Undvika stämning
Hejsan!
Jag sitter och skriver lite på en Självbiografi, men hur undviker man att personerna som ingår i berättelsen inte kan stämma en?
Jag skriver att historien hände i annat land och andra namn, men om personerna som ingår i berättelsen vill de känna igen sig. Gör jag fel?
:)
Ha en toppen dag :)

Skriver du för din egen skull och för att bearbeta saker som hänt i ditt liv så tycker jag inte att du ska bekymra dig för att bli stämd. Skriv det som du känner att du behöver skriva.
Blir din Självbiografi utgiven av ett bokförlag så har förlaget koll på vad som gäller.
Väljer du att ge ut boken på egen hand och försöka sälja och marknadsföra den så blir det lite knepigare. Byter du namn på personer och platser så tror jag inte att du behöver riskera att bli stämd för innehållet i boken. Även om Kalle känner sig utpekad så är det bara de närmaste som vet att Kalle egentligen heter Pelle.
Även om du inte blir stämd för innehållet i din bok, så finns det risk att t ex familjer splittras eller att vänner tar avstånd från varandra eller att din bok blir föremål för en internetdebatt "så får inte skriva om sin släkt och sådana saker håller man inom familjen" resp "stå på dig, dina åsikter är viktiga".
Att någon blir stämd för innehållet i en bok är ovanligt i Sverige.

Testa gärna att fråga på något juristforum, t ex
och se om du får något svar där.

Även författarförbundet har juridisk rådgivning, men jag tror att deras rådgivningstjänst mest är inriktad på avtal mellan författare och Förlag och upphovsrättsliga frågor, inte frågor om förtal odyl.

Du kan också maila din fråga till tidningen Skriva och se om du får svar i tidningen (jag ska försöka hålla utkik i den om du inte läser den själv)
eller
skrivardoktorn@tidningenskriva.se
Din frågeställning dyker upp med jämna mellanrum, så förhoppningsvis tar tidningen upp den.
Tack för svaren. Jag skriver för att andra ska kunna läsa om det jag har upplevt, för detta är ett ämne som ingen talar så mycket om.
Vad ska de stämma dig för i så fall? Alltså man får ju inte stämma bara för att man ogillar vad som står, utan det ska vara rena lögner eller personliga påhopp för att man kan stämma. Du får tex skriva att du tycker att xx är en nedrig lögnare, men du får inte skriva att xx är en nedrig lögnare. Så länge allt är sant kan du skriva ut så mycket du vill dessutom. I alla fall enligt lagarna i England, som är bland de hårdaste i världen. Ska du ge ut genom Förlag skulle jag inte oroa mig, de kan sånt. Om du självpublicerar kan du se till att en professionell editor kontrollerar texten så den inte bryter mot några lagar.
Hejsan. Tack för svaret. Jag tänkte på att de som är omtalade i boken kan känna igen sig och stämma mig för att andra ska kunna veta vem de är. För att säga så har jag bara varit gift en gång så det är lätt att veta vem jag skriver om :)
Det borde inte vara nån fara så länge det inte är förtal i boken. Bara att de kan identifieras är inte anledning nog att stämma nån. Det är ju ovanligt att i Sverige omnämna någon vid namn i pressen tex, men jag tycker det blir vanligare. Titta på de artiklar som varit på senaste tiden som tar upp hur mycket lån folk har, eller skvallerpressen. Det är som sagt lagligt att skriva sanna händelser. Om du har någon händelse som kan vara extra känslig däremot kan det vara bra att ha bevis redo ifall någon skulle vilja bestrida sanningshalten i det du skriver.