Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 1401 ggr
ilenna90
0

Namnhjälp?

jag håller på och skriver någon slags oneshot (men en ganska lång sådan haha) men har helt fastnat på en av huvudpersonernas namn -.- hittills har han hetat Namn i 9 sidor haha.
Så har ni några bra förslag åt mig? :D
Det ska vara svenskt för ovanlighetens skull och jag vill ha något lite annorlundare namn :o Inte Erik, David, Marcus eller Johan alltså.
Om det kan hjälpa till så är han en vitblonderad fluffhårig söt pojke ;)

Mina storys utspelar sig ofta i USA annars och jag tycker även att utländska namn är mycket finare, men nu har jag i princip använt alla mina älsklingsnamn, och som sagt vill jag gärna ha något mer svenskt namn den här gången :)
Skulle bli glad om någon ville ge något förslag!

[Moa-]
0

Rasmus, August, Sven, William, Ludvig, Torbjörn, Gunnar, Vilhelm och så vidare?

ilenna90
0

Rasmus är rätt fint, dom andra namnen är tyvärr lite för gamling-klingande för mig. Men tack! :)

[Moa-]
0

Svenskt och annorlunda i kombination blir för mig mer ålderdomliga namn per automatik, de nyare lite ovanligare namnen är inte direkt svenska enligt mig… 

Tänk Astrid Lindgren annars och se om du kommer på något? =P

Jonathan är ju ett annat alternativ?

ilenna90
0

hmm jaa kanske det.
Jag kanske valde lite fel ord men jag menar namn i stil med 'Adrian, Zacharias, Elia'
Kanske inte jätteovanliga namn på det sättet men åtminstone inte namn som 5 stycken i samma klass brukar heta :)

Tack för tipset, ska tänka vidare på hennes karaktärer!

[Moa-]
0

Inga av de namnen skulle jag se som direkt svenska, snarare motsatsen, möjligen Zacharias… =P

Inkanyezi
1

Som sagt är inget av de namnen svenska.

Det skulle kanske underlätta om du berättar lite om vilka egenskaper du vill att namnet ska spegla, om det har någon betydelse i sammanhanget.

Gamla svenska namn är exempelvis:

• Anund

• Björn

• Fritjof

• Gunnar

• Stig

• Sture

• Sten

• Torkel

• Torgny

• Tord

• Torsten

• Östen

Men det finns några hundra. Du kan söka på nätet efter namnordböcker.

En ganska hygglig är http://hem.passagen.se/rodny/namn.htm

ilenna90
0

Jasså jag hade ingen aning om att zacharias och elia inte var svenska namn O_o tycker dom låter svenska haha. Men då behöver vi inte rikta in oss så mycket på att dom Måste vara svenska då, bara att dom låter rätt svenska. Jag menar Zacharias låter ju mer svenskt är till exempel Trey :)

Min Karaktär är rätt ung, och som sagt en vitfluffig emopojke så tyvärr faller inte dom där gamla namnen mig i smaken :) Men tack ändå!

Hmm har svårt att sätta fingret på vad namnet ska spegla, mer än att jag vill att det ska passa den här lite känsliga, kreativa pojken.

[Moa-]
0

Du skrev söt i inlägg nummer 0, ej emo, vilket är lite skillnad enligt mig…

Min bild blev helt enkelt en kille från Astrid Lindgrens värld, typ Emil eller Rasmus på luffen…

ilenna90
0

man kan vara söt och emo. Men ja tack för era förslag.

tanteva
1

John. Vackraste namnet av dem alla (så heter min son :) )

Cats are like potato chips - you can't have only one!

[Memento Mori]
0

Benjamin gillar jag med det är väl egentligen inte så svenskt. 

Skulle föreslå att du kollar på:

http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/namn/namngenerator

(Man kan strunta i att fylla i föräldrarnas namn och bara klicka på sök) Eller någon annan sida med svenska namn då det kan vara svårt för andra att komma på vad du tycker är söta namn. 😉

ilenna90
1

benjamin är också fint! :)

Men det fick bli en Sam till sist nu! :)