Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettutmaningar
Läst 2876 ggr
precis
0

Haiku

Hej. Jag tänkte komma med ett förslag till utmaning eller bara uppmuntran till att fler ska experimentera, så att ni får mer skrivlust.

Jag gillar minimalistisk musik och konst. Så varför inte se på den japanska minimalistiska dikt-konsten Haiku eller Tankan???

För att verkligen utmana er lite hårt, såhär i början, så tänkte jag att vi börjar med riktigt hard-core-regler, flera tusen år gammalt traditionellt vis.

En Haiku är en diktform som inte rimmar. Den ska bestå av 17 stavelser. Inte mer, inte mindre. Den kan skrivas på en enda lång rad, eller på tre rader. (egentligen inte stavelser, utan ljudformer, munrörelser. men det är ju på japanska, så vi modifierar lite grann till germanska språket som vi alla kan)

Varje rad ska då bli som ett penselstreck som förändrar scenen. Ofta är det frågan om ett skeende, t.ex. i naturen, som framkallar en stämning.

Den första raden kan vara en tidpunkt, eller något fakta som ett konstaterande, och ska vara fem stavelser.
Den andra raden kan vara en iakttagelse, sju stavelser.
Den sista raden kan vara en jämförelse, sammanfattning, summan av kardemumman eller nåt som gör att läsaren får en aha-upplevelse, avslutande fem stavelser.

Jag har aldrig skrivit nån Haiku, så jag tänker inte ge mig ut först på den nyspolade isen och bryta benen eller bita mig i tungan…
Vem vågar prova? (ni kanske vill googla lite först och få inspiration ifrån nyskrivna eller ålderdomliga översatta haikus???)

[Vargnatt-]
0

Länge sedan jag skrev en haiku så jag skickar en gammal jag skrivit:

Så ljudlöst faller
sommaregnets små droppar
innanför väggen

SusanneStromstedt
0

Vackert =)

[Vargnatt-]
0

#2 Tack :)

precis
0

brun hud luktar jag,

rundad barm under linnet,

min kram runt livet.

sammanblandad takt,

rena lungor ökad puls,

samma merlot blod.

strawberry-blond hair,

no traces of underwear,

her, mine, shared.

Ja, där fick ni några försök, ett bonus-test in english på samma tema.

Fler än Vargnatt bör väl prova, för det här är verkligen en utmaning i att säga mycket med många tankar i så få stavelser.

SusanneStromstedt
0

barn förlöses

smärtsamt påtagligt snabbt

mamman glädjegråter

precis
0

Bidde det inga fler? :(

Sehvrin
0

Försökte mig på haiku ett tag, fast som med resten av mitt poesiskrivande blev det inte särskilt bra, dock gillade jag att ha fasta kriterier att följa (antalet stavelser) Jjag kan dela med mig av några stycken jag skrev då:

Fram och tillbaka
En ensam vandrare går
Vilsen i livet

Uppe i luften
Flyger draken i det blå
Fri som en fågel

Så, det var väl de två som passade bäst till kriterierna =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Creation
0

En fråga bara… är det möjligt att den första raden kan vara ett enstaka ord?
Som t.ex. "Obetydliga".

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

Sökte lite på haikus för att få lite exempel på det och hittade en som jag verkligen fastnade för!

_" Inom mig
fullt av eldflugor
ibland bara elden "

Av Ooi Tsuneyuki_
Otrolig! =) Väldigt häftigt och fyndigt tankesätt.

Själv avvaktar jag lite med att försöka ge mig på utmaningen att skriva en haiku själv… ska läsa lite fler olika haikus först.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

emsems
0

slarvigt och fult gjort

hantverkare är dumma

betalt? skitsnack!

Hahahha vet inte alls vad jag pysslar med. Bara en känsla jag just kände då min golvläggare gjort om mitt golv nu för andra gången och fortfarande inte gjort det bra… *morr*

precis
0

#8 i den här tråden är vi ganska släpphänta med reglerna. Och den som du hittade är väl översatt till svenska från japanska, som är ett helt annat sätt med ljudningar (av deras skrivna kalligrafi-tecken), som inte alls går att jämföra med våra stavelser.

Men stenhårt begränsade tumregler - som Haiku-övningar - kan verka positivt in på ditt sätt att skriva, kan förändra hur du tänker, så du inte beskriver för detaljerat eller skriver s.k. Pelle-metare (En term som är uppdiktad på nån reklamskola. Meningen är att man ska undvika kaka-på-kaka & övertydligheter som: En bild på Pelle, som metar, en bildtext: "Pelle metar". och en speaker som säger: "Pelle metar")

En tjej jag känner har som mål att skriva noveller, på max 500 tecken, en per vecka. Testa, sätt upp regler och sätt dig själv på prov - för att utveckla dig själv.

#10 trist mä golvet! jag skulle ha försökt göra det själv. men nu får ni väl det gratis? :D

emsems
0

#11, vi fick betala materialkostnaden bara, det var en ok deal anser jag nog, men hade hellre haft ett perfekt golv, men så får det väl bli..

timmelin
0

mentala molekyler

livsförpackning

i kaos

kunde jag åstadkomma en? har aldrig skrivit en sådan här innan

men dessa ord bara kom inom mig

Stina A
0

Kattens människa

milslånga saknads tårar

nyfallen snögrav

Skäms

Skrev den när min gamla katt dog i vintras ……