges?

Vi kanske skulle ha en tråd om vad som kan ingå i en konstruktiv kritik. Kanske du kan starta en sån tråd Crucio?

Soligajag1
1

HH 🙂

Konstruktiv kritik är oerhört viktigt för att vi ska utvecklas och trivas. Här får du 6 läsvärda tips om hur välformulerad kritik kan ta er framåt. Läs mer!
Signur123
2

#7: 🤗

Gällande konstruktiv kritik, tänker jag så att det är bäst att personen det gäller säger om denne vill det. Så att det blir på rätt nivå också, så att det passar den personens nivå. Jag gillar att få konstruktiv kritik (eller feedback som jag oftast kallar det) om det inte är klart. När jag bestämt mig för att något är färdigt, ändrar jag inte på det. Det är för min egen skull, annars kommer jag läsa igenom igen och igen i evigheter för att se om något borde ändras… Även om det är så bra som det kan bli.
Så får jag feedback i en sådan situation, kommer jag inte ändra något i texten, utan tänka på det till en annan gång. Och vill jag ha det säger jag till själv. Ibland kan man ju skriva något bara för att skriva lite och inte för att det behöver bli bra, och då är väl så man vill ha det den gången.

Är det däremot en halvfärdig text, så ja, varför publicera en halvfärdig text om det inte är meningen att få hjälp med att göra den bättre? Det är något som vore jättekul att kunna få hjälp med här på sajten, men då står det uppenbarligen det i inlägget. När jag vill ha det har jag frågat mamma, men hon tycker att allt jag gör är fantastiskt plus att hon inte är alls lika intresserad av skrivande som jag. Så jag har funderat på att fråga min svenskalärare, men det vore jättekul att kunna göra det här också.

Signur123
1

Och så vill jag säga en sak till alla som använder LibreOffice: Öppna inte ett nytt dokument via en mapp. Speciellt inte om du sparar genom att kryssa och sedan trycka "spara" i rutan som kommer upp då. Den rutan kommer nämligen inte upp, utan allt försvinner… Det är en mardröm…

• Redigerat 2024-01-28 20:47 av Signur123
Crucio
2

#13: Om folk som redan är aktiva här vill ha det vet jag inte, mitt intryck är ju att folk här inte är intresserade av det, därav bristen på det. Att man mer skriver för att det är kul utan så mycket intresse av att jobba igenom texterna och bli bättre.

Däremot tror jag att det finns folk som skulle lockas mer att vara aktiva om det var en del av sajten.

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
3

#14: Hur mycket konstruktiv kritik man fick på just uppsatser i skolan varierar nog. Kommentarer om meningsuppbyggnad och upprepningar av ord är dock en del av konst.krit, d.v.s. saker som kan förbättra texten.

Däremot är konstruktiv kritik mellan deltagarna en del av i princip alla skrivargrupper och skrivarutbildningar där man håller på med skönlitterärt skrivande. Att bli bättre utan feedback från andra är väldigt svårt då man ofta blir hemmablind för sina egna svagheter som skrivande person.

Ska funderade på att starta en sådan tråd och vad den i.s.f. ska innehålla.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2024-01-29 06:39 av Crucio
Crucio
3

#16: Jo att få feedback från t.ex. sin morsa är rätt meningslöst, såvida man inte råkar ha en mamma/pappa som själv skriver. Förutom att föräldrar såklart kommer att vara biased så behöver ju en person ha kunskap om skrivande för att kunna ge feedback som man har användning för.

En text kan ju alltid bli bättre, så det är nog inte sant att en text eg. någonsin är "så bra som den kan bli", men däremot så är det en vettig inställning att helt enkelt bestämma att en text är klar at some point och att som du säger, om man får feedback på den efter det så tar man med det till nästa grej man skriver istället. På det sättet kan feedback även på färdiga texter vara användbart. Svagheter som visas i en text kommer ju att vara samma svagheter som man har i det mesta man skriver. P.g.a. det så när jag får feedback på en text så tänker jag inte att det gäller enbart den texten utan att det mer är feedback på mitt sätt att skriva överlag.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2024-01-29 06:41 av Crucio
Soligajag1
1

#10:

Jag upplever det inte så som du , jag får mycket bra kommentarer både här och på Poeter.se .

