Redigera dialog
Flaggar lite extra för den här. Praktiska och användbara tips för att Redigera Dialog från Ann Ljungberg.
http://www.annljungberg.se/2013/02/skrivtips-redigera-dialog/
Hur är det för er? Gillar ni att skriva Dialog? Innehåller era texter mycket Dialog.
Personligen tycker jag det är knivigt att skriva Dialog. Jag har ett ganska målande språk fö och det är inte användbart när man skriver Dialog, eftersom folk inte pratar på det viset.
En sak som jag tycker är svårt med dialoger är att ordförrådet blir begränsat, vilket gör att det är svårt att undvika störande upprepningar. Även om folk pratar så vill jag inte ha tre meningar i rad som börjar på samma sätt.
Cats are like potato chips - you can't have only one!

Det är bland det svåraste tycker jag med! (p.g.a. upprepningar)
Men älskar att läsa dialoger där karaktärsdragen lyser igenom! Vissa författare är geniala på detta och jag tror att jag särskilt skall kolla in Ann Ljungbergs sista frågor i blogginlägget… kan vara användbart! ;)
Det är så många som verkar ha svårt att skriva dialoger men för mig har det alltid varit det bästa och roligaste. Jag älskar att skriva dialoger, nästan mer än något annat. Att hitta varje enskild karaktärs röst och framhäva deras personligheter genom deras sätt att prata, ordval och liknande. Övat mycket under min skrivarprocess att skapa så naturliga och äkta dialoger som möjligt, där man utan att behöva läsa "sade …" "frågade.." ändå förstår vem det är som talar.
#3 jag älskar dialoger!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!