Vad väntar på att skrivas av dig?
Det skulle vara kul att höra vad några av er andra har för planer med skrivandet. Inte långsiktiga utan mer nästkommande projekt. Vad är det och varför just detta?
Själv skriver jag på en skönlitterär betättelse, kanske en novell förhoppningsvis mer. Hittills är den ca 50 oredigerade sidor (word, TNR 12).
Vad jag vill med detta förutom att få ur mig den här berättelsen som fångade mig var att utveckla min förmåga att känna för karaktärerna. Jag har lätt för att visualisera dem men det blir gärna lite kliniskt. Så jag skriver den här berättelsen i "jag" form. Betydligt svårare än jag hade trott.
Det har jag också testat, att skriva i jagform för att kanske lättare "känna med" karaktärerna. Vet inte om det fungerade för mig dock, berättelsen är bara halvfärdig och har varit det jättelänge, så jag antar att det inte gjorde det 
Just nu håller jag i alla fall på att skriva en ungdomsroman som handlar om två unga tjejer. Anledningen till att jag skriver det är nog att jag tidigare startat upp rätt övermäktiga projekt för min ålder, att skriva en kriminalroman som 16-17 åring var kanske inte det smartaste jag försökt mig på till exempel. Detta har i alla fall lett till att min skrivarglädje blivit lite lidande, så jag bestämde mig helt enkelt för att skriva om något jag nog vet mer om och har lite egen erfarenhet av, prestationsångesten blir inte lika stor då och då får jag tillbaka lusten att skriva 

Jag har inga som helst projekt! Skolarbeten räcker som projekt för mig, och jag orkar inte ha några mer "skrivmåsten" än just det som skolan tvingar mig att skriva ;)
På datorn har jag en novell på ca 30 sidor, och den skriver jag på endast för skojs skull och för att få använda min fantasi. Jag vet inte hur lång den kommer att bli i slutändan, hundra sidor kanske mer. Delar av den novellen finns i tråden "Ny här på skrivlust!" (vilket jag INTE är numera, så ett namnbyte på den tråden hade inte suttit helt fel x) ). Det enda kruxet med "drömskrivare" är att inga personer i den parallella historienr inte har några namn, så det är en massa jobb med att försöka hålla reda på alla personer och att verkligen beskriva deras utseende mm, så att den som läser kan hålla reda på vem som gör vad x)
Har även börjat skriva på en ny novell (se tråden "en liten slarvhistoria"), Den är faktiskt skriven i jag-form, något som är ovanligt för min del. Har inte skrivit i jag-form på lääänge, inte sen jag var liten. Det var lite kul att pröva för en gångs skull.
Jag tycker att det är riktigt rolig att skriva fritt, men det beror nog mycket på att jag skriver endast ifall jag får lust eller har någon superbra idé på gång. :)

Nej, man ska inte skriva när man inte har lusst. Att tvinga sig själv kan döda kreativiteten, det misstaget har jag gjort.
projektet jag har nu är helt kravlöst. Jag skriver det med förhoppningen att bli bättre, men framförallt för att ha något att återvända till när lusten faller på. Jag vill inte sitta med en blank skärm när inspirationen slår till och känna att inget duger, eller att alla ideer jag får då är för ambitiösa.
Min "Jag berättelse" är dessutom skriven med en kvinnlig huvudperson. Av någon anledning handlar mina berättelser oftare om män och att byta i den här gör att det på något sätt känns "naknare" vilket är lite läskigt men väldigt spännande.
#1 De bästa historierna jag läst och skrivit är de som utgår från vad jag kan. Naturligtvis måste man även gå utanför det ibland speciellt när man är ung och inte hunnit med så mycket. Jag tycker det låter som ett väldigt smart val du gjort. Men glöm inte bort den andra historien om du känner för den. Du kanske vill gå tillbaka till den senare eller behålla handlingen men skriva om den med nya förutsättningar.
#2 Jag tyckte mycket om det jag läste i "drömskrivare" har tyvärr inte tagit mig tid at komentera i den tråden så jag får skämmas för det
.
Är det någon speciell anledning till att karaktärerna i drömvärlden inte har namn? jag brukar själv sätta sätta tillfälliga arbetsnamn på mina karaktärer som jag sen byter då jag lärt känna dem bättre.
Den andra historien du nämde hade en spännande början, hoppas du väljer att fortsätta på den någon gång.

