Hjälp?
Hej!
Jag älskar att skriva saker, berättelser artiklar, faktatexter, mm, och ibland nästan kliar det i fingrarna, eftersom att de vill skriva. Men jag har sällan idéer på vad…
Ibland försöker jag skriva berättelser, baserade på mitt eget liv, vad jag har varit med om, eller vad som skulle kunna hända. Men problemet med det är att jagg skriver ungefär en sida, läser igenom allt, och inser hur dåligt det är, något som gör att jag genast slutar, raderar allt, och försöker skriva om någonting annat, med samma resultat.
Ibland försöker jag hitta på berättelser som jag kan skriva, men har sällan några idéer, om jag har det, inser jag efter ungefär en sida hur usla de faktiskt är eller hur lika de är någon bok som jag läst, och raderar…
Om jag ska skriva en faktatext så har jag redan skrivit för hand en hel del som ska skrivas in i datorn men jag tycker inte att det är så kul att bara sitta och skriva av saker som redan finns…
Jag har många gånger funderat på att skriva en artikel, men om vad?
Jag behöver hjälp med idéer till vad jag ska skriva om, eller hur jag ska göra för att kunna skriva när jag känner för det.
MVH
SchappisenWilton
Just det… Glömde, jag har funderat på att starta en blogg eller något liknande, men vad skriver man där? Har aldrig riktigt förstått det…
MVH
SchappisenWilton
MVH
SchappisenWilton
Hejsan! Jo, på en blogg kan du näst intill skriva precis vad som helst vad du vill skriva om. Har själv en blogg. En foto&vardagsblogg eftersom jag älskar att fotografera och skriva om lite om vad som helst.
Du kan kanske starta en blogg om det du gillar och det du gillar att skriva om. Du kan kanske starta en blogg där du skriver ner berättelser eller artiklar? Vad vet jag? Det viktigaste är att du själv tycker det är kul att skriva om det! :D

På en blogg kan du som sagt skriva om precis vad som helst. Huvudsaken är att den handlar om sådant som intresserar dig. Tycker du inte att det är roligt med heminredning så är det t ex ingen idé att ha en inredningsblogg.
Har du någon nytta av den här texten när det gäller artiklar?
http://skrivlust.ifokus.se/articles/4ea6f17a88f4723c8a005762-att-forbereda-en-artikel?articles-1

När det gäller att skriva för hand kan det kännas kravlösare än att skriva direkt på datorn. Man kan sitta och klottra för sig själv och det spelar ingen roll om det blir bra eller inte. Skriver man på datorn så kan det kännas som om man behöver skriva rätt från början.
Tycker man att det känns omständigt så kan man börja skriva stödord för hand och skriva mer rätt när man skriver in texten i datorn.

Tycker du att det känns svårt att komma igång att skriva så testa att flödesskriva. En del rekomenderar att man ska skriva direkt på morgonen, andra tycker att det går bra när som helst på dagen. När du flödesskriver så skriver du utan uppehåll en viss bestämd tid t ex 20 min. Du behöver inte tänka på grammatik eller formuleringar utan kan bara skriva på och kan skriva för hand eller på datorn.
Testa även att skriva dagbok:
Dagbokstips!
Vad jag sett/upptäckt idag?
Vad kände jag inför det?
Finns det något jag uppskattade eller inte tyckte om?
Vad gjorde jag då?
Har det hänt något ovanligt?
Om jag skulle berätta om min dag vad skulle jag då berätta om den?
Tack så mycket för all hjälp!! :)
MVH
SchappisenWilton
Tycker inte du ska radera det du skriver! Jag har skrivit i massor av år av och till och du vet aldrig när du kan ha användning av något du skrivit. Kanske bara en endaste mening i texten du just skrivit är den viktiga delen du saknar i den nya text du jobbar med nu. Spara - antingen i en fil på datorn, eller skriv ut och sätt i pärmar.
Erkänner att det kan vara dödligt pinsamt att läsa gamla texter ibland, men ofta blir jag förvånad när jag läser gamla texter. "Va, har jag skrivit det där?!?!"
Viktigt: skriv skriv skriv - du utvecklas … idéerna kommer till dig.
Cats are like potato chips - you can't have only one!
Ok. Ska inte radera i framtiden! :)
Min kompis fick idag tag i min mobil (där jag också skriver en del) och hittade någonting jag skrivit, självklart tyckte jag att det var jättepinsamt, jag tror alltid att "Det hör kan bli något bra" när jag skriver och läser igenom saker (vid samma "skrivtillfälle" som jag skrivit det) men när jag tänker visa det för någon annan inser jag hur dåligt det faktiskt är (det jag har skrivit, alltså). Ibland önskar man att man hade lite mer självförtroende…
MVH
SchappisenWilton