hjälp mig!
hej, jag skriver just nu en bok men har fasnat, jag kommer inte vidare även fast jag vill och vet inerstinne vad jag vill uppnå, hur gör jag? behöver akut hjälp!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Hur ser tillvaron ut för övrigt? Känns det som om vardagen är ivägen för ditt skrivande? Kan du isåfall ändra så du får mer tid och ork för skrivandet?
En vanlig orsak till att man kör fast är brist på Struktur. Har du gjort något Synopsis eller en kort sammanfattning över handlingen och de olika personerna? Om inte, gör det. Ett Synopsis kan göra att du kommer i kontakt med projektet igen. En del tycker att Synopsis är urtista och föredrar att skriva på ren inspiration. Kör man fast kan ett Synopsis göra underverk eftersom man får Struktur i det man håller på med. Ett Synopsis är en skiss. Man behöver inte följa det slaviskt.

Känns det som dina karaktärer är platta och livlösa prova att jobba med dem lite vid sidan av projektet. Intervjua dem eller gå och fika eller shoppa tillsammans med dem.
Lite tips finns här
http://fictionprofiler.wordpress.com/about/inspirationskallor/

Är det självförtroendet som sviktar? Testa att göra första delen av den här skrivövningen.
Författarcoachen Johanna Wistrand tipsar om den här användbara skrivövningen på sin blogg. Källa bloggarkiv december 2010.
http://www.forfattarcoachen.se/index.asp
Från Multimanus blogg, eftersom övningen kan vara lite svår att hitta:
Det här är författarcoachen Marla Becks övningar från 2009 som jag har tipsat om förut här i bloggen.
Övningarna bygger bl a på att bli klar över vad man vill ha, genom att formulera motsatserna.
Ta ett tomt papper och dra ett vertikalt streck på mitten så att pappret delas upp i två delar.
Skriv "Mitt skrivår 2011" högst upp på pappret.
Vik pappret på mitten.
Sätt äggklockan på tio minuter och skriv sedan i vänstra kolumnen, så fort du kan, ner allt det du kommer på som du inte vill uppleva nästa år. Det kan t ex vara:
Jag vill inte…
"skriva strax innan läggdags då jag är så trött att jag håller på att somna"
"behöva städa hela hemmet innan jag tillåter mig att skriva"
Skriv tills äggklockan ringer.
Marla förklarar att man inte ska känna sig nedslagen av denna övning: "The more you can allow yourself to really feel, see and experience what you don't want, the easier you'll find it to connect with what you do want".
Nu vecklar du ut pappret och skriver ner i högra kolumnen det alternativ du vill ha.
Det kan se ut så här:
Jag vill…
"skriva på morgonen strax efter frukost då jag är pigg"
"skriva 30 minuter och blunda för det som är stökigt och ta itu med det först efter skrivstunden"
Sedan tar du fram ett nytt papper och skriver allt du vill ska ske, under samma rubrik som innan: "Mitt skrivår 2011". Skriv ner som en berättelse i jagform, och i presens.
Den här berättelsen kan du sedan läsa då och då, som ett sätt att nå dina mål, att omedvetet styras in på de bra alternativen i din vardag.
Ta fram ett tredje papper. Nu ska du titta tillbaka på året som gått. Skriv en lista på allt som du är nöjd med. Skriv ner minsta lilla. Det måste inte vara framgångrika saker, utan även saker du haft mod att göra, som att skicka en text till en viss redaktion. Eller att du vågat visa dina texter för någon för att få respons på dem.
Gå sedan igenom följande 4 kategorier och skriv ner:
Yttre saker som påverkat skrivandet (hälsa, livsstil, jobb, relationer etc)
Inre saker som påverkat skrivandet ( attityd, disciplin, hälsa etc)
Skrivprocessen (skrivblockeringar som du vill komma förbi, taktiker du haft för att undvika skrivandet etc)
Skrivandet/produktiviteten (vad du har påbörjat, vad du har slutfört, vad du har fått publicerat, vad du har fått betalt för etc)
Marla avslutar det hela med orden: "Remember that this is an organic process--today's notes are just initial ideas. Ideally, your vision statement is a dynamic document you'll update and refine throughout the year".

Prova att släppa på kraven när du skriver. Allt behöver inte vara perfekt från början. Det går att Redigera i efterhand. Flödesskriv. Skriv för hand. Rita mind-maps över handlingen.
Fungerar det att jobba efter tydliga mål och belöna dig själv efter varje delmål så gör det.
Lycka till! Det är normalt med svackor och tvivel i den kreativa processen. Alla råkar ut för dem.
tack för all hjälp, jag har en mind-maps i huvudet som jag vill ha, någonstans ska jag även ha en nerskriven, vet dock inte var just nu! Jag skriver i skolan på rasterna. Jag vet exakt hur jag vill ha det, men vet inte HUR jag får till det!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Tror du att du behöver hjälp med den hantverksmässiga biten, dvs hur man jobbar med Gestaltning, Dialog och personbeskrivningar för att få en text som läsaren kan identifiera sig med?
Får du tillräckligt med ro för ditt skrivande? På rasterna i skolan så kanske det är svårt att få tillräckligt med tid och ro för att tränga djupt in en text. Den stökiga miljön, stökig, eftersom det alltid finns människor och sorl omkring sig, kanske gör att skrivandet på raster lämpar sig mer för flödesskrivning än bearbetning för att få ut det mesta möjliga av en text.
Kan du använda rasterna för flödesskrivning och bearbeta texten i lugn och ro sedan? En text behöver inte vara perfekt från början.
det vet jag, jag försöker inte få allt perfekt från början, jag expremiterar väldigt mycket med texter. Jag känner alla personer jag skriver om, har upplevt dte mesta jag skriver om, men det känns som om något saknas…

Skriv det du har och låt texten mogna innan du återvänder till den. Det är möjligt att du "hittar" det som saknas om du först skriver det du har och sedan låter texten vila lite.
Om inte så var stolt över dig själv för det du har åstadkommit och det du lärt dig om dig själv i samband med skrivandet. Det går fler tåg. Det finns fler berättelser att berätta, tro mig.
jag vet, tack för alla tips!
Jag hade lagt boken åt sidan ett tag … en vecka kanske? Skrivit en novell eller någonting för att tänka på annat. När du kommer tillbaka till texten så ser du säkert vad nästa steg är.
Cats are like potato chips - you can't have only one!
tack!