#3 jo, det finns en speciell anledning, men det avslöjas senare i berättelsen. Kul att du gillade den! Jag kan lägga ut fortsättningen om du vill det :)

Du är aldrig rädd att nån ska sno vad du skrivit? Om någon som läser det skulle vara lagd åt det hållet så skulle några mindre ändringar göra det nästan omöjligt att bevisa. Å andra sidan skulle det ju vara coolt att bli "upptäckt" på internet.

#5 jag har aldrig planerat att publicera novellen som bok, den är liksom inte tillräckligt lång än… och det som ligger ute är bara en liiiten del av det som jag planerat att skriva.. :P och om någon skulle publicera något väldigt snarlikt i bokform så kan jag ju alltid bevisa att jag skrivit det först, eftersom att de gamla dokumenten som novellen ligger på är daterade till 2008. Men, jag tror som sagt inte att risken är speciellt stor, då inte ens en femtedel av novellen ligger ute på nätet ^^

enligt lagboken får ett litteretärt verk inte ändras så att det kan kränka upphovsmannen. Om någon publicerar något så snarlikt att jag ser direkt att det är min kopierade text kan jag alltid anmäla dom, för jag kan ju som sagt bevisa vilket datum jag börjde skriva novellen. :) Om någon däremot skriver något som har en novell som liknar min handling, tja, då är det helt okej. Att ta inspiration någonstans ifrån har aldrig varit fel!

nä du har säkert helt rätt. Jag skulle inte själv vara rädd för att någon skulle sno mina texter för de är knappast tillräckligt bra. Men lite surt skulle det vara om jag la ut något jag jobbar med och tror på och ett år senare hitta ett publicerat verk på ett snarlikt tema.
Jag ska som PA nästa år skriva en kanin- faktabok.
Sedan håller jag på med en annan också och det är ett mera långsiktigt projekt.

#8 jo visst skulle det kännas surt.. det har du rätt i. Men liksom , inget av det jag skriver är 100% originalitet. Jag vet att jag har inspirerats av olika böcker jag läst, och själv hittar jag väldigt många likheter med dom böckerna och med min berättelse. Förhoppningsvis lär ingen annan än jag göra det.. :P Sen tror jag att jag tänker lite som du, att det jag skriver inet är tillräckligt bra för att någon skulle vilja kopiera det..

#10 Där tror jag att du har fel.

Måste utveckla mitt förra inlägg som jag märkte blev väl otydligt. av någon anledning fungerade det inte att Redigera i efterhand.
Jag menade såklart att det var det sista stycket du hade fel om, du skriver mycket bra och så vitt jag kan bedömma så är dina handlingar mycket orginella och fantasieggande. Sälj dig inte så billigt.

#12 Jag måste tacka för det berömmet, det värmde :) Jag tycker att du borde säga samma sak till dig själv faktiskt, för du skriver också riktigt bra! Det är texter som dina som jag gillar att läsa :D
#12 och #13: Ni är båda mycket duktiga på att skriva och om jag var ni skulle jag helt klart vara rädd för att någon skulle sno mina texter :) Fast så länge man bara lägger upp kortare grejer är det nog lugnt och jag hoppas iofs. att ingen här skulle göra något sådant som att sno någon annans text :)

#14 Du har rätt, man vill tro det bästa om folk. Men jag har flera gånger blivit "bestulen" på ideer jag har haft då jag delat med mig av dem för att få feedback. Inte just texter men endå. Det svider. Så numera håller jag alla ideer jag tror på för mig själv, speciellt de som jag börjat arbeta på.
#13 Vi är väll alla drabbade av mer eller mindre låg självkänsla, vi kan väll komma överens om att låta detta så långt det går får bli en jantefri zon:)
#15: Jo, visst är det trist när någon snor ens idéer, oavsett vad det gäller … Man får nog vara försiktig även om det känns lite trist :-)
Jobbar just nu för fullt med min bok. =)
Jag har inte riktigt hängt med i diskussionen ovan. Men personligen vet jag inte om jag skulle våga läggupp material (texter) somjag tänkt använda och arbeta vidare på. =)