Vilken tur att vi är olika människor . ❤️😀🤣😎🤪🥸😇🤡🤠

HH 🙂

Soligajag1
0

#19:

Jag tycker starta en sådan grupp.

Sedan en annan sak.

Skriv gärna en novell, dikt eller någon form av poesi .
Där ser du om du får någon kritik .

Det är en början.
Lycka till.

Har du varit med på Poeter.se länge ?
Jag hittade ingenting utav dina Dikter, poesi eller noveller .
Soligajag1

HH 🙂

Syntium
4

#21 Det är ju skillnad på kommentarer som ett allmänt "det där var jättebra" och mer konstruktiv som "jag gillade den här meningen, den träffade verkligen rätt! Den andra paragrafen tolkade jag som att A var kär i B men det var lite otydligt för jag fick samtidigt intrycket att A ville ha ihjäl B. Du skulle kunna formulera om lite så att det framgår bättre vad A egentligen vill".

Att det inte är så många som ber om feedback tänker jag har att göra med att det inte är speciellt många aktiva alls. Det har hänt att folk lagt in texter och bett om kritik men oftast får de inga kommentarer alls, så… 🤷

Personligen tycker jag man ska vara tydlig med att man vill ha feedback. Det är ju inte så kul om nån börjar peta i ens text och man inte är "beredd". Men det är ju så man utvecklas i skrivandet, som Crucio säger. Sen ska man också ha i åtanke att det är författarens text och den bestämmer vad den vill ta till sig och inte.
Och att man framför ev kritik på ett trevligt sätt.

Soligajag1
0

#23:

Jag håller inte med dig om allt du skriver .

Jag tycker att det är i läsarens intresse vad han / hon gillar med texten, novellen, dikten , poemen.
Så då är det "skrivaren" som måste skriva en bra novell, dikt eller poesi för att få läsarens intresse .
DÅ tycker att det blir automatiskt att man VILL skriva en bra kritik , tex: Vad jag gillar ditt sätt att skriva , texten flyter på som "sanden mellan tårna" .

HH 🙂

Syntium
3

#24 Okej. Jag tycker det är mer hjälpsamt om du skriver lite mer detaljerat exakt vad du gillade/inte gillade med min text istället för bara "bra!" eller "dåligt!"
Jaha? Vad ska jag göra med det liksom, jag utvecklas inte av det. Och för att bli bra måste man ju förstå vad det är som funkar och inte. Till exempel så tycker jag kanske att allt är glasklart i mitt huvud men läsaren är som ett frågetecken efter att ha läst min text. Kanske flera läsare är frågetecken, då får ju jag fundera på hur jag ska göra det jag vill säga tydligare.

Torparmor
4

Tack Crucio för att du tog upp frågan om kritik. Plötsligt är det lite liv i sajten 🏆

Soligajag1
0

#25:

DÄR håller jag med dig till 100 %

Denna dikt skrev jag på poeter.se

Sitter i min båt

Jag sitter i min båt och blickar ut över
den vackra vyn som får mig att mysa och dra efter andan.
Vilket paradis jag befinner mig i.

Nu ska jag njuta som aldrig förr ,
Ser den vackra naturen höja sig över vidden.

Kom nu min sköna och ge mig den bästa dagen
av alla!

Du förmedlar en positiv känsla av tillförsikt i din dikt:-)
2022-08-02

Denna kommentar lämnade en medlem åt mig.
Sån fantastisk respons jag fick tycker jag.

La in detta foto på dikten ( det gör jag ALLTID för jag tycker att ett foto till dikten, poesin eller novellen är ett måste , den GÖR hela dikten.)

HH 🙂

Maria
4

#27 Det där med foto håller jag inte med om alls.
Det är bilderna vi ser inom oss, som texten förmedlar, som är betydelsefulla tycker jag.

Vet att du la till en titel till en av mina kattdikter men den hade ingen titel. Jag tycker titlar ibland talar om vad vi ska tycka och känna.

/Maria

• Redigerat 2024-01-29 08:56 av Maria
Soligajag1
1

#28:

Va härligt att vi talar om VAD vi tycker om olika saker , nu foton.

Till viss del har du rätt , , men men , ett foto till din dikt är A och O för mig.

