Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 9319 ggr
[Älskamig]
10

Hur skriver man skrivstil?

Hej på er! :)
Jag är en tjej som alltid gillat att skriva, men även den gammeldagsa stilen. Så nu tänkte jag börja lära mig att skriva skrivstil. Jag är 15 år och vet att vi fick lära det på lågstadiet, men jag kommer inte ihåg någonting ifrån det. :(
Hittar heller inte några skrivstilsböcker på nätet att låna eller någon information om det överhuvudtaget.
Bor 100 mil ifrån ett svenskt bibliotek, har alltså inte så stor lust att gå till norska biblioteket (fråga inte varför, det bara är så!:))..

Vore tacksam om någon kunde ge mig någon instruktion. Vet att jag har grunden inombords, men behöver bara en liten början.

BaraLisa
0

Finns det inte bilder eller filmsnuttar på nätet?

Med vänliga hälsningar Lisa

BaraLisa
0

Kalligrafi är väl liknande? Sånt finns.

Med vänliga hälsningar Lisa

Maria
0

Jag är 50 år och jag minns att vi var den sista klassen i skolan som fick lära oss den "gamla" skrivstilen. Den nyare är som textning fast man binder ihop bokstäverna.

Med den gamla skrivstilen (som jag skriver med än idag) så behöver man i princip inte lyfta pennan förrän man byter ord eller har prickar över i och liknande.

Här är en länk.

/Maria

[Älskamig]
0

#4: Åh, den gamla vill jag kunna skriva :/ Men får inte till det.. Ser inte ut som skrivstil när jag gör det. Min mormor skrev gammeldags skrivstil förr, när hon inte var sjuk.:P

Maria
0

#6 Vi hade särskilda linjerade skrivböcker för att träna så att lutningen blev rätt och att "stolparna" upp eller ner blev lika långa.

I början så skrev de flesta ganska illa men man vande sig och med träning så blir det bättre och bättre bara man kan grunderna.

/Maria

[Älskamig]
0

#7: Jag har linjerat papper nu, så bara till att börja öva tror jag :)

blacksmithfarm
0

Tittade i mina gamla skolböcker och det var liknande bokstäver som i #4's länk, bara versaler som inte stämmer med det vi lärde oss.

Fast det ser inte så snyggt ut när jag försöker mig på att skriva…

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

Maria
0

#8 Det var speciella linjerade böcker. Där mittendelen var lika bred/hög och delen ovanför, respektive under var aningen "kortare" för staplarna som är uppåt eller nedåt.

Guuuud vad svårt det var att förklaraTungan uteSkrattande

/Maria

Sehvrin
0

#4 Det där kan inte stämma, för den skrivstil jag har fått lära mig ser precis ut som den du länkade till och jag är 27 år. Ville bara påpeka det då jag känner mig lite förvirrad då jag hört flera som påstått att det var längesen man lärde ut den gamla skrivstilen. Det är kul att skriva skrivstil och kul att TS vill lära sig :) Bilden i #4 är bra för att påminna sig om hur man skriver. Sen får man lov att ta och improvisera och hitta sin egen stil precis som när man textar (fast jag upplever att skrivstil ger en lite mer frihet)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Maria
0

Det kanske har varit lite olika runt om i Sverige och olika kommuner.

Hittade denna länk där det står att den nya skrivstilen infördes 1975 men den gamla kanske bevarades lite här och var.

/Maria

Farwuq
0

Jag är 55+ och skrev skrivstil i skolan.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Torparmor
0

Skrivstilen enl länk i #12 skrivet av bumbleboo är den som jag lärde i skolan. Undrar om inte stilen enl länk i #4 är en amerikansk skrivstil. Dels saknas å,ä, ö dels är A och M som versaler precis som hur mina amerikanska släktingar skrev i sina brev till mig.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!