Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettot-utanför-ämnet
Läst 536 ggr
parsley
0

Mindre läsande? Halv-OT

Har tillgången till sociala medier fått er att läsa mindre? Tycker ni att det börjar bli svårare att koncentrera er på en bok?

Jag känner att jag måste disciplinera mig för att läsa och har bestämt mig för att läsa en stund på kvällen innan jag somnar. Sociala medier har en irriterande förmåga att locka mig, eftersom de både ger enkel stimulans och bekräftelse.

Sehvrin
1

Inte bara sociala medier, utan internet över huvud taget tar en massa tid för mig som jag skulle kunnat använt till annat, till exempel läsa och skriva.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

LinaLj
1

Internet tar en hel del tid men när jag blir lässugen så kan det gå flera dagar utan att jag slår på datorn. När jag läser så existerar inget annat än boken för mig så jag måste sätta klockan för att inte helt glömma bort att gå ut med hunden, äta och gå till jobbet 😊.

[Zorita]
0

Ja, ibland är det helt enkelt lättare att fippla på internet än att sätta sig in i en bok. Är boken bra har jag inga problem, men vissa böcker kan vara lite sega och då kan det hända att jag väljer internet på kvällen i stället. Men hade det inte varit internet hade det kanske varit TVn eller nåt annat. Så är det nog med skrivandet, jag skriver nog lika mycket oavsett internet för utan internet skulle det bara varit något annat jag valt de gånger jag behöver koppla av.