Samma titel som någon annan
Hej!
Jag har en fråga.
Hur ställer ni er till att en författare har en titel på en bok som redan finns på en annan bok/film som redan finns men olika handling?
Är det okej?

Man får ta ställning från fall till fall. Skriver man en berättelse för sin egen skull eller som ett skolarbete kan man göra det. Skickar man in en bok till ett bokförlag så får man se sin titel som en arbetstitel, eftersom förlaget kan ha synpunkter på titeln och vilja ha den som är mest säljbar.
Är titeln en vanlig fras eller ett vanligt ord? Isåfall är det OK, eftersom ingen kan äga rättigheten till ord som "tack" eller "hur är det".
Hur känd är den andra titeln? Verkar den ha någon form av copyrightskydd? Jag skulle t ex inte våga döpa en bok till Bilbos äventyr, historien om en shetlandsponny.
Ger man sin bok samma titel som en film så kan det hända att läsaren blir besviken eftersom den kanske trott att boken och filmen handlar om samma sak.
Vill man vara på den säkra sidan så hittar man på en annan titel.
På svensk bokhandel finns det en tjänst som heter tjinga titel. Där kan man se vilka titlar som kommer att ges ut det närmaste året. Titelskyddet är inte juridiskt, utan praktiskt. Bokhandeln vill inte ha flera olika böcker med samma eller allt för snarlik titel.
Visst är det okej - jag har läst tre olika böcker som heter Sveket men ingen av dem har en handling det minsta lik en annan, och alla tre kommer från olika nationaliteter. Så det beror lite på översättningar också, inte bara handling och sådant.
Jag tycker dock det kan vara dåligt i vissa fall att två filmer har samma namn, eftersom det länge funnits en tecknad serie vid namn Avatar, och när filmen kom ut var de tvungna att ändra den till Avatar: The Last Airbender eftersom filmen Avatar om de blå utomjordingarna redan kommit ut, utan någon som helst bakgrund.
Med vänliga hälsningar,
Filip
#1 Tack! Då vet jag vad jag kan förvänta mig för reaktione och vad jag kan förvänta mig av förlagen om jag bestämmer mig för att skicka in någon gång. Har hållit på att googla mina framtida titlar och försöker jämnföra huruvida det är värt att försöka eller avstå. Besvikelse vill vi dessutom ej väcka :o.
#2 Mm… Du har rätt. Men det beror ju också på, en hel del vägs in där
Men det är ju det jag förstår och menar :o

http://libris.kb.se/form_extended.jsp?f=ext
En sökmotor där man kan testa sin titel.