Talstreck eller fnuttar
Talstreck eller citattecken. Vilket använder ni?
http://kim-m-kimselius.blogspot.se/2013/04/skrivprocess-talstreck-eller.html
I skolan lärde jag mig att använda - och det sitter i, trots att "" har sina fördelar om man t ex blandar upp dialogen med händelser.
Jag varierar lite, men har börjat övergå till citattecken, för att det tydligare visar vad som är prat och vad som inte är det.
Jag började med - men när jag arbetade i words blev det automatisk indragning om man använde fler än en - efter varandra. Så då började jag med " och nu har jag upptäckt att jag gillar " mer.
jag använder "" då mina texter annars skulle bli så långa ibland! :o Eftersom man med "" inte behöver byta rad lika ofta :)
men när jag läser kortare texter där personen använder - så tycker jag att det ser bättre ut :)
Citattecken! Bara streck ser så fånigt ut, och jag gillar verkligen inte att de det i böcker, det blir så förvirrat om när de pratar och vem som säger nåt. Som tur var läser jag mest på engelska och där används antingen " (USA) eller ' (England).
Talstreck definitivt. Jag har aldrig använt ""
Har faktiskt för första gången i dag använt " i stället för talstreck. Det kändes lite ovant, men jag måste säga att det känns mycket lättare att hålla i sär vad som är tal och inte. Tror jag blev en konvertit på en gång! :)
Cats are like potato chips - you can't have only one!
jag använder " tycker dte är lättare än - gillar inte heller att se - tycker dte är så himla fult och svårt att läsa hehe!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!