Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: skrivteknik-tips
Läst 541 ggr
parsley
0

Motion och kreativitet

Vad gör du för att bli kreativ? Promenader löser onekligen upp en del knutnar. Ligga på spikmatta kan fundera. Flödesskrivning är också en  användbar metod. Däremot brukar jag försöka låta bli att äta, när jag ska skriva. :)

Från Kim M Kimselius facebook-sida, Att skriva med glädje.

_Visst är det gott att mumsa på choklad när man skriver, det ger energi, men något som verkligen främjar kreativiteten är motion! 

Mina bästa idéer får jag under promenaderna (eller när jag sover). Ibland när jag inte riktigt vet hur jag ska formulera mig, eller vad som ska komma härnäst i berättelsen, då tar jag en promenad. 

Jag funderar inte på hur jag ska skriva, men jag stannar kvar i berättelsen och plötsligt finns helheten där, flytet är tillbaka. Både kropp och själ mår bra och jag är laddad för ett nytt skrivpass.

Om du inte har möjlighet att gå ut kan du lufsa runt i rummet, hoppa lite på stället, göra armhävningar, magträning etc. Då öppnar du upp hjärnan för nya tankar och idéer. Lycka till!_

MelodyX
2

Just nu har jag Skrivkramp, har sovit rätt illa på nätterna så jag tror att god sömn skulle förbättra detta. Annars brukar jag låsa dörren, sätta mig vid arbetsbordet och stänga av telefonen. När det är jobb, är det jobb helt enkelt. Eftersom jag frilansar en del är mitt största tips att läsa tidningar. Alltid får man någon form av inspiration av dessa.

Blodfot
0

Jag bara skriver, ofta så är mina händer snabbare än hjärnan om man säger så! Jag brukar också lyssna på musik som passar till, jag kan även ta inspiration från böcker, och bilder!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!