Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 4817 ggr
parsley
0

Skriva för hand

Ett blogginlägg om att skriva för hand.

http://undrentide.wordpress.com/2012/04/30/att-skriva-for-hand/

Vad föredrar ni? Att skriva för hand eller skriva på datorn?

Ska jag komma på idéer så föredrar jag att skriva för hand, eftersom jag inte behöver tänka på hur det blir, bara det går något. Om jag ska skriva "rätt" och t ex jobba med Gestaltning och formuleringar så föredrar jag datorn. Det är lättare att ändra och datorskärmen ger en visuell uppfattning om hur texten kommer att ta sig ut tryckt eller läsbar för andra på en skärm.

Fri poesi brukar jag skriva direkt på datorn, så jag kan jobba med det visuella. Ibland bygger sådana texter på flödesskrivet material som "tas om hand". Det är texter där jag jobbar en del med det visuella. En dikt ska se ut som en dikt. Det är lättare att  in möjligheter till frasering odyl om man kan prova sig fram.

Bunden poesi föredrar jag att skriva för hand, eftersom det är lättare att räkna stavelser då.

En fördel med att skriva på dator i offentlig miljö är att man ser seriös ut. Man kanske kollar facebook, spelar spel eller något annat viktigt. Den som sitter med dator eller mobiltelefon slipper förmodligen nyfikna kommentarer om "vad skriver du för något".

BunnyWunny
0

Jag skriver helst på datorn när jag skriver eftersom jag inte skriver lika snabbt för hand som vid datorn.

Always <3

[Morfalum]
0

Tycker det är en speciell och mer personlig känsla i att skriva för hand. Blir alltid omotiverad när jagtar upp ett word dokument, slutar alltid med att jag försöker hitta någon intressant font för att krydda lite men det hjälper föga :)

Skogselva
2

Jag gillar rörelsen i att skriva för hand, framför allt med bläck som flyter lättare, det är avslappnande och går nästan av sig själv, utan att jag behöver tänka för mycket. Dikter skriver jag därför gärna för hand först, sen renskriver jag dem på datorn och slipar till det sista.

Men mina tankar är egentligen alldeles för ostrukturerade för att jag ska kunna skriva för hand, så jag föredrar ändå datorn. Jag kommer alltid på en massa saker efteråt som skulle ha stått i början eller i mitten eller var det nu kan vara och det går ju inte gärna att lägga in det i en handskriven text. Framför allt om jag försöker skriva ned en idé jag har fått om något, vare sig det är en bok eller en Karaktär.

När jag slutade nian fick jag en bärbar dator i avslutningspresent, just för att jag skrev för mycket (för hand), men det dröjde länge innan jag övergick till att skriva på datorn, inte för att jag inte tyckte om min present, utan för att det kändes väldigt klumpigt och onaturligt i början att skriva på datorn. Det naturliga var ju att skriva för hand, och det blev var en anti-inspiration till en början att försöka skriva på dator.

Sen är jag lat också, och avskyr att renskriva längre texter från papper till dator. Oskyldig Fast jag förstår verkligen bloggaren, den där viljan att vilja ha kvar originalet så som det ser ut, även om man stryker något. Så om jag känner att något inte blev riktigt bra, men jag inte är säker på om jag verkligen vill ta bort det så trycker jag bara på F12 och sparar dokumentet som "XX version 2" eller "XX reservdelar", beroende på hur mycket jag ändrar/behåller, så finns det kvar även om jag ändrar i den aktuella versionen. Innan jag korrekturläser så sparar jag dessutom det färdiga dokumentet som pdf, så att jag har en kopia på originalet som jag inte kan ändra något i. Till och med eventuella stavfel får följa med. Tungan ute

Så måste säga att datorn är mitt verktyg, men jag hyser varma känslor för min tid som "handskrivare". Det var ju så allting började - med en trubbig, nedvässad blyertspenna och kopieringspapper (nej, använde inte ens kollegieblock de första åren).

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

anetteomelett
1

Jag skriver för hand och renskriver på dator, det blir i och för sig extrajobb eftersom man inte kan publicera handskriven text. det blir klart direkt om man skriver på dator, men jag har alltid gjort så för när jag var yngre hade jag inte dator utan skrivmaskin och ville va säker på att inte begå en massa misstag behöva använda tipex.

deeremf
0

Blir väl lite både och för min del.

Huvud delen skrivs på datorn då det är lättare att Redigera och hålla ordning på.

Men notater, tankar ideèr skrivs för hand i en bok jag har med mig överallt.

[NoOrdinaryGirl5]
0

Innan var det mest dator som gällde men nu är det bara för hand. i alla fall om jag jobbar på en ide, vilket är så långt jag kommit än så länge

Milla00
0

Jag skriver oftast på datorn går snabbare, men det blir mer personligt om man skriver för hand.