Tur vi tycker olika .

Titlar är inte heller bra , , vad vi SKA tycka och KÄNNA .
Nej , det håller jag inte heller med om .

DET tycker jag nog att man väljer själv som person / läsare / skribent .
För om jag läser tex min som jag skrivit : **Sitter i min båt ** , då ser jag en båt framför mig som denna person skriver om.

Så tänker jag.
Alla är vi olika .
Det måste vi vara , hur skulle det annars gå . om alla gick i samma tröja tex, eller mom alla valde "spaghetti och köttfärssås " i menyn där det är 5 olika rätter.

Jag tar detta som exempel.

HH 🙂

Syntium
2

#27 Om det är den responsen du vill ha så är det ju helt okej det också, och det passar sig väl mer att skriva så om du inte specifikt ber om feedback hur du skulle kunna förbättra din text.

Bilder eller ej, konstruktiv kritik eller ej, detta visar ju bara att vi alla är olika och gillar olika. Don efter person 😊

ottr91
2

Nu är jag inte en direkt gammal medlem (då jag kanske varit här i ca 10 minuter). Smugit och tittat runt. Men tycker inte det är fel det som Crucio säger. Tycker konstruktiv kritik ofta är givande, tränar själv på att både ge och få.
Jag ska försöka vara aktiv här ett litet tag och se om jag passar in i er gemenskap.

Soligajag1
0

#31:

Okej , va trevligt !
Välkommen hit till våran mysiga gemenskap , Runt fikabordet!

Soligajag1😀🤩❤️

HH 🙂

Crucio
4

#21: Det förvånar mig eftersom jag har kollat många av dina texter och ser inga sådana kommentarer. Såvida du inte med bra kommentarer helt enkelt menar när folk bara säger "Fint skrivet" och liknande. Sådana kommentarer är trevliga att få men en helt annan sak än det jag pratar om.

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
4

#27: Om en dikt inte kan stå på egna ben utan en bild så är det inte en särskilt bra dikt. Extremt få Dikter, vare sig det är online eller publicerade sådana, kommer med bilder till.

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
1

#22: Konstigt, jag heter Crucio där också.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2024-01-30 09:30 av Crucio
Crucio
1

#22: Du kanske sökte på mitt användarnamn under "Sök bland texter" och inte "Sök medlemmar."

Sajtvärd på Skrivlust

Maria
0

#34 Där håller jag med dig.

/Maria

Soligajag1
1

#34:

Vilken tur att vi alla tycker olika då.

Jag tycker att man ska ha en bild .

Olika åsikter respekterar jag .

HH 🙂

Crucio
1

Tycker att diskussionen om titlar är intressant. En titel kan vara väldigt intetsägande och inte på något sätt "säga åt" läsaren vad den ska tycka eller känna, om man vill ha det så. Men de flesta texter behöver ju en titel när de publiceras. Online t.ex. på ställen som poeter.se går det ju inte att lägga upp en text utan en titel. Fundera då istället på hur en titel kan varieras för olika effekter. Om det är viktigt för en att titeln inte påverkar läsaren så kan den t.ex. vara ett ord. Om det t.ex. är en dikt om en båt är det ju stor skillnad på "En trevlig båtresa" som tydligt säger något till läsaren, än bara "Båt" eller "En båtresa" som förvisso säger något om temat på dikten men inte på något sätt påverkar läsarens tolkning av texten eller ger läsaren ett 'bias' innan den börjar läsa.

Personligen gillar jag väl uttänkta titlar som funkar som ett komplement till texten och inte enbart är en titel bara för att man måste ha en. Särskilt sådana som får en att bli nyfiken på texten.

En sak som t.ex. är populärt nu för tiden är att ha titlar som är referenser till andra verk som har inspirerat en. Ta t.ex. John Ajvides "Låt den rätte komma in." Titeln kommer från en låt han gillar, där låttexten innehåller raden "let the right one in." Tycker att det är en snygg titel som gör en nyfiken på boken. Den lättlästa versionen av samma bok heter "Vampyren i Blackeberg." En väldigt direkt titel som avslöjar vad boken handlar om och som inte gör en nyfiken ö.h.t. (men som passar bättre för en lättläst version).

