Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 1799 ggr
ForestSpirit
3

Skriver roman!

Åh, vad kul att jag hittade detta, för det är så perfekt :) Jag har inte direkt någon att prata med angående mitt skrivande.

Har älskat skrivande sedan jag var 7 år gammal då jag för första gången började skriva på en berättelse. Sedan dess har jag skrivit väldigt mycket men har tyvärr inte lyckats "nått fram".

Min nyaste plan är att skriva något som utspelas under Vikingatiden. Jag vill ta med allt om myter angående gudar till hur man helt enkelt levde på den tiden.

Jag känner att jag kommer att ha det gott med denna sida :)

Om ni känner för att ge mig lite idéer så är jag väldigt öppen för det! Allt från myter, levnads stil, mat, hur kvinnor levde skulle vara ett plus i kanten, för huvudpersonen (som jag kallar Vilda) kommer vara en kvinna. Jag kommer nog ta med lite magi och sådant också. det blir kanske helt enkelt en liten fantasy bok, vilket är ganska nytt för mig. Men jag är så taggad på detta så det kommer nog att gå finnemang!

Kram på er alla :*

parsley
0

Kör hårt och lycka till!

Varga
0

Låter jättespännande, en bok jag skulle vara intresserd av att läsa. :) Har du läst Johanne Hildebrandts böcker, "Freja", "Idun" och "Saga"? Låter som ett liknande koncept, kanske kan ge inspiration?

Hur långt har du kommit i skrivandet än så länge? :)

ForestSpirit
1

Jag har precis läst Freja och Idun, ska köpa Saga nu till veckan :) Jag har varit inne på detta område ganska länge så en kompis rekommenderade de böckerna för mig för hon trodde jag skulle tycka om dom. Och att jag gjorde, helt frälst om jag ska vara ärlig. Det är lite därifrån jag har tänkt att jag ska köra med lite magi också. Ska bara försöka att inte kopiera idéerna för mycket bara..

Än så länge har jag inte skrivit så mycket, bara ett litet stycke som kommer att vara längre in i boken. Just nu håller jag mest på att samla in en massa fakta om hur de levde, myter osv. Känns som jag vill ha detta klart innan jag kör igång :)

Kul att det låter intressant, gör mig jätteglad! :)

Varga
0

Den här är också väldigt bra, visserligen samisk mytologi snarare än asatro, men gillar du Sagan om Valhalla-serien tror jag du gillar den här; http://www.bokus.com/bok/9789137127729/fordomd/

Och ja, uppdatera gärna hur det går med allt! :D

ForestSpirit
0

Men du, det där boken har jag ståendes i min bokhylla! Jag började läsa den men kom inte riktigt in i den för jag tyckte det var som en deckar roman. Har lite svårt för det.. Men jag kanke ska ta och ge den en chans om du tror att jag kan gilla den! :)

Ska absolut uppdatera om hur det går med boken. :)

Varga
0

Den är väldigt trög i början, och ska jag vara ärlig så minns jag inte längre till hundra procent vad den handlade om… Men om inte annat så är det lika viktigt att läsa "dåliga" böcker som bra böcker när man ska skriva, så man lär sig hur man inte ska göra. ;)

Roligt! Har du någon plan för när du tänker börja skriva "ordentligt på riktigt" så att säga? :)

ForestSpirit
0

Ja men det har du så rätt i :) jag ska verkligen ge den en chns och se om det är en bok man kan lära sig av ;)

Jadu, jag har ju inte någon "deadline" så jag tar det väldigt passivt samtidigt som jag bara vill skriva på. Jag vill ju att det ska vara så korrekt som möjligt. Men jag har ett litet stycke som jag har skrivit som sagt. Sugen på att läsa det kanske? :) Kanske du kan komma med lite tips.

Varga
0

Det tycker jag! :D

Mh, jag brukar skriva ett utkast först utan så mycket faktasamlande, för då vet man bättre vad man faktiskt ska samla för fakta sedan ;) Men man gör ju det som är mest bekvämt för en själv, ofta har jag nästan hela berättelsen i huvudet och måste få ned den innan den smiter :P

Jamen varför inte! :D Skicka gärna till varga.frostnatt [at] gmail.com så ska jag ta mig en titt i dagarna! :D

ForestSpirit
0

Jag har ju själva historian i huvudet jag med, så det är utifrån det jag samlar fakta från :) Har du skrivit förut, eller håller på?

Okej, då skickar jag det :)

Varga
0

Mh, som sagt, man gör ju det som känns mest bekvämt :3 Jag har skrivit en hel del noveller och en roman (som jag tyvärr fastnade totalt i och slutade att tro på…), nästan färdig med min andra roman och jobbar samtidigt på en novellsamling och hjälper en kompis skriva en annan roman :P

Tack, jag har fått det, ska försöka läsa igenom i alla fall en gång redan ikväll! :D

ForestSpirit
0

okej, vad kul :) vad skriver du om "för slags grejer" då?

Gött, ska bli kul om du tycker det är något att hänga i julgranen.

ForestSpirit
0

Nu har jag i alla fall börjat på med romanen, ska försöka sitta hela dagen, känns som en sådan dag då det är grått och tråkigt ute…

Krusing
1

Roligt att du hittat ditt ämne! Det är bara att börja läsa på. Om du behöver inspiration kan jag rekommendera Frans G Bengtsson "Röde Orm" (1941) och boken som inspirerade honom, Eric Linklater "Männen från Ness" (1933).

Båda finns som ljudbok, men det är roligare att läsa själv. Sättet dem skriver på är verkligen inspirerande.

Lycka till!

ForestSpirit
0

Tack! Har tänkt att läsa Röde Orm ett tag nu, men har inte köpt boken ännu. Men tack för tips! :)

Kameo
1

Jag är rätt oerfaren inom den fronten och är precis som du inte "riktigt framme än".
Jag kan dock ge några tips:

- Besök gamla borgar och andra historiska ställen där vikingar levt, ristat och så vidare. Finns en hel del i Sverige, såsom Birka.
- Googla inte bara på saker som "grekisk mytologi" utan gå djupare in - reliker, artefakter och specifika personer inom mytologin. Även om de inte är del av din story kan de fortfarande ge dig en inblick i hur man levde förr.
- Läs böcker som utspelar sig längre bak i tiden, det behöver inte direkt vara böcker om vikingar. Två förslag jag har är Chagak (inte jättebra, men lärorik) som utspelar sig på istiden och Vargbröder-serien som utspelar sig i tidig stenålder (om jag inte minns helt fel).

Med vänliga hälsningar,
Filip

ForestSpirit
0

tack för tips! :) Har tänkt inom samma tankebana jag själv.