Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 5805 ggr
parsley
0

Vad föredrar ni?

Vad föredrar ni? Första eller tredje person, dvs jag eller han och hon? Presens eller imperfekt, dvs nutid eller dåtid?

Jag föredrar att skriva i tredje person, presens. Det känns som det skapar mest närvaro i texten. Jag vet inte riktigt hur upplevs att läsa, men jag föredrar att skriva på det sättet.

Gronstedt
0

Sett ur en kronisk läsares perspektiv: Jag tycker det är jobbigt med böcker skrivna i presens, det verkar krystat och som om författaren försöker lägga på en närvaro som texten inte är tillräckligt intressant för. Jag läser just om en bokserie där vissa böcker är skrivna i presens och de känns betydligt med pretentiösa än de som är skrivna i imperfekt. Den jag håller på med nu är skriven i första person, presens, och det känns mest pretentiöst av allt. Som ett författarexperiment av en författare som redan är multimiljonär och inte behöver anstränga sig för att behaga läsarna längre, utan kan experimentera för sitt eget höga nöjes skull.

[Betleguise]
1

Det är inte helt lätt att bena ut vad som är bäst. Beroende på vilken sorts text man skriver måste man förändra sitt tempus och perspektiv.

Förr sa man alltid att det viktigaste var att alltid hålla samma tempus igenom hela texten men det är inte helt sant. Vad som är viktigast är att ha samma tempus igenom samma händelse men det är inte ovanligt att skifta tempus och perspektiv mellan olika sekvenser/kapitel. Tänk på att dialoger alltid är skrivna i nutid. (Själva orden kan vara i preteritum men dialogen alltid i nutid även vid tillbakablickar.)

Hur som helst är det oftast lättast att skriva i preteritum med tredje persons perspektiv. Det är lättare att komma vidare och preteritum är också "berättartempus" Tempuset flyter nästan på av sig själv och man behöver inte fundera kring hur det ska vara.

Skriver man i presens riskerar man att fastna eftersom allting hela tiden händer just nu. Man kan visserligen hitta många lösningar för det men oftast blir det tillbakablickar och då faller charmen med presensskrivning. Personligen tycker jag presensskrivning fungerar bäst med förstapersons perspektiv trots att det kan verkar prententiöst.

Men, allt handlar om vad för sorts text man skriver och om vad.

Som läsare är det nästan uteslutande lättast att läsa en skönlitterär text ur tredje ps perspektiv, preteritum. Att läsa en bok skriven i presens kräver större koncentration och närvaro.

Men detta är ju bara mina two centsGlad

Pelle Långlös
0

Tredje person och present

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[NoOrdinaryGirl5]
0

Tredje person =)

Johannaaa
1

Det beror på vad det är för sorts bok/text… i tex. ungdomsböcker funkar det jättebra med första person och presens (tycker jag), böcker med mer Action är oftast finare i tredje person och imperfekt. Kanske för att det är så mycket runt omkring att ta in? Ungdomsböcker fokuserar ju mest på huvudpersonens känslor och intryck.