Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: biografi-skriva-om-sitt-liv
Läst 1828 ggr
parsley
4

Skriv ditt liv

Skriv ditt liv -handbok i livsberättande av Jenny Eklund

Det kan finnas olika skäl till att vilja skriva om sitt liv. Man kan vilja bearbeta saker som hänt eller skriva ner en skildring och ge sina efterlevande. Att skriva om sitt liv behöver inte vara komplicerat. En enkel skildring riktad till anhöriga kan vara mycket uppskattad. 

Jenny Eklunds bok lämpar sig både för självstudier, för den som vill skriva på egen hand, och som studiematerial i kurser och studiecirklar. 

Boken består av tre delar. Del 1 är en introduktion till livsberättande, som ger tips om olika former man kan använda sig av för dokumentation samt lite allmäna skrivtips om t ex grammatik och Gestaltning. Bokens andra del består av ett omfattande frågeformulär som man kan använda som utgångspunkt för sitt livsberättande. Hur såg familjen ut? Vilka personer var viktiga? Hur upplevde jag skola och ungdomsår? Vad har jag arbetat med? Del 3 riktar sig till dem som ska handleda andra i livsberättande.

Bokens andra del, frågeformuläret, kan även vara användbar för den som vill lära känna sina romankaraktärer. Gillar man att skapa romankararaktärer utifrån listor så kan behöva komplettera med någon lista, t ex den som finns Elizabeth Georges bok Skriv på. I en roman så är det bra för spänningens skull om personerna har lite dunkla drivkrafter och farliga hemligheter. Sådant kanske man inte vill berätta för barn och barnbarn. :)

Som utgångspunkt för självbiografiskt skrivande fungerar Skriv ditt liv  utmärkt. Vill man gå mer på djupet och kanske bearbeta svåra händelser så rekomenderar jag även Patrica Tudor-Sandhahls bok Ordet är ditt.

Lathundarna
1

Den ska jag försöka lägga vantatna på, helt klart :)