Det här med titlar till verk är som en vetenskap i sig, en titel kan vara helt avgörande i om någon plockar upp en bok eller klickar in sig på en text online. Jag tycker att det är väldigt kul att hitta på just titeln till en text. Man ska inte underskatta titelns betydelse.^^

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2024-01-30 10:33 av Crucio
Soligajag1
0

#35:

Jo , till slut hittade jag dig.
Men jag är en person som om jag gillar en dikt , poem , novell så skriver jag en kommentar och applåderar , annars inte.

HH 🙂

Soligajag1
0

#39:

Där tycker vi även olika .

Jag vill gärna ha en "rubrik" eller en titel på min Novell , poesi eller dikt.

Jag har skrivit många Dikter , poem och noveller genom åren.

Vissa har fått fler kommentarer än andra , en del har jag fått en "applåd" för men ingen kommentar .
Sedan får man även "privata kommentarer" .

Jag fortsätter att skriva mina noveller , poesi eller Dikter.
När jag började att skriva poesi 2012 05 11 , gick det trögt , men sen gick det bättre och bättre.

HH 🙂

Maria
0

#39 Bra synpunkter.

/Maria

Crucio
3

#41: Vet inte på vilket sätt du menar att vi tycker olika, vi verkar överens om att en text bör ha en titel?

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
7

En grej jag tänkte på, detta riktas mest till sajtvärden. Vore det inte bättre om folk som lägger upp berättelser med flera kapitel la alla kapitel i en tråd? Känns mer logiskt att ha en tråd per berättelse, och som det är nu så puttas alla andra trådar långt tillbaka när folk lägger upp många kapitel i separata inlägg. Om någon kommer in och kollar forumet ser de bara delar av en berättelse istället för en större variation av trådar som kanske kan locka dem att vara aktiva, och man skulle slippa bläddra sida efter sida med bara massa kapitel för att hitta andra trådar.

Sajtvärd på Skrivlust

Syntium
2

#44 Håller med men det finns inte en aktiv Sajtvärd i nuläget.

Soligajag1
0

#44:

Håller med dig , men det finns ingen Sajtvärd här , det är sajtvärden som ska hålla i denna tråd/ Grupp.

Så medlemmarna får väl komma med idéer , ,

HH 🙂

ottr91
4

#44: Håller med, bra tänkt.

Är det någon medlem som vill vara Sajtvärd? Känns svårt att blåsa liv i den om ingen vill.

Syntium
2

Signur123 är ju Medarbetare så den regeln skulle ju gå att införa

Soligajag1
1

#47:

Jag skulle kunna bli en ny Sajtvärd , , är redan Sajtvärd på Poesi .
Så jag älskar att skriva , ge eloge till dem som skriver , fixa en "speciell grupp " till dem som skriver Noveller .

Behöver läsa lite mer om regler och så , men det är väl detsamma som på Poesi .
Att man ska underhålla sajten , se till så att alla är trevliga mot varann.
Ingen mobbing. Peppa varandra att bli bättre inom skrivandet , komma med råd.

Vad tycker ni ? Skulle ni tycka om att ha mig som Sajtvärd här på Skrivlust ?

Soligajag1

HH 🙂

Crucio
5

Jag skrev till Niklas och är nu ny Sajtvärd. Ska sätta mig in i det lite mer och försöka komma på idéer till nya trådar et.c.

Sajtvärd på Skrivlust

Syntium
3

#50 Det skulle vara väldigt roligt om det kunde bli lite mer aktivitet här. Jag vet inte vad ni andra tyckte men bland annat hade vi ju en stafettberättelse men det rann ut i sanden. Om nån skulle tycka det var kul.

Personligen skulle jag kanske vilja ha nåt gemensamt så att säga. Att man kanske tar en bok eller film/serie och läser (ifall man inte redan gjort det) och diskuterar texten/manuset. Kanske poesi också? Dikter är ju oftast inte så långa.

Soligajag1
2

#50:

Va trevligt ! 😊🥰
Hoppas det blir fler olika aktiviteter som någon form av poesi , spel eller något annat skoj 😆
Lycka till och Välkommen som ny Sajtvärd.

