Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 708 ggr
Loova
2013-02-12 10:40
0

Dialog

Hej!

Jag håller på att skriva en roman och har en fråga när det gäller Dialog. Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva. Eller jag vet inte när jag ska hoppa ner en rad.

Ett exempel:

"Hej och välkommen." Den gamla damen reste sig från stolen och gick fram och skakade Annas hand. "Vad roligt att äntligen få träffa dig!" Hon log brett.

Eller:

"Hej och välkommen."

Den gamla damen reste sig från stolen och gick fram och skakade Annas hand.

"Vad roligt att äntligen få träffa dig!"

Hon log brett.

Hur skriver ni? Vad ser bäst ut?

Lägger man till "sa" så är ju svaret givet men hur gör man egentligen annars?

Blodfot
2013-02-12 11:19
0

Jga brukar skriva allt efter varandra, det är när man har talsträck man hoppar.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

parsley
2013-02-12 14:37
2

Ettan känns mest naturlig att läsa tycker jag. Det blir för mycket radbrytningar i alt 2 (det är möjligt att iFokus radbryter fel ibland, har märkt att det kan bli så när man klistrar in dokument i inlägg).

Loova
2013-02-13 19:18
1

Tack för era svar!

Loova
2013-02-17 15:54
0

Bläddrar just nu i "Luftslottet som sprängdes" och där hoppar Stieg Larsson ner en rad när personen gör något som t ex nickar, ler osv.

T ex:

Mikael ryckte på axlarna.

"Jag vet inte…"

"Men om du tänker efter?"

"Varför frågar du egentligen?"

Mikael höjde frågande på ögonbrynen. 

Så jag antar att det inte finns någon särskild regel utan att det handlar om hur luftig man vill ha boken? Eller vad man själv tycker ser bäst ut.

Zynell
2013-02-19 16:59
0

Jag skulle säga att så länge det gäller samma person så bör man inte börja på nytt stycke. Så det första förslaget skulle jag köra på.