Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettmedlemmars-skrivtrådar
Läst 1919 ggr
ponnyfotot
1

Textrespons Novell

Hej jag undrar om jag kan få lite response på den här novellen Änsålänge har jag inte kommit så långt men jag hoppas ni kan ge mej tips….. Det här du nu ska få läsa är en helt sann historia om mitt liv. Ni kanske undrar vem jag är? Jo jag är en ganska söt tjej på 14 år, jag är ganska kort och smal. Jag heter Alicia,har blågröna ögon och axel-långt rakt svart hår. Mina största intressen är hästar och fotografering, och att driva min blogg. Jag bor i en liten by på landet, ganska nära Stockholm. Med min mamma Anneli och en katt som heter Trassel. Min högsta önskan är att få en egen ponny. Nog om mej nu ska ni få höra min story… Klockan ringde och väckte mej, jag vände mej om i sängen, sen så ropade mamma att jag måste komma ner och äta frukost, om jag inte skulle komma försent till skolan. Så jag gick upp ur sängen och byte om till skolkläder. Sen gick jag ner och hoppade upp på cykeln, det tar vanligtvis en kvart att cykla till skolan, men just idag så hade jag för lite luft i cykeln så det tog lite längre tid än vanligt och jag fick rusa in i klassrummet. Vilken tur jag hade, Jag han precis in i klassrummet innan det ringde in. Förmiddagen förflöt utan att några större konstigheter inträffade vi hade matte och engelska, det var inte fröens vid lunch tid jag klantade mej första gången. När jag skulle gå till matsalen så gick jag och funderade på den där festen som jag hade fått en inbjudan till, Jag undrar om Christoffer skulle på festen? Samtidigt som jag hela tiden tänkte mej för noga så jag inte skulle göra bort mej inför den där killen i 9:an, som jag är kär i (alltså Christoffer)

parsley
1

Du skriver rätt upp och ner vad som händer. Läsaren får veta exakt vad som händer och hur huvudpersonen ser på sig själv. Du berättar allting för läsaren, som inte behöver tänka så mycket själv.

Om du vill arbeta vidare på texten försök att arbeta mer med det som kallas Gestaltning. Ge läsaren ledtrådar så läsaren förstår hur huvudpersonen känner sig. Antyd istället för att skriva rätt ut. Kanske kan du berätta vad som händer i matsalen istället för att skriva  t ex "på lunchen gjorde jag bort mig".

Tips: Skriv färdigt historien på det sätt som du börjat på. När du har en text klar så har du en sk råtext  som du kan bearbeta vidare om du vill. Beskriv det som du känner till och vet något om. Hur känns det att vara 14 och kär? Vad är det som gör Christoffer så lockande? Försök få in konflikter i texten. Vad händer om hon kommer försent? Hur känns det när man cyklar till skolan och stressar och blir svettig? Verkar Christoffer vara kär i någon annan? Finns det någon annan konflikt t ex fördelen-nackdelen med att vara ihop med någon? Konflikt killar-hästar. En del killar tycker att hästar är töntiga. Är hon säker på att bli bjuden och säker på att Christoffer kommer att komma. Förekommer alkohol?

En del tycker om att göra ett synopis innan de skriver  och bestämma vilka scener de ska ha med. T ex huvudpersonen vaknar på morgonen. Här kan du t ex ha med en beskrivning av hur det ser ut hemma och katten. Nästa scen cyklar till skolan orolig för att komma försent eftersom ….inträffar då. Sedan lunchen beskriv hur hon gör bort sig osv

Andra tycker bättre om att göra mindmaps dvs klottra ord och bilder på ett papper om vad berättelsen handlar om.

Om du vill kan du fortsätta skriva som du har börjat och ev bearbeta det sedan.

[PysselMatten]
1

Jag hade nog brainstormat med mig själv för att utveckla texten ytterligare. Jag håller med föregående inlägg att texten är lite rak på och att man som läsare inte behöver tänka så mycket…antydningar i texten samt mer ingående personbeskrivningar kan nog öka läsarens intresse för texten ytterligare. Lycka till :-)