Soligajag1 😊🥰

HH 🙂

Signur123
1

#44: Det är en bra synpunkt, jag gillar att läsa gamla inlägg och det är ju irriterande när man bara hittar en del av texten. Ett annat alternativ, är att man länkar till föregående trådar i början, och länkar till nästa tråd i slutet.

Signur123
1

Nu är löpsedeln borta. Ni vet trådarna som Syntium skrivit, med länkar till tex författaryoutubers, skulle inte de kunna finnas på löpsedeln? Vad tycker du om det, Crucio?

Syntium
0

#54 Var inte det bara nålade trådar? Jag tror inte jag körde med löpsedel.

Signur123
3

#55: Jo de var nålade, men istället för att ha många nålade trådar skulle de kunna ligga på löpsedeln. Jag föredrar att ha en löpsedel.

Crucio
1

Har inte hunnit sätta mig in mer i adminandet under helgen, men snabbkollade detta med löpsedel nu och tycker att det verkar bra, ska aktivera det.

Sajtvärd på Skrivlust

Signur123
1

#57: Toppen! Jag hoppas det var okej att jag la till den här tråden också. 😊

Crucio
3

#58: Jag tänker att trådarna som ligger i löpsedeln ska vara informativa eller innehålla sajtreglerna. Vill inte att den första tråden som nya besökare ser är en med texten "vad ska vi göra av sajten?" Men den får ligga kvar tills jag bestämt vilka trådar som ska vara där.

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
4

Håller på att sätta ihop en tråd med lite regler, men under tiden så tänkte jag att jag kunde informera er här: jag kommer att införa det jag nämnde, att alla kapitel måste ligga i samma tråd. Tänkte att detta får gälla från och med början av året, man behöver alltså inte gå tillbaka ännu längre och fixa detta. Men Soligajag1, Tant Grön och Ottr91, jag skulle vilja att ni samlar kapitlen från era senaste berättelser i en sammanhängande tråd. När ni har gjort detta kan ni meddela mig så kommer jag att ta bort övriga kapiteltrådar.

Sajtvärd på Skrivlust

Maria
0

#60 Det kommer bli mer överskådligt.

/Maria

Signur123
0

Okej! Du kan fylla på tråden jag gjort.

ottr91
0

#60: fixat :)

Soligajag1
0

#60:

Hejsan !

Nu har jag fört in en Novell och en dikt i min tråd " Soligajag1 , noveller , Dikter och poesi .
Visste inte riktigt hur jag skulle göra , sen tycker jag att det blir väldigt långt om man lägger in allt i en tråd , hur gör jag sen, om jag vill skriva nåt mer ??

Berätta gärna , tack.

HH 🙂

Torparmor
1

#60: Menar du som jag gjorde i Skrivutmaning 1 från 2023? En tråd med samma berättelse, men uppdelad i fler delar i samma tråd?

Soligajag1
0

#65:

Ja , det menar jag.
Hur gjorde du?
Blir glad för svar , 😊🥰❤️

HH 🙂

Syntium
3

#64 Skapa en ny tråd som heter Soligajag1s texter eller vad du nu vill döpa den till. Sen när du har nya texter så svarar du bara i den tråden. Skulle den bli lång och trög att ladda kan du göra Soligajag1s texter andra tråden.
Det blir mycket mer lättöverskådligt i vänsterkanten för oss andra när det är samlat så.

• Redigerat 2024-02-06 12:03 av Syntium
Soligajag1
0

#67:

Tack så mycket!
Jag försöker !
Soligajag1

HH 🙂

Crucio
4

Jag menar att alla kapitel som hör till en berättelse ligger i en tråd. Så du lägger in nya kapitel i nya inlägg, inte en ny tråd.

Enskilda noveller som inte har kapitel får läggas i egna trådar. Men Dikter kan man samla i en tråd, t.ex. "Crucios dikttråd."

Sajtvärd på Skrivlust

Soligajag1
0

#69:

Tack så mycket!!

HH 🙂

Crucio
6

För att förtydliga: noveller som har flera kapitel får alltså ligga i egna trådar, med titeln på novellen som titel på tråden (t.ex. Tant Gröns Hur man inte sköter en trädgård). Kapitel läggs i ett inlägg, alltså ett svar så som jag svarar här, var. Man kan också lägga allt i originalinlägget, men då göra tydligt var varje kapitel börjar.

