Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 1425 ggr
parsley
0

Ditt skrivår 2013

Årsskiftet brukar vara en tid då många summerar sitt liv och både blickar bakåt på det som varit och framåt mot det som varit.

Vad har du för planer och mål med ditt skrivande 2013?

I den här tråden får du lite tips.

parsley
0

Att sätta upp mål för sitt skrivande kan öka motivationen och disciplinen så man faktiskt sätter sig ner för att skriva.

En metod för att sätta upp mål är den sk SMART-metoden, som innebär att mål ska vara

1. Specifika. Vad är det du ska skriva? En roman, en novell, dagbok varje dag, dagliga haikudikter?
  2. Mätbara. Går det att kontrollera när målet är uppnått. När är romanen eller novellen klar.
  3. Acceptans. Accepterar du din mål, innerst inne. Accepterar familj och vänner dina mål?
  4. Realistiska. Det går att skriva en roman på 50.000 ord på en månad om man skriver 1667 ord per dag. Kanske är det mer realistiskt för dig att skriva 500 ord per dag?
  5. Tid. Deadlines är bra, men bör inte vara för vaga. Min roman ska vara färdig den 15 april är en bättre deadline än, till våren ska min roman vara färdig.
parsley
0

Ann Ljungberg delar med sig av en PDF där man kan fylla i sina mål med skrivandet för året som kommer

http://www.annljungberg.se/2012/12/skrivadventskalendern-2012-lucka-24/

parsley
0

Kim M Kimselius delar med sig att skrivtips på facebook i gruppen Att skriva med glädje, döpt efter hennes handbok om skrivande https://www.facebook.com/AttSkrivaMedGladje
SÄTT UPP MÅL!
Året närmar sig sitt slut, nu om någonsin är det dags att sätta upp mål för ditt skrivande. 
Visst är det härligt att bara skriva på när andan faller in, men om du verkligen vill få din bok utgiven bör du sätta upp en deadline, alltså ett sista datum för när boken ska vara klar = färdigskriven.
Skriv in det datumet i din almanacka och ringa in det med rött. Räkna därefter in två till tre månader till för korrekturläsning och korrigering. Sätt ett allra sista datum då boken ska skickas iväg till Förlag, ringa in det datum och markera det rejält, för då SKA boken vara klar.
Räkna därefter ut hur många halvtimmar/timmar per dag du behöver skriva för att uppnå ditt mål. Kanske upptäcker du att du har tagit till för snålt med tid till slutdatum, kanske ska du flytta fram datum, eller lägga fler skrivtimmar per dag?
Du kanske bestämmer dig för att anmäla dig till en skrivarkurs, gå en skrivkurs på distans, eller klara av det på egen hand.
Tänk noga igenom hur du ska nå ditt mål och se till att hålla dig på en rak väg ända fram till mållinjen! Lycka till! :-D

parsley
0

Tips!

Skaffa en skrivdagbok. Runt årssiftet och inför skolstarten på hösten brukar det finnas ett stort utbud av kalendrar i affärerna. En almanacka med gott om uttymme för anteckningar kan användas både som skrivdagbok där man skriver om sitt skrivande och som dagbok för vardagliga händelser.

Vill man skriva en mer omfattande dagbok och bli hitta djupa sanningar om sig själv eller bearbeta olika händelser rekomenderas dock en vanlig anteckingsbok, ett worddokument eller en lösenordskyddad privatblogg där man kan bre ut sig.

parsley
0

Dagbokstips! Några tips om vad man kan skriva om i sin dagbok

Vad jag sett/upptäckt idag?

Vad kände jag inför det?

Finns det något jag uppskattade eller inte tyckte om?

Vad gjorde jag då?

Har det hänt något ovanligt?

Om jag skulle berätta om min dag vad skulle jag då berätta om den?

parsley
0

Gillar man inte att arbeta med mål i punktform, så kan den här skrivövningen vara användbar.

Författarcoachen Johanna Wistrand tipsar om den här användbara skrivövningen på sin blogg. Källa bloggarkiv december 2010.

http://www.forfattarcoachen.se/index.asp

Från Multimanus blogg, eftersom övningen kan vara lite svår att hitta:

Det här är författarcoachen Marla Becks övningar från 2009 som jag har tipsat om förut här i bloggen.
Övningarna bygger bl a på att bli klar över vad man vill ha, genom att formulera motsatserna.

Ta ett tomt papper och dra ett vertikalt streck på mitten så att pappret delas upp i två delar.
Skriv "Mitt skrivår 2011" högst upp på pappret.
Vik pappret på mitten.
Sätt äggklockan på tio minuter och skriv sedan i vänstra kolumnen, så fort du kan, ner allt det du kommer på som du inte vill uppleva nästa år. Det kan t ex vara:

Jag vill inte…
"skriva strax innan läggdags då jag är så trött att jag håller på att somna"
"behöva städa hela hemmet innan jag tillåter mig att skriva"
Skriv tills äggklockan ringer.

Marla förklarar att man inte ska känna sig nedslagen av denna övning: "The more you can allow yourself to really feel, see and experience what you don't want, the easier you'll find it to connect with what you do want".

Nu vecklar du ut pappret och skriver ner i högra kolumnen det alternativ du vill ha.
Det kan se ut så här:

Jag vill…
"skriva på morgonen strax efter frukost då jag är pigg"
"skriva 30 minuter och blunda för det som är stökigt och ta itu med det först efter skrivstunden"

Sedan tar du fram ett nytt papper och skriver allt du vill ska ske, under samma rubrik som innan: "Mitt skrivår 2011". Skriv ner som en berättelse i jagform, och i presens.
Den här berättelsen kan du sedan läsa då och då, som ett sätt att nå dina mål, att omedvetet styras in på de bra alternativen i din vardag.

Ta fram ett tredje papper. Nu ska du titta tillbaka på året som gått. Skriv en lista på allt som du är nöjd med. Skriv ner minsta lilla. Det måste inte vara framgångrika saker, utan även saker du haft mod att göra, som att skicka en text till en viss redaktion. Eller att du vågat visa dina texter för någon för att få respons på dem.

Gå sedan igenom följande 4 kategorier och skriv ner:
Yttre saker som påverkat skrivandet (hälsa, livsstil, jobb, relationer etc)
Inre saker som påverkat skrivandet ( attityd, disciplin, hälsa etc)
Skrivprocessen (skrivblockeringar som du vill komma förbi, taktiker du haft för att undvika skrivandet etc)
Skrivandet/produktiviteten (vad du har påbörjat, vad du har slutfört, vad du har fått publicerat, vad du har fått betalt för etc)

Marla avslutar det hela med orden: "Remember that this is an organic process--today's notes are just initial ideas. Ideally, your vision statement is a dynamic document you'll update and refine throughout the year".

jossa5
0

Jag har inte några större mål egentligen. Mest bara att komma igång och skriva igen, då jag nu känner att jag saknat det.
Men jo, ett mål har jag ju, och det är att faktiskt skriva en roman under NaNoWriMo! :D Har påbörjat en liten plan, men inte kommit så långt ännu.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus