Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 2810 ggr
parsley
2

Nanowrimo

National writing month

http://www.nanowrimo.org/en

National writing month är ett årligen återkommande händelse. Det kostar ingenting att vara med. På hemsidan finns bl a en räknare där man kan lägga in och rapportera hur många ord man skrivit. Under 30 dagar ska man ska skriva 50.000 ord, vilket motsvarar 1667 ord per dag. Efter en månad har man en roman, eller åtminstone ett utkast till en roman som behöver redigeras.

Tips!

• Undvik feber och förkylningar. :)
  • Gå inte tillbaks i texten och rätta utan fortsätt och skriv istället. Rättningar tar tid och minskar antalet ord.
  • Skriv på engelska istället för svenska. Engelskan innehåller ord som skrivs som två ord, där vi på svenska skriver ett ord. :)
  • Minska på ditt sociala umgänge. Skrivandet är högprioriterat under november.

Någon som ska vara med? Jag känner att det är tufft att skriva 1667 ord per dag. Jag gissar att min dagsproduktion i bästa fall är 1/3 av det.

Varga
1

Jag och en kompis pratade om att vara med i det, och eftersom jag tänkt vara med i typ tre år så känns det "på tiden", så att säga. 1667 ord är mer än jag skriver i vanliga fall, men samtidigt är jag väldigt tävlingsinriktad ;) Dock tror jag inte att jag kommer köra en hel roman utan snarare skriva flera noveller under tiden, eftersom jag just nu jobbar med en novellsamling :)

Trollvind
2

Jag var med för första gången förra året, men klarade inte alls av det. Hoppade av halvvägs. Så jag känner mig ganska sugen på att testa en gång till. Nu vet jag ju lite mer om mina fallgropar och hur det går till. Det är verkligen en jätterolig erfarenhet, om inte annat.

vaanjja
0

Förra året ville jag testa, men när jag såg det var det för sent. Vet egentligen att jag absolut inte kommer hinna detta då jag knappt hinner kludda i min dagbok om kvällarna men jag blir ändå grymt sugen på att testa!

[Misstaget]
0

Jag har registrerat mig.

Men är inte duktig på Engelska, och det är en engelsk sajt.

Så jag vet inte hur det blir :O

vaanjja
0

#4 du kan skriva på svenska. Det finns en länk till forum där folk från Sverige skriver med varandra!

parsley
1

Tips till den som känner att nanowrimo känns för tufft. Testa att räkna hur mycket ni skriver på en månad. Sitter man en stund varje dag så kan det bli en hel del även om man inte kommer upp i så mycket som 1667 ord per dag.

[Misstaget]
0

Åh, så spännande! Är klippt och snaggad inför detta!

#5 Tack så mycket. Ska leta upp den länken!

vaanjja
0

#7 varsågod! Den ska ligga under "NaNo near you" ! :)

[Misstaget]
1

Ja, jag har hittat min nation där.

Tack :).

Nu har jag i alla fall förberett novellen.

Men längtar tills klockan startar till 1 november :).

parsley
0
Skogselva
1

Skrev upp mig igår, ska bli kul att försöka, men jag har mina tvivel. För att jag ska kunna skriva så måste jag ha en idé som är bra och måste börja på rätt sätt och så vidare, annars slutar "eländet" på fem sidor i papperskorgen, ungefär.

Men det jag har lyckats skriva klart har slutat på över 50k ord och det har då tagit mig ca 40 dagar (håller alltid noga räkning på start- och slutdatum), så jag ser framemot nanowrimo, det ska bli en kul utmaning! Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

jossa5
0

Har provat tidigare år, och vissa gånger började det bra, andra blev bara blaha. Men det är skoj att prova.
Kommer dock inte prova i år, då jag inte skrivit särskilt mycket alls på sistone. Bättre att vänta tills nästa år och hoppas på att jag skriver mer då.

Lycka till alla som ska försöka! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Skogselva
0

Kan man få några tips hur man kan förbereda sig förresten?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Varga
0

Så, nu är jag anmäld! Bara att vänta nån vecka och sen kör vi! ;)

Jag skrev ett inlägg om det på min blogg, med en länk till min NaNoWriMo-användare, så om någon vill vara skrivarkompis där så är det bara att lägga till mig :)

Tootsiepop
1

Tror jag ska vara med. :)

Jag är en liten undulat, som får så dåligt med mat!

http://sofiazim.blogspot.com

Varga
0

Imorgon börjar vi! *pepp* :D

vaanjja
0

Räknas kapitelnamn? Förvånad Typ 1. Stölden. Eller något

[Misstaget]
0

Jag kan inte riktigt med den här ordräknaren och sådär.

Ska man spara sin roman på ett annat ställe om man ville skriva dagen efter eller skriva om samma dag?

DFör det blir ett tomt blad varje gång! o.o

parsley
0

Författarcoachen Ann Ljungbergs tips!

http://www.youtube.com/watch?v=1DbholXgCsM&feature=plcp

parsley
0

Jag har kollat igenom Ann Ljungbergs tips. Hennes föreläsning innehåller en hel del användbart samt ett dag för dag-program hur man ska lägga upp Nanowrimo. Strukturen och arbetssättet hon rekomenderar kan tillämpas även om man inte skriver Nanowrimo.