Korta enskilda noveller som inte har kapitel samlas i en tråd. Man får välja om man vill ha en samlingstråd för noveller OCH Dikter, eller en för noveller och en annan för dikter/prosa.

Men anledningen till varför jag föreslår att långa kapitelnoveller läggs i egna trådar är för att det kan bli snurrigt om kapitlen blandas med andra saker som man lägger upp.

Alltså, säg att jag lägger upp kapitel 1 av en story ena dagen, och andra dagen vill jag lägga upp en enskild novell. Om jag då lägger den i samma tråd som kapitelberättelsen, och sedan nästa dag lägger upp kapitel 2, blir det väldigt rörigt för läsarna. Det blir också svårt när folk ger respons att avgöra vad de ger respons på.

Förtydligar för att jag ser att du valde att lägga Efter regnets inverkan i din samlingstråd, Soligajag1. Förstår om du inte orkar göra om det igen, men bara så du vet till nästa gång att kapitelberättelser inte behöver ligga i "samlingstråden", bara alla kapitel är i EN tråd. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Sajtvärd på Skrivlust

Signur123
1

#71: Toppen! Lägg gärna till det skrivreglerna.

• Redigerat 2024-02-08 14:50 av Signur123
Crucio
3

#72: Jag håller på att formulera dessa regler, och ger det lite tid ifall jag kommer på något mer innan jag lägger ut det. Är inte så snabb. :')

Sajtvärd på Skrivlust

Signur123
1

#73: Okej, då vet jag!

Crucio
3

Fundering; är det någon som skulle vara mer intresserad av konstruktiv kritik om man kunde få det i pm? Tänker att det kan vara känsligt att få kritik och att vissa hellre skulle vara öppna för det om de fick det där andra inte kan läsa. Kan i.s.f. föra in något om det i tråden med Skrivregler.

Funderar på att införa etiketter för feedback så att man inte behöver skriva något om det när man lägger upp utan istället kan sätta dit en etikett typ "öppen för feedback", "ingen feedback", "feedback i pm".

Sajtvärd på Skrivlust

Syntium
2

#75 Tycker det var en bra tanke!

Soligajag1
1

#75:

Håller med Syntium, mycket bra!!

Bra med feedback , tack.

Även att skicka ett PM om feedback och annat.

HH 🙂

• Redigerat 2024-02-20 07:04 av Soligajag1
Crucio
0

Tänkte reviva denna tråd och fråga om det finns önskemål om informativa inlägg om något ämne inom skrivande? Alltså i så fall specifikt vad.

Sajtvärd på Skrivlust

Zav
1

Hej på er! Mitt första inlägg på denna sajten..(om jag inte postat för länge, länge sedan och glömt det..hmm..)

Jag är inte så aktiv på iFokus och lite av en periodare. Men halkade in här eftersom jag sökte på hur man skriver dialog… Jag har hyfsad koll på vad personerna ska säga (i vart fall tillräckligt för ett första utkast) och hur de pratar, men känner att min text blir rörig och ostrukturerad. Och försöker jag dela upp den så att varje tal-bit hamnar på ny rad blir det också konstigt… Nåja, jag lägger kanske upp ett stycke vid nåt tillfälle och ber om råd för strukturen :)

Jag har nyss påbörjat vad som ska bli min första skönlitterära bok. Har plottat ut 30 kapitel och är på kapitel 6 i första utkastet. Ca 13 500 ord så ganska korta kapitel. Förhoppningsvis håller energin vägen ut… det som talar för att jag skriver klart den är att jag gillar att skriva den. Jag känner mina två huvudkaraktärer eftersom de varit med mig i sådär 12 år när jag spelat rollspel med en kompis (rent textbaserat, av typen där man bara berättar vad sin Karaktär gör/säger och så svarar den andra som spelar med sina karaktärer och så får man se var de hamnar.. de får ett litet liv av sig själva efter ett tag.).
I rollspelet kände mina två karaktärer varandra från början, så i boken undersöker jag hur de egentligen träffades. Den ena är en varulv, den andra en "sassin" (mycket kreativ förkortning av "assassin" eftersom det är en art som jagar vampyrer och varulvar… kaaaaaan vara inspirerad av tv serien Grimm som kom ut typ när vi började spela.. men inga ideer är helt originella såatteh.. ;) och i min bok har de ett litet problem med rabiata varulvar som anfaller folk oprovocerat..
Jag skriver egentligen mest för mig själv (vilket gör det svårt för mig att säga om jag riktar den till vuxna eller ungdomar… jag vill inte göra den för tung och överdrivet seriös men om jag själv läser ungdomsböcker känns de oftast lite för ..snabba och korta i vändningarna eller nåt..), och jag vacklar ständigt mellan känslorna "jag älskar de här karaktärerna och världen och vill dela den med alla!" och "vem skulle någonsin vara intresserad av den här smörjan?".. men men. Även om det jag skriver nu skulle vara smörja, så kanske jag lär mig under tiden :)

