Byta karaktär för 1 Kapitel
Jag håller på att skriva en bok till skolan, och nu har jag kommit till en svår sak, det kapitlet jag ska skriva nu går det inte att ha med min huvudperson i, men det är ändå ett kapitel som jag tycker är nödvändigt.
För att ni kanske ska förstå så är det ett triangeldrama, min huvudperson är med i triangeln och nu ska killen göra slut med den andra tjejen. Det är en viktig del i berättelsen men jag kan inte ha med min huvudkaraktär i den scenen (då tjejerna är osams)
Men vad tycker ni, kan man byta Karaktär för bara 1 kapitel? eller blir det konstigt?
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns

Skriver du i jag-form, dvs första person, eller skriver du i tredje person, hon, hon?
Jag antar att killen ska göra slut med sin tjej för din huvudpersons skull.
Skriver du i första person och skriver ett kapitel i tredje person för att förklara vissa händelser, så kan läsaren uppleva det som du inte riktigt får ihop historien utan att fuska.
Skriver du i tredje person så känns det lite mer acceptabelt att lägga in en tredje persons perspektiv.
Vill du inte göra det försök med någon annan lösning, t ex
- hon känner till hans identitet på något internetforum ( t ex Fl*shback) där han skriver av sig om händelsen
- ett SMS eller meddelande på facebook skickas till fel person
- någon skriver saker på facebook eller skype som blir läst av personer som inte skulle läst det
- hon tjuvlyssnar på ett samtal och får reda på vissa saker
Vet hon vad som händer, så kan hon fantisera kring händelsen eller pressa killen eller någon kompis på vad som hänt. Killen kan också berättat saker i förtroende för henne om sin första tjej och deras förhållande, som din huvudperson kan använda för att lägga pussel kring vad som hänt.
Jag skriver i första person.
Ja hon vet om det som händer, jag tänkte först att hon skulle tjuvlyssna, men det blev inte alls bra. Det är i alla fall tydligt att det är ur hans perspektiv jag ska prata med min lärare imorgon tror jag och se vad hon säger, om det drar ner mitt betyg eller inte >_<
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Eftersom du skriver i jag-form finns det förstås risk att det blir rörigt, men en hel del bra böcker skrivs i en annan persons perspektiv från och till (till exempel House of Night-serien).
Den här andra personens kapitel bör skrivas i tredjeperson (dvs hon/han istället för jag).
Om det skulle vara möjligt och inte går emot din idé om berättelsen kan du även ändra till tredje person på alla kapitel, som i Gone-serien som handlar om multipla personer i olika kapitel (kapitel 1 person 1, kapitel 2 person 2, kapitel 3 person 3, kapitel 4 person 2 osv)
Med vänliga hälsningar,
Filip
Haha skulle vara så jobbigt att ändra hela berättelsen till tredjeperson xD
Men jag funderade också på att låta det kapitlet vara i tredjeperson :) Men nu ser man i alla fall tydligt att det är ifrån en annan person då jag skrivit under rubriken att det i ett annats perspektiv.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns