Början av en berättelse
Så, jag har en roman som är i princip klar, men det enda problemet är början. Jag är inte alls nöjd och har aldrig varit särskilt bra på det här med introduktioner och så vidare.
Det enda jag vet är att man helst inte ska börja med att karaktären vaknar upp eftersom detta börjar bli alltför vanligt… har ni några tips på hur man kan börja en berättelse/länkar med tips?
Med vänliga hälsningar,
Filip
Dessutom blir uppvaknanden ofta tråkiga och sega.
Miljöbeskrivningar kan vara en bra början.
Annars en Dialog.
Annars om du kan börjar du direkt och gör något intressant av det även om man kastas in direkt med karaktären.
Annars kan du börja med att något händer.
Kanske man kan hitta ett alternativ till detta också, hmm… :/
jag började med ett brv i en av mina böker, passade dne boken utmärkt, vad handlar boken om?
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Handlingen kanske är liten av en klyscha, huvudpersonen ska förmodligen vakna upp efter en flygkrasch och har lite svårt att beskriva vad hon upplever eftersom jag själv inte varit med om något sådant.
Med vänliga hälsningar,
Filip
Miljöbeskriving är en början jag älskar! :)
#3 Få som har det, antar jag. Kan ju bli lite klurigt det där :/
Du kan pröva att ha det så och se hur det blir.
Det med hur hon känner sig efter olyckan handlar om hur du skulle leva dig in i saken (kanske t.o.m dagdrömma, skådespela, självintervjua separat o.s.v), hur tror du man skulle kunna känna?
Chock?
Rädsla?
Smärta?
Ångest?
Oro?
Panik?
Glädje?
Hunger?
Eller är man så yrvaken efter kraschen att man är helt dimmig i skallen?
Sedan att få det på papper på ett bra sätt… Är en konst.
Och egentligen krävs det inte världens komplicerade text för att läsaren ska leva sig in och fatta vad du menar, har jag upptäckt efter mina egna, men de bör ändå finnas där så att man klarar att få det klart för sig.