Föreläsningen innehåller en del teoretiska begrepp och fackuttryck, som kan vara lite svåra att förstå, om man inte stött på dem tidigare, t ex vilket tema har din berättelse.  Exempel på teman kan vara: människan är god eller brott lönar sig inte.

Sammanfattande tips från Ann Ljungberg:

• Skriv minst 1 timme per dag
  • Det är kvantitet och inte kvalitet som räknas i det här skedet. Strunta i stavfel, grammatik och logiska luckor. Skriv och fira när du är klar.
vaanjja
0

Det går icke bra för mig hittils. Skrev ca 500 ord första dagen, sen fick jag för mycket att göra. Kanske kan ha en "skriva ikapp-dag" om ett tag och ta igen alla förlorade ord, eller så får det bara bli så mycket som det blir. Glad

viktorpetersson
0

Jag hoppade in lite sent med en idé om romanen, hoppas att jag kan ta igen det senare :) Just nu försöker jag bara skriva dagligen, men 1667 ord är mycket per dag så jag får se hur det går!

Dock riktigt bra motivering om man länge har gått och skjutit på ett projekt eller bara funderat på att skriva något. Egentligen är det ju ingen press, så det är ett perfekt instrument för oss amatör-författare :)

Varga
0

#21 Tro mig, om du ska ha en "skriva ikapp"-dag ska du ha den nu. Vi är redan uppe i 8335 ord och det har gått fem dagar… Jag ligger också efter med ungefär hälften och jag blir galen :P

#22 Jag skriver om utkastet till min roman, eftersom jag gått och fjutt-skrivit på det nu alldeles för länge :p Angående att ta igen senare så avråder jag som sagt från att vänta allt för långe bara. :)

vaanjja
0

#23 hoppsan. Antar att jag inte kommer lyckas. Författande är inget för en som är i skolan 9 timmar om dagen och givetvis måste plugga de resterande timmarna av dygnet… men menGlad

Varga
0

Äh, sätt upp ett eget mål vettja! ;) Men bestäm redan nu att "jag ska skriva 20.000 ord!" eller något så du inte "fuskar" för dig själv :p Jag jobbar ju istället vid en dator hela dagarna, så jag är inte jättepigg på att sätta mig och skriva när jag kommer hem… Men vi får se, man får väl tvinga sig till det ;)

viktorpetersson
0

Hur går det för alla? :) Själv ligger jag på 8000 ord cirka, lite missnöjd men samtidigt sjukt imponerad över så många ord på så kort tid och utan planering!

Vad är ni nöjda med? Har ni några tips/framsteg/klagomål att dela med er av? :)

Varga
0

Just nu sitter jag och skriver, än så länge är det 12.817 ord men jag tänkte försöka få ihop lite mer än vad man "ska" ha fått ihop idag eftersom jag kommer att vara upptagen i helgen och inte kunna skriva så mycket…

Dock omarbetar jag ett gammalt utkast till en roman, så vissa stycken blir lite lättare och går snabbare än om jag skrivit "från grunden", så att säga :)

När det kommer till dina frågor så är jag mest nöjd med att jag faktiskt lyckats hålla mig kring det rekomenderade antalet ord nu på slutet, och jag är dessutom nöjd med resultatet :3 Tips är väl mest att man ska försöka att inte känna sig dålig om man skriver "för lite", för lite är alltid mer än ingenting och man tävlar bara mot sig själv!

Skogselva
1

Intressant att se hur det går för folk tycker jag, är dålig på att hänga med på nanowrimo, där uppdaterar jag bara orden jag skrivit.

Nådde 25k ikväll. Wii! (Skryta bäst man kan, snart kanske man tappar tempot, hehe. Oskyldig)

Varga
0

Vad duktigt, #28! :D Jag ligger lite efter nu eftersom min dator krashade uppe i Ljusdal och jag dessutom var sjuk så jag orkade inte riktigt leta fram papper och penna osv… Men hoppas på att skriva ikapp i veckan eftersom jag ska vara hemma och ledig alla dagar utom måndag och torsdag :3

Hell
1

Ligger ungefär 9000 ord efter, så det får bli att knappra på ikväll tror jag. ;) I år SKA jag bli klar!

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

viktorpetersson
1

#30 Det klarar vi! Jag siktar på att ta ikapp den här helgen, sömn är överskattat!

Hell
1

#31 Bara jag kommer på vad jag ska skriva brukar det flyga på ganska bra, men det går trögt! :D Men ja, sova kan jag göra i december ;)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Skogselva
1

#29 Ja, det gillade jag, eftersom det är första gången jag gör Nanowrimo och trodde det skulle ta mig längre tid att nå 25k, har liksom aldrig hållt koll på hur mycket jag skriver förut. Usch för datorer som kraschar, det gjorde mitt gamla skrälle tre gånger, så den har jag bytt ut. Hoppas du kom ikapp.