Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 4923 ggr
Swadika
0

Hur gör man med sms

Jag håller på att skriva en bok och min Karaktär ska skicka ett sms. Hur gör ni för att smset ska stå ut i den andra texten, talstreck tycker jag är fel.

När jag rollspelade på nätet så skrev vi alltid såhär:
//Detta är ett sms// eller ev /Detta är ett sms\

men är det så man gör på riktigt, eller finns det ens något sätt som man borde göra?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

parsley
1

Jag tror inte det finns någon bestämd regel för hur man ska återge SMS i löpande text. Några alternativ

• indrag, kursivt eller annat typsnitt
  • citat "Jag saknar dig också", sms:ade Katrin.
  • SMS sänt 20121218 kl 13.22: Objektet lämnade sin lägenhet på Hornsgatan. Riktning Slussen.
  • Telefonen skakade i Katrins hand. Om och om igen läste hon Svens meddelande och försökte foga samman orden till ett begripligt sammanhang. Vi kan inte träffas mer. SMS:et fogas in i löpande text.

Jämför med hur man skriver dialoger.

Swadika
0

Tack för många bra alternativ :)

Bara använda kursiv tycker jag är svårt för ibland om min Karaktär tänker kan jag använda mig utav kursiv, sedan är jag en utav de personerna som använder '' när jag skriver dialoger, så tror det också skulle kunna förvirra.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

parsley
0

Ett förslag till:

SMS:et fogas in i löpande text och markeras med "-tecken.

Telefonen skakade i Katrins hand. Om och om igen läste hon Svens meddelande och försökte foga samman orden till ett begripligt sammanhang. "Vi kan inte träffas mer".

Kameo
3

Kursivt eller annat typsnitt är det jag gillar bäst. Om du gör lite J.K. Rowling-stil (dvs. tidningsurklipp/brev) kan du använda olika typsnitt för varje sorts skrift:

Typsnitt 1 - Standard
Typsnitt 2 - Brev
Typsnitt 3 - SMS
osv

Med vänliga hälsningar,
Filip