Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 1889 ggr
deeremf
2012-07-27 20:13
0

Pappa?

Vem är den här pojken som står där och stirrar på mig?
Han säger att han är min son, hans stora blå ögon ser på mig med ett glimt av hopp bakom dom.

Jag skulle på jobb och plötsligt stod han där med ett stort leende, hans mor var död sa han. Jag kände henne. Vi hadde ett förhållande för många år sedan. Runt sex år sedan, ungefär så gammal den här pojken är.

Hon hade fått lungcancer och inte klarat av att hålla sig frisk.

Döden kom ganska fort efter att hon fått diagnosen, hade hon gått til doktorn snabbare hade hon nog överlevt.

Jag älskade henne för sex år sen, delar av mig älskar henne än.

Delar av mig ser henne i pojken.

Han står där med händerna bakom ryggen och tittar förväntingsfullt på mig.

Tydligen har han aldrig haft en pappa, en riktig pappa menar jag. Pojken har ett papper som intygar att jag är pappan men vad kan jag om barn?

Jag har en förlovad, en kvinna jag ska gifta mig med om tre månader.

Hur kommer hon reagera när hon får träffa han som visst råkar va min son?

Jag tror det inte, det är inte möjligt.

Hur kan han vara min son?

Hon bara försvann utan ett pip en natt. Han kan inte vara min son.

(funderar på att göra mer av den här historian men vet inte helt, tar gärna imot råd om hur jag kan utväkla karaktärena så dom får lite mer ansikte snarare än två personer som står inför en hård tid med massor av turbulens)

parsley
2012-07-28 17:22
0

Kopierar  in  ett  gammalt  svar  här.

Några länkar du kanske kan ha glädje av

http://www.kommissarietax.se/deckarskolan.pdf

http://www.makete.se/forfattarskola (jag tycker sidan är lite rörig, men det finns en del material som kan vara användbart på den)

http://berattarskolan.se/snoflinge-metoden-for-att-skriva-en-roman/

Snöflingemetoden

Det finns lite olika sätt att strukturera en roman eller berättelse t ex

1. Hinderbana Huvudpersonen befinner sig på en viss plats och har vissa förutsättningar och vill uppnå något. På väg mot målet så stöter huvudpersonen på vissa hinder som måste övervinnas. Under resan så kanske huvudpersonen också utvecklas som person. Ex Julia vill vara med i Idol, men är rädd för att bli utslagen i TV och mobbad för det.

2. Cirkelform. Efter ett antal händelser så återkommer huvudpersonen till sin utgångspunkt, kanske förändrad som person. Johan gör ett projektarbete som frivillig på ett barnhem i Lettland. Hans klasskamrater Sigrid och Johanna är också med. Johan är kär i Johanna och Sigrid är kär i…Mötet med de fattiga barnen förändrar dem och de tänker på ett annorlunda sätt när de kommer hem till Sverige och sin vanliga gymnasieskola igen.

3. Zig-zag form Allt är bra, det går åt pipan, det verkar lösa sig, ett ned bakslag, nu verkar allt gå bra, lyckligt slut. Anna brukar vara i stallet. Det finns både ridskolehästar och privathästar i stallet. Hon börjar sköta en privathäst som heter Diamant. Av någon anledning börjar ägaren tröttna på Diamant eller har svårt att ha kvar hästen. Anna är rädd att förlora hästen (konflikt). Hur ska detta lösas? En helg har hon fått löfte att tävla Diamant. Samma helg är det något annat som gör att hon tvingas välja vad hon ska göra.

4. Triangel. Berättelsen börjar med en konflikt och sedan blir det värre och värre innan allt löser sig. Äldre teaterpjäser är ibland konstuerade på det här sättet.

Metoder för struktur

En del tycker om att göra mindmaps, dvs skriva stödord och kanske rita bilder på ett papper för att bygga upp en historia. Andra föredrar ett rutnät där det står vad som ska hända i varje kapitel och vilka personer som är inblandade. En del skriver ett Synopsis som en sammanfattning av berättelsen och broderar ut berättelsen med utgångspunkt från det. Vilket sätt som passar en själv bäst får man själv avgöra.

parsley
2012-07-28 17:37
0

http://skrivlust.ifokus.se/discussions/4f0c89eed4ebea0aac07c174-skriva-nagot-bokliknande

Länk till # 1.

Du har ju en grov Struktur och en uppfattning om vad din berättelse ska handla om. Testa och skriv om den som Synopsis först hände det, sedan hände det och flytta ev om händelserna så du varvar nutid och tillbakablickar. Lägg upp historien på det sätt som känns bäst för dig.

Föredrar du mindmaps så kan du kladda på ett vanligt A4 papper och skriva scener och händelser som du vill ska vara med där.

Lär känna personerna som ska vara med i berättelsen. Hur ser de ut? Vilka drivkrafter har personerna? Vad vill de? Vilka hemligheter har personerna du skriver om?

Gör om de tankar du har till scener. Hur ser den inledande kärlekshistorien ut? Vad kommer att hända mellan pappan och barnet.

Jobba med miljöbeskrivningar. När och var utspelar sig historien?