Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: ot-utanför-ämnet
Läst 774 ggr
Ketang
0

Samarbete fotograf och författare?

Jag som fotograf har en projektidé som jag gärna skulle vilja utveckla och förhoppningsvis publicera. Till det behöver jag en författare som kan med sin skrivtalang få ner saker och ting i text till en bok.Gärna någon som kan se detta som en chans att bli publicerad precis som jag. Men som ändå är medveten om att det kanske inte blir så. Någon som är beredd att samarbeta, göra lite små resor och lägga mycket tid, energi och kanske lite pengar på att få detta jobb gjort.

Nu behöver jag era råd!

Var/hur hittar jag en kvalificerad person (behöver absolut inte vara publicerad sedan tidigare) som bor i min närhet?

Hur kan jag avgöra vem som passar bäst för uppdraget? Ska man be personer som är intresserade att skriva något eller ska man be om referenser osv?

Hur utvecklar man ett samarbete praktiskt med ekonomisk ersättning och kontrakt mm? Jag kan ju inte betala någon om boken/projektet lyckas och jag kan inte riskera att författaren drar sig ur rätt som det är eller "försvinner" ur projektet.

tanteva
0

Min första tanke är att du försöker hitta någon som brinner för samma sak som du. Nu skriver du ju inte vad ditt projekt går ut på (jag har full respekt för att du inte vill det, jag fiskar inte ;) ), men om vi säger att din idé handlar om katter - då skulle jag googla runt lite på bloggar om katter, eller kanske kolla på det olika kattforumena här på iFokus och se om jag hittar någon som verkar ha samma intressen och skriva om det. Dels hittar du någon som redan är insatt i ämnet och dels ser du redan där och då lite hur han/hon skriver.

Du behöver inte hitta någon som är mästare på att skriva. Om ni båda brinner för ämnet blir boken mer inspirerad. Och om det handlar om ett samarbete är det kanske bättre att sätta fokus på ert gemensamma intresse och kemin er emellan?

Blir inte texten perfekt grammatiskt och på andra språkliga vis, men har en känsla, en äkthet och en nerv, så har förlagen folk som bara jobbar med att fixa det språkliga. Det hjälper ju föga om du hittar världens bästa skribent och sen är hon allergisk mot katter ;)

Lycka till!

Cats are like potato chips - you can't have only one!

Ketang
0

Tack för ditt svar! Tyvärr så är det inte ett projekt om något så vanligt som katter Skrattande vilket gör det ganska svårt att hitta folk som brinner för just det boken ska handla om. Det är något som jag vet skulle kunna fånga många intresserade om boken fanns, men som inte är ett intresse hos så många. Svårt att förklara då jag i nuläget känner att jag inte riktigt vill gå ut med exakt vad det handlar om även om jag har ensam rätt/tillträde till just det boken ska handla om. OM det nu blir som jag planerat. Annars kan det blir med ett mycket bredare innehåll och då finns där fler som gjort liknande böcker. Men hur som helst så blir det nog svårt att hitta någon som brinner för att skriva om detta och som inte själv fotograferar det.

Det finns inte heller någon grupp här på iFokus om detta och det är svårt att komma i kontakt med folk som är intresserade. Det finns lite hemsidor som intresserade personer har, men då handlar det uteslutande om folk som fotar själva och ingen som skriver tyvärr Obestämd

tanteva
0

Ok, då blir det kanske svårare. Men googla och se om du hittar folk som skriver i närheten där du bor? Som du känner att du trivs med. Kolla med studieförbunden om dom har skrivarkurser - där kanske det finns nån som du kan "lura" in i ditt projekt.

Sen - ärligt talat - du skriver ju fullt begripligt själv! Varför inte gå till biblioteket, låna en bok om att skriva böcker - dom brukar stå på hyllan märkt Aef. Kanske du kan göra det själv? Som sagt: språket måste inte vara perfekt, det finns det andra som kan frisera till senare.

Ketang
0

#3 Haha! Tack, tror jag :-) Jag har skrivit lite själv. Men just nu känner jag att jag dels har lite dåligt med tid, ska få barn nummer två i april och dels vill jag att det ska bli RIKTIGT bra och känner mig nog inte riktigt redo för det än. Helst av allt skulle jag ju gjort allt själv, men litar tyvärr inte på att jag kan få ut mina känslor på papper.

Men tanken har slagit mig, så jag kanske ska ta och låna en bok och se om jag kan peppa mig själv lite :-)

tanteva
0

Jag har just läst ut Dag Öhrlunds bok Skriv din bok och sälj den! och tyckte den var riktigt bra. Tar upp både själva skrivandet och sen allt som händer efteråt. Hur förlagsvärlden fungerar osv. Den ser tjock ut i jämförelse med många andra böcker om skrivande, men den är skriven på ett enkelt språk och den flyter på. Roligt med många intervjuer av människor i branschen.