Nu blev det här ett presentationsinlägg tydligen, men det kan väl passa runt ett kaffebord?

• Redigerat 2024-05-26 20:44 av Zav
Crucio
0

Hej, kul med en ny medlem. Sidan är tyvärr väldigt inaktiv, men jag hoppas att du ändå känner för att stanna.

Jag är dialognörd och ger gärna feedback på Dialog.

Kul med textrollspel, det har jag också hållit på med en del men det var ett tag sedan nu. Har även haft med det där med rabiata varulvar i en av mina historier.😅 Som du säger så är få idéer originella, men originalitet när det gäller handling eller grundidéer till en historia är överskattat. Det handlar om vad man gör med de idéerna/tropsen.

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
0

Vi börjar närma oss max antal inlägg för en tråd, fortsätt diskussionen här: https://skrivlust.ifokus.se/discussion/1597259/runt-fikabordet-2

Sajtvärd på Skrivlust

Skrivlust iFokus är en sajt där alla skribenter av olika slag kan träffas för att ventilera, tipsa och hjälpa varandra. Vi diskuterar allt som för skrivandet till, om det så är dikter, reportage, noveller eller vad som helst annat. Välkommen in att deltaga i diskussionerna!
  • Redigerat 2024-10-30 20:55 av Crucio
Zav
0

#80: Jag såg att sidan är lite inaktiv. Känns som att forum av det här slaget tappade mycket när facebook blev poppis. Jag har just minskat just fb avsevärt eftersom jag fastnade för mycket i doomscrollande. Denna typen av forum där det faktiskt finns en gräns tills man läst allt nytt, är betydligt sundare in my opinion. :)

Toppen! Då kommer jag klistra in ett lämpligt avsnitt av min Dialog vid tillfälle för att få hjälp med strukturen :D Kan ta några dagar, är mitt uppe i slutexamination på en högskolekurs och så är det betygssättning och avslutningsveckor på jobb (lärare på högstadiet). Så just nu är huvudet ganska fullt. På det planet, fick min första fan-art på boken igår.. :P En av mina elever hörde om den och ritade upp de båda karaktärerna. Gjorde mig himla glad!

Det är väl lite så att tropes och klyshor är tropes och klyshor just för att de brukar fungera :) Sen hoppas jag väl att min berättelse ger något eget som gör den läsvärd.

Crucio
0

Jo först FB, och sedan kom resten av de sociala medierna och denna typ av forum blev nästan utrotade. Tråkigt som fan, jag tycker att denna typ av forum är betydligt trevligare än sociala medier.

Denna tråd börjar närma sig gränsen för max antal inlägg, så mitt förslag är att du lägger dialogen du vill ha feedback på i ett separat nytt inlägg/tråd.

Kul att få fanart på boken. Har du låtit dina elever läsa den?

Sajtvärd på Skrivlust

Zav
1

#83: precis :) Den här typen av forum sabbar inte hjärnans dopaminsignaler som andra sociala medier.

Ja, jag lägger dialogen i ett eget inlägg för feedback :)

Nej, den är långt ifrån klar nog att läsas, har påbörjat kapitel 6 av 30 och sen ska den ju gås igenom, fixas stavfel, slipas till osv. Och sen ska jag låta den vila nån vecka eller två innan jag läser den på kindlen en gång pärm till pärm för att se hur den håller ihop.
Sen har jag några vänner och kollegor som ska få läsa och ge feedback.

