Geni och galenskap
Geni och galenskap går hand i hand, konstatera Aftonbladet. Håller ni med eller inte?
Personligen är jag lite skeptisk mot sådana här påståenden, speciellt om de återberättas i kvällspressen. Ingenting får mig att tro att kreativitet skulle vara speciellt skadligt, eller att det krävs vissa gener för att kunna skapa, ha fantasi och vara uppmärksam på sin omgivning och återberätta det man sett.
Va?!
Ursäkta mig lite. Jag måste andas.
Nu fattar jag äntligen varför folk klagar på att jag mår dåligt (och att det är hemskt och fult) när jag skriver skräck, thriller, tragedier och deckare :).
Men personligen tror jag inte att det är så.
Möjligen att vissa konstnärer och författare "ser" och är känsligare av någon anledning, men detta var nog lite dumt.
Jag tror som du, att konst inte enbart går i en gen (på vissa kanske det har större risk att göra det men ändå) utan att alla som är intresserad av den kan komma fram och skapa den (däremot är vissa mer i vår smak än andra). Vi människor har haft konst i århundraden.
Men vi är inte lösare i hjärnhalvorna.
Och det är inte skadligt att skriva. Konst är inget som ska drabba någon.
Tycker man inte om det man ser - välj en annan konstnär (vilket jag vill påpeka till min omgivning då de bara läst 1-2 böcker och jag binder knappast fast dem och trycker böckerna i ansiktet på dem eller läser högt för dem, det är de som tar upp dem och läser själva…)
Jag tror det med att vissa konstnärer lider mer än andra får man ta med en nypa salt. Det är ju individuellt, precis som människors ögon, hår, hud och livserfarenheter.
Nu ska jag skriva vidare!
Men återkommer gärna om det blir diskussion av detta!
Intressant…
Läste för ett tag sedan en text skriven av Dan Eden på viewzone. Enligt Dan har forskare visat att människor med en kreativ förmåga (aktivare vänsterhjärnhalva) har mer eller mindre olika grader av aspergers syndrom.
Och så om det inte var nog med detta drar Dan starka paralleller mellan aspergers syndrom och pedofili.
Med andra ord kan man tolka det så här: Kreativa människor (konstnärer, författare, musiker etc.) har mer eller mindre aspergers, och folk med aspergers har ofta den sexuella avvikelse som vi kallar pedofili.
Så att "bara" kallas galen känns helt plötsligt inte så allvarligt.

# 2 Slutsats
Inom normalpopulationen blir 1 av 1000 galna. Inom gruppen författare blir 2 av 1000 galna. Risken är med andra ord dubbelt så stor för författare att bli galna. Statistik och matematik.
Påståendet att författare är galna känns ganska unket och baserat på den romantiska 1800-talsmyten om det lidande geniet.