Ketang
0

Tack för tipset! Ska se om den finns på biblioteket!

Ketang
0

#5 Måste bara dela med mig lite :-)

Jag har ju lite svårt att sova på nätterna nu när rygg och höfter gör sig påminda osv. Så sent i går kväll när min man somnat och jag låg och funderade, så öppnade jag S MEMO på mobilen (antecknings program) och började skriva lite. Det blev tre hela sidor! Nu är det visserligen inga A4 sidor vi pratar om, men jag tycker det flöt på bra och jag kom igång lite i alla fall! Kändes bra gjorde det också så jag hoppas att det känns lika bra senare när jag läser vad jag skrev igår :-)

Ska ner till biblioteket i dag och kolla efter boken du tipsade mig om!

Tack för inspirationen! Skrattande

parsley
0

Det finns ett antal böcker om skrivande som man kan läsa om man är intresserad, t ex

• Elisabeth Norin - Tre enkla regler finns inte, en romanskola. Hennes bok är den mest heltäckande boken om skrivande på svenska, tycker jag
  • Julia Cameron och Nathalie Goldberg har skrivit böcker som skrivande och kreativitet. Deras böcker handlar inte så mycket om det praktiska hantverket, utan mer om vikten av och glädjen i att skriva.
  • Susanne Holmberg - Dina ord, dina berättelser. Tips om hur man kan hitta kreativitet i vardagen och skapa små berättelser.
  • Stephen King - Att skriva. Mångas favoritbok.
  • Dag Öhrlunds Skriv din bok och sälj den handlar mycket om vad man ska tänka på i kontakt med Förlag.

Har du facebook, så har Dag Örhlund en grupp som heter Författare på Facebook, som man kan gå med i om man vill diskutera skrivande.

Gå gärna någon skrivkurs om du har möjlighet. Det finns ett antal olika att välja på, från dyra helgkurser i slottsmiljö, kurser på studieförbund, distanskurser och kurser på folkhögskolor. Googlar du på skrivkurser så får du ett antal träffar.

Ketang
0

#8 Tack för alla bra tips! Ska kontakta ABF och Studiefrämjandet och se om dom har något i närheten jag kan gå! Facebook gruppen verkar ju super bra! Ska genast se om jag hittar den!

TACK!

parsley
0

Ett par boktips till

Johanna Wistrands e-böcker som finns att låna på e-lib om du lånekort till ett anslutet bibliotek

• Kom igång och skriv samt
  • Skriv boken

Tänk på att en text inte behöver vara perfekt första gången. Du är säkert inte supernöjd med alla bilder du tar heller. :)

tanteva
0

#7 *applåder*

Där ser du, det är inte svårt. Och jag antar att det kommer att bli foton som är i fokus i din bok så då behövs det ju inte långa texter.

Få nu bara inte kalla fötter och radera det du skrivit i hastigt övermod. Även om du inte tycker texten är perfekt nu så kan den vara stommen i det som senare blir din bok.

Ketang
0

#11 TACK! Jag har inte ens läst igenom det än, men faktiskt fått ut det på papper. Ska träffa en kompis i morgon för överlämnande av ett gäng bröllopsbilder. Hon är extremt driven och har varit egenföretagare i snart 10år så jag hoppas kunna bolla lite med henne. Sen ska jag ner till pappa på kvällen och bolla lite med honom också! Har tyvärr inte hunnit till biblioteket i dag, men hoppas på att hinna med det i morgon!

[Zorita]
0

Du kan också kolla på frilanssidor och annonsera där. En del professionella skribenter/författare kan kanske tänka sig göra det för en billig peng om du är villig att lägga till skribentens namn också. Om du tom kan tänka dig att skriva den på engelska är den superenkel att ge ut och då kan du anställa väldigt billig hjälp.

Annars är det nog bra att annonsera med ungefär vilken typ av bok det handlar om och helt enkelt köra anställningsintervjuer. Det viktiga är att ni funkar ihop som ett team. Börja med ett litet projekt tillsammans och välj därifrån.

Sen finns ett annat alternativ också, vilket är att du skriver själv men fixar en professionell redaktör (heter det så på svenska? editor menar jag). De går in och strukturerar upp texten samt förbättrar och korrigerar. Generellt rekommenderas att ha en sådan i efterhand oavsett.

Är det fiction eller non-fiction du tänker dig?