Citera andras böcker
Är det någon här som vet lite regler om att citera andras böcker? Boken det gäller i mitt fall är "Svindlande höjder" och det rör sig om ca 10 rader.
Det är så att det finns ett stycke i den boken som passar perfekt till den roman som jag skriver nu. Tanken är att den ena karaktären läser den högt.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Huvudregeln är att du får citera för att förstärka ditt eget arbete och att detta då tydligt skall källhänvisas. (Reglerna som gäller i Sverige.)
Fotnot skulle jag säga, citat skall även hänvisas till exakt sida i bok. Anses det att du tjänar pengar på annans verk så skall detta i vissa fall avtalas så att upphovsmannen får rätt till ersättning, har dock svårt att se att detta skulle gälla i ditt fall.
Upphovsrättslagen 22 § ;"Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Lag (1993:1007)." Vilket öppnar för egna tolkningar.
43 § i upphovsrättslagen talar om att skyddet gäller i 70 år efter upphovsmannens död. "Upphovsrätt till ett verk gäller intill utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled eller, i fråga om verk som avses i 6 §, efter den sist avlidne upphovsmannens dödsår. Upphovsrätt till ett filmverk gäller i stället intill utgången av sjuttionde året efter dödsåret för den sist avlidne av huvudregissören, manusförfattaren, dialogförfattaren och kompositören av musik som har skapats speciellt för verket. Lag (1995:1273)." Vilket är aktuellt i ditt fall, däremot kan det finnas utländska regler som reglerar annat, dock bör reglerna vara samstämmiga inom EU-området, dock törs jag ej säkert garantera detta.
Swadika; upphovsrätten är EU anpassad, genom exempelvis 2001/29/EG, det är genom EUs beslut som Sverige förlängt upphovsrättens skydd från 50 år till nuvarande 70 år. Så samma direktiv skall vara giltiga både i Sverige och i England.
Ha ha, jag ber om ursäkt för lite röriga svar i slutet, så går det när man dubbelkollar saker samtidigt som man skriver… =)
Ja, men alltid bra att få chansen att lära sig själv, svensk lag är oftast inga frågetecken, men du skall utanför så blir det lite krångligare. (Det är väl dock en av få fördelar med EU. Att det blir enklare när vi har samstämmiga regler och du endast måste undersöka ett regelverk istället för att granska alla länders individuella regler. =))
Onödigt att starta en ny tråd om detta, då det nästan handlar om samma sak.
Jag hittade ett fint citat som skulle passa perfekt i början utav boken, men jag hittar inte vem det är som har sagt det, det står bara anonym var jag än söker. Ska jag skriva anonym då?
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns

#10 Antingen skriver du anonym eller också nöjer du dig med citatet.
Ex
Liten tuva stjälper ofta stort lass - Anonym
Liten tuva stjälper ofta stort lass - gammalt ordspråk
Liten tuva stjälper ofta stort lass
Okänd tycker jag låter bättre, anonym betyder för mig att man inte vill stå för det man skrivit.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

# 12 Klokt tänkt.