Vet inte om jag publicerar via amazon, har gjort det förr med en färgläggningsbok och det är rätt smidigt. Så kommer den automatiskt ut i handeln och framförallt får jag själv en fysisk kopia :)
Men det är ju lite mer "äkta" om den blir godkänd av ett faktiskt Förlag. Känns lite mer kvalitetsstämpel. Och de har bättre marknadsföring. Å andra sidan är jag lite nojjig över rättigheter och vill ha kontroll över precis hur den ser ut när den trycks..
Men det är i framtiden. Först måste den skrivas..

Torparmor
1

Roligt att det blivit några fler inne ibland. Det visar att det aldrig är försent att börja om. Jag är också inne i en arbetssam period och då får skrivande vila. Trevligt att ni är några som ändå försöker hålla liv i sajten

Hoppas ni får en bra och kreativ sommar image.png image.png image.png

Soligajag1
0

#85:

Tack så mycket!
Jag skriver poesi , noveller eller Dikter när jag har ork och lust .

❤️🥰

HH 🙂

Zav
1

#85: hoppas du får ro nog att skriva snart igen :)
Jag har liye paus, känner att jag kraschade helt igår. Men ska inte låta det gå för långt.

Crucio
0

#87: Om man får vara nyfiken, vad hände med skrivandet som gjorde att du kraschade igår? :o Eller missförstår jag och det var orelaterat till skrivandet?

Sajtvärd på Skrivlust

Zav
0

#88: Inget med skrivandet :)

Har just lämnat in det sista på högskolekurs (pluggat 50%) denna terminen, haft en kass dag på jobbet (jobbar 100%) och det är stressigt just nu med betyg, avslutning, lovskolelappar som ska in, möte med elever och vårdnadshavare, osäkerhet kring tjänstefördelning, blir av med flera kollegor jag tycker bra om, behöver planera flera schemabrytande dagar, städa salen och materialrummet, kanske blir tilldelad ett ämne nästa år som jag visserligen är behörig att undervisa men aldrig faktisk undervisat i och inte heller studerat sedan ca 2016.. Och så blev det en tuff lektion när några elever i princip tagit sommarlov och spelade över.
Plus att jag lagt mycket energi på boken och att lära mig om att skriva skönlitterärt och lägga upp plotlines osv mitt i allt.
Och lite annat personligt som ligger och gnager sådär halvt i medvetandet.

Så igår craschade jag helt. Orkade inte mer, ville bara fly, eller sova, eller gtåta.. Eller alltihop.. Helt tom på energi.
Men det är bättre idag. :)
Ett par veckor till bara.

Crucio
0

#89: Oj, det lät intensivt, förstår att det blev för mycket. Hoppas att det lättar lite snart.

Sajtvärd på Skrivlust

Zav
1

#90: jodå, det är 8 arbetsdagar kvar innan semestern och min kurs är ju klar så nu lugnar det sig snart :)

Crucio
1

Ping om nya inlägg i Runt fikabordet 2.

Sajtvärd på Skrivlust

Skrivlust iFokus är en sajt där alla skribenter av olika slag kan träffas för att ventilera, tipsa och hjälpa varandra. Vi diskuterar allt som för skrivandet till, om det så är dikter, reportage, noveller eller vad som helst annat. Välkommen in att deltaga i diskussionerna!
  • Redigerat 2024-10-30 14:09 av Crucio
Torparmor
0

Crucido - Jag har lagt upp en ny tråd, men vet inte hur jag länkar 😢 .
Kanske kan du länka och skriva några rader om hur man gör 🤗

Crucio
1

Jag hade redan gjort en ny tråd, som jag länkade ovan.

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
1

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2024-10-30 14:09 av Crucio
Crucio
0

Jag tog bort min tråd, så att vi bara har en.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2024-10-30 20:54 av Crucio
Crucio
0

Ber om ursäkt, hade begränsat synligheten för den nya tråden som jag hade gjort och sedan glömt att ändra det när det var dags att öppna den. Har fixat det nu.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2024-10-30 14:10 av Crucio
Crucio
0

Pingar igen om inlägg i nya Runt fikabordet 2-tråden. Låser denna.

Sajtvärd på Skrivlust

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer