Kör fast i skrivandet
Hej!
Jag har ett problem (igen) och skulle vilja ha hjälp med det. Jag håller just på att skriva en novell, och försöker få igång skrivarbetet. Men det går inte!
Grejen är antingen att jag fastnar i processen och det aldrig blir något av texterna jag samlar, eller (vilket jag försöker fokusera på nu) så får jag inte fram meningar. Jag har fått fram en mening nu men jag har ingen aning över hur jag ska fortsätta och gå på och på!
Jag vet precis hur du känner, vet inte hur många berättelser jag börjat på men aldrig avslutat.
Det jag känner har gått bäst är när man får en idé att man börjar att skriva ner den. Sedan utvecklar man den och skriver lite kort om vad som ska hända i novellen/berättelsen. Antingen som en punktlista eller några korta rader om allt. Sen när man vet vad som ska hände i hela berättelsen är det mycket enklare att skriva. Tycker jag i alla fall.
Hoppas du förstod något, känner att det var lite dåligt beskrivet.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jo, så brukar jag också göra men i själva skrivprocessen är det svårt ändå. Jag har fått ihop en mening, men jag vet inte hur jag ska fortsätta. Nuvarande novellen är i dagboksform i första person men jag har kommit på att jag ska skriva den i normalform i tredje person först för att sedan göra om den. Jag försöker i alla fall att hitta en lösning.
Men det är svårt att skriva vidare (och ofta även att påbörja). Jag har huvudvärk.
Det finns två saker som brukar bota min Skrivkramp. Det ena är planering, att planera vad som ska ske och hur. Det andra är att vara väldigt förlåtande. Börja med en skiss och sluta med ett mästerverk, det vill säga. Det är viktigt att inte pressa sig själv, utan att arbeta i sin egen takt. Kom ihåg att det du blir missnöjd med är lätt att ändra, det du skriver är för dina ögon endast tills du väljer att dela med dig.
Jag hoppas att du får bukt med din Skrivkramp, lycka till! 👍
Ni har helt rätt i vad ni skriver.
Har försökt att byta handling och skrivsätt nu och lägga den andra på hyllan tills senare. Ska gå ut (japp, utomhus) med skrivblocket (alternativt datorn, beror ju lite på…) och skriva sedan, och se om det fungerar,
Jag ska göra som ni säger och planera ordentligt nu, och försöka att förlåta mig själv varje gång det går åt skogen, det som går åt skogen kan ändras på (som Yodawg skrev), om man inte får allt för mycket huvudvärk av det 🤪.
😃

Vad sägs om att gå med i en skrivgrupp där man peppar varandra?
Kanske vore ngt eller? 🤪
Jag har en nystartad i Sthlms-området. Men jag kan inte se på din profil om du bor i närheten. Skicka ett PM i så fall. Det finns plats för fler! 😉
Planering är jättebra för att man ska komma vidare. Sen brukar jag inte kämpa vidare om jag kört fast. I stället ser jag det som ett tecken på att det blivit fel nånstans. Så jag går tillbaka till den biten där det gick bra och testar ett annat spår. Kör jag fast igen går jag tillbaka lite längre. Om det fortfarande inte tar sig brukar jag ta en paus och se om det löser lite på krampen.
#5 Vore fint, men tyvärr bor jag långt ifrån Stockholm 😕.
#6 Det funkade utmärkt nu när jag bytte handling och sådär, ditt tips är bra! Ska pröva det om jag kör fast någon mer gång!