Att avsluta den novell jag håller på med -.- 
Josefin
Medarbetare på Glamour I Fokus!
Jobbar just nu på en massa saker, långsamt som f*n går det men långsamt framåt i alla fall. Fokuserar mest på något som jag hoppas ska bli en bok, har bara skrivit två kapitel än så länge men som sagt, det går framåt.
Klar med boken. Slutsåld!
#20 Grattis!! Va kul.
Hur lång tid tog den att skriva?
Jag är väldigt effektiv och strukturerad. Det gick därför ganska fort. Ett par månader så var den klar. Arbetade fortare än tidsplanen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
själv håller jag på att utveckla en idé om att skriva en deckare som sker här hemma i mitt lilla fiskesamhälle längst ner i Sverige
Dock kommer det krävas en hel del innan jag börjar skriva. Denna kommer bli mycket längre än vad jag normalt sätt skriver (har bara blivit lite noveller innan) och även lite mer invecklad och med mycket förberedelser. Vi får se, min hjärna har en tendens att ha tusen idéer i huvudet men få av dem blir bra sen på papper
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har snart gått igenom min bok för andra gången och den ligger ute hos Testläsare.
Ser fram emot att den blir klar så jag kan börja på nästa! Där har jag handling och karaktärer klara redan, så det ska bara skrivas.

Jag ska skriva en Synopsis om en film jag är passionerad att göra, på högst en sida, sen 2 noveller :) Antagning till en skola i Kanada så jag hoppas på att jag lyckas skriva bra!
Medarbetare på fantasy.ifokus
Själv har man precis börjat att skriva en berrätelse (Säger berättelse efter som jag inte vet om den blir 7 sidor eller 7 böcker) och Tammie Grim, min 15 åriga flicka som lever i det stora riket. Det är lite fantasy / Si fi :d
Att skriva, är att måla med ord...
medarbetare på Fantasy iFokus
Jag har massor med saker som jag både borde och måste och ska skriva.
Först har jag en uppsats om Geografiska Informationssytem som jag måste skriva i kursen jag läser just nu.
Ett par artiklar till de sajter som jag är Medarbetare till här på iFokus.
Jag är i slutstadiet av en bok som jag ska försöka skicka till Förlag. Just nu väntar jag på att några av mina vänner ska hinna korrläsa den.
Två noveller som jag bara har skrivit ett par rader på än så länge, den ena handlar om världens coolaste organisation (i alla fall till namnet) International Earth Rotation Services, och den andra om Solnedgångs monstret och undergången av de bortlömda sagornas land.
Jag har även en idé till en ungdomsbok, en blandning mellan sci-fi och "urban fantasy", fast den kommer jag nog vänta lite med tills jag är bättre på att skriva.
Sen har jag en fantasyvärld jag byggt som jag skulle vilja undersöka lite närmare och eventuellt skriva bok av en dag.
Det som jag skriver mest aktivt på just nu är dock "Ondskans Reservat", en fantasyberättelse med underrubriken "När ondskan måste räddas". Den kommer nog bli ett evighetsprojekt, men jag har inget direkt mål med den, förutom att ha roligt och öva mig på att skriva. Här är en länk till bloggen där jag lägger upp berättelsen
Så ja, det är mycket som ligger och väntar på att bli skrivet av mig och jag har varit väldigt dålig på att sätta mig att skriva innan. Så just nu försöker jag tvinga mig att sitta och faktiskt skriva och inte bara fundera på berättelserna.
Har en Sci-Fi som ligger och väntar, samt en Fantasy vars värld jag hoppas kunna utforska lite mer, kanske så att det blir en bok någon gång.
Säg det, har en bok som stått still i många år som har en släng romantik/sci-fi/mystik/äventyr i. En salig blandning men jag skriver den då det egentligen är en mångårig filmidé från min sida, men sätts i bokform istället för på duken för producent är jag inte. Och den är på engelska.