Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: utmaningar
Läst 1335 ggr
Vintersnö
0

Får man härma sig själv?

Jag skriver just nu på en barnbok, och vid ett tillfälle möter huvudpersonen några troll. Jag blev dock så förtjust i trollen att jag tycker att de förtjänar en egen bok, och här kommer mitt problem. I första boken fick jag till några formuleringar, beskrivningar och händelseförlopp som jag själv tycker är ganska roliga, och dem skulle jag väldigt gärna vilja ha med i den andra boken (som i övrigt inte är en uppföljare och inte har något att göra med den första). Då är frågan, får jag upprepa sig själv på det viset? Får man återanvända sådana formuleringar och beskrivningar från en bok till en annan, eller borde jag ta bort dem från bok nr 1 om jag vill använda dem i bok nr 2? T ex, får man kopiera en kortare beskrivning av trollens utseende och sätt rakt av om man tycker den är bra? Eller borde jag hitta på något helt nytt? 

Skriver man för sig själv spelar det ju ingen roll, men jag har i alla fall för avsikt att försöka få böckerna utgivna. Hoppas någon kan ge mig ett råd. 🙂

parsley
0

Jag kan inte se att det finns något hinder för att hindra sig själv. Använder du dig av t ex rim eller alliterationer eller arbetar mycket med språkrytmen så kanske det t om är fördel att göra det. 

Testa gärna hur texten blir om du ändrar lite i den.

Sehvrin
0

Det finns en hel del etablerade författare som härmar sig själva på olika sätt. Kör på och ha någon att testläsa böckerna för att se om de reagerar (negativt) på det.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Vintersnö
0

Tack så mycket för era svar, då behöver jag inte oroa mig för det längre. 🙂 Bra idé att låta någon testläsa, det ska jag göra. 😃