Jag skäms över vad jag skriver!
Vet inte vart det här inlägget ska egentligen.
Jag är bara frustrerad. Hela dagen har jag försökt att skriva, då mitt mål är att ha någon novell klar tills imorgon för att jag ska ge den till någon. Jag har lovat mig det här länge, men det lär inte bli av idag.
Grejen är den att jag skäms över vad jag skriver. Jag kan aldrig förmå mig att skriva om något verkligt, eller om nuet. Aldrig! Jag har fått mina noveller kategoriserade som fantasy och vill bryta denna cirkel, men det går inte. Jag vill skriva om någonting som hör verkligheten till men finner inget intressant. Hur kan man bryta det?
Bör jag skämmas över det och vad kan jag göra åt det?
Jag blir så frustrerad för jag vill verkligen bryta och byta genre! 😡
Träna i babysteps! Skriv små korta noveller om individuella händelser och sedan ökar du eftersom du får inspiration och vana. 👍
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag tycker inte du bör skämmas. Du är van att skriva en viss genre och försöker nu byta, klart det inte blir bra på en gång. Tycker #1 hade bra råd där! Hoppas det går bra för dig!
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#1 Hjälper det mot att byta skrivsätt/genre tro? 🤔
Okej, tack så mycket för tipset. Tack skall jag pröva 🤗.
Börja skriva små stycken och historier på bara 1-4 sidor. Och sätt inga krav på att den ska vara klar då och då.
Börja med att skriva en historia om något enkelt.
En tant som förlorat sin man och måste ta hand om begravningen. Eller en tjej som är ensam hemma och hör ett mystiskt ljud, efter lite skrik och springande och liknande så visar det sig vara en liten hund som hon tar in och tar hand om.
Eller hur en kille på 18 år vaknar och får veta att föräldrarna dött och han måste ta hand om sin lillasyster och lillebror.
Skriv om händelser som är starka känslomässigt eller där det händer mycket. Då brukar det vara lättare att inte ta till "övernaturliga" saker för man har så fullt upp med alla känslor och allt sånt.
låter som en klyscha, men tror på allvar att man måste skriva det man vill skriva. varför vill du inte skriva om det du vill skriva om? det finns författare som bara skriver fantasy och är framgångsrika. och vill påpeka hur även fantasyhistorier är, på många sätt, verklighetsbaserade. även om det kanske är en övernaturlig värld (om det är den sortens fantasy du skriver) så är det ju ändå människor eller varelser med mer eller mindre mänskliga intellekt, relationer, problem, sådant som finns i 'verkligheten', så fantasyhistorier är ju ändå sällan helt verklighetsfrånvända.
tror inte det funkar att skriva det man inte vill skriva. eller att skämmas för det man vill skriva. tro mig jag vet hur det är, var så för mig när jag var yngre. men man skriver ju för skrivandets skull, blir ju bara ett måste om man börjar anpassa sig efter vad man tror att folk vill läsa. ser inte varför du ska skämmas för det du skriver eller känna att du borde skriva verklighetsbaserat om du inte tycker det är intressant. varför inte skriva fantasy med jordnära inslag, som sagt, som vanliga relationer och problem som folk har?
när du säger verkligt och nuet undrar jag om du då menar verkligt som i icke skönlitterärt och nuet som i livet som det är nu? eller menar du något som utspelar sig i nutid?
om du vill byta genre kan du ju testa olika, finns ju massa olika 'verklighetsbaserade' genres. men om du gör det för att du tror att… att andra ser ner på det du skriver så gör inte det. börjar du anpassa dig kommer det sluta vara roligt. kommer alltid finnas folk som vill läsa andra genres än direkt verklighetsbaserat. vill verkligen understryka det, fattar inte varför du inte ska skriva det du vill. och nej, du ska inte skämmas.
Sajtvärd på Skrivlust
Varför skäms du över att skriva fantasy? Själv tycker jag det är den bästa genren, både att läsa och skriva. Många fantasyböcker känns mycket viktigare och mer seriösa än tex deckare eller romantik.
Jag tycker också att det bästa är att skriva det du vill skriva. Om det är fantasy, go for it! Men det kan ju vara kul att testa andra genrer också för att se om de kan passa.
Du kan ju testa att skriva efter en mall bara för att komma igång. Ta tex handlingen från en film eller en annan bok och gör den till din egen. Detta är mest som skrivövning tänker jag. Jag brukar få handlingen av någon annan (jag jobbar som ghostwriter) och det hjälpte väldigt mycket i början innan jag vant mig vid en genre.
Jag vill bara avsluta med en sak. För ett tag sen skämdes jag lite också faktiskt över att skriva fantasy, tills jag erkände för mig själv att det faktiskt var den genren jag både ville skriva i och läsa. En bok är inte bättre för att den är i en viss genre.
Sen läste jag en intressant artikel om just GoT (i förbindelse med TV serien då) som faktiskt sa att fantasy är mycket mer verklighetsbaserad än många andra genres. Jämför en historisk fiction med GoT tex och se vilken som beskriver hur människor faktiskt levde!
Wow, vad många det är som svarat! Vad snällt av er att hjälpamig ☀️
Som någon här skrev att jag borde göra så bröt jag min deadline. Nu kommer jag inte sätta sådana på längre, och jag ska försöka att ta det lugnare med mina skrifter.
Jag prövade även att skriva individuella/enkla/känslomässiga scener och det funkade utmärkt! Jag tyckte mycket om det och jag tror att det funkar! 🙂
Jag tänkte även testa skrivövningen som #6 berättade om 🌈.
Det kanske var fel av mig att attackera fantasy och bli irriterad över den. Jag var på dåligt humör då, det gick inte ihop för mig och till slut kändes det bara pinsamt och löjligt, det kändes som "nej, nej, nu ger du dig, det här kommer ingen att vilja läsa, någonsin". Även om fantasy i sig är en mysig genre att läsa, för mig i alla fall.
Så jag ber om ursäkt för min frustration.
#5 när jag skrev "verkligt" och "nuet" så menade jag att antingen skriva en berättelse som utspelade sig runt de här tiderna, om jag kunde finna något intressant med det. Med verkligt menade jag att jag då inte ville gå allt för mycket bakom vad som ansågs möjligt.
Alltså, jag var inte så sugen på det jag höll på med då utan ville annat.
Tack så mycket för all er hjälp, ni hjälpte mig verkligen 🤗.