Hur lösa plats-situationen?
Här är jag igen 👋.
Jag har ett problem som jag frågar mig om varje dag, eller varje skrivtillfälle. Vad gör man om platsen där man bor är tråkig men inte känner till någon annan plats i världen där man känner igen sig och kan skriva om?
Jag har ingen möjlighet att resa. Jag är bara 15 och har ingen möjlighet att ta mig härifrån men tycker inte mer om platsen för det.
Hur kan man lösa en sådan platssituation om man vill skriva skönlitterärt?
Förlåt för upprepningarna. Visste inte hur jag skulle formulera mig. Om ni inte förstår frågan - säg till!
Hitta på en egen stad/miljö att utgå ifrån? Finns väl inget som säger att det måste grunda sig på en verklig plats?
Finns många berättelser/böcker/serier/filmer som utgår ifrån "falska" platser.
Jo, jag har tänkt på det faktiskt 🤫. Det blir nog sa, med tanke på att jag inte är sa mycket för platsen där jag bor 🤪.
Funderar dock på en sak: som författare, går det inte att ta en verklig plats, utspela i den och komma undan med det, om man söker research? Eller är det omöjligt?
"Funderar dock på en sak: som författare, går det inte att ta en verklig plats, utspela i den och komma undan med det, om man söker research? Eller är det omöjligt"
Jag förstår inte alls hur du menar här?
Det jag menar är:
Om man ändå kollar upp ställen och försöker hitta information osv. Kan man skriva om platsen ändå och komma undan med det, eller kan man endast skriva om dem ifall man verkligen varit där?
Man kan alltid göra som man vill, i alla fall så länge du skriver skönlitterärt. =)
Okej, jag får testa mig fram 😉.
Får till att antingen fa ordentlig research eller hitta på en plats.

Du kan researcha en plats på flera olika sätt, t ex
besöka den
kolla på bilder och filmer
läsa böcker om platsen
Har du någon slags grund så kan du fylla i resten själv och utgå från de erfarenheter du har. Är det t ex varmt så vet du förmodligen hur det känns när det är varmt ute. Regnar det så kan du beskriva ett regn utifrån dina egna erfarenheter. Du vet hur en bil låter när den tutar osv.
En berättelse behöver inte nödvändigtvis utspela sig på en exotisk plats. Cirkeln utspelas t ex i en ganska vanlig svensk miljö. För den som inte känner till en plats så kan det bli en ny miljö att upptäcka när man läser om den, så du behöver inte känna att din hemmiljö som du känner till är för trist att skriva om.
Fantasyförfattare bygger t ex egna världar. Den som skriver en historisk berättelse måste återskapa miljön och försöka föreställa sig hur det såg ut då.