Författare drömyrke
5 % av svenskarna har författare som drömyrke. Att vilja bli författare är populärare än att vilja bli t ex läkare, musiker eller heminredare. Skälet till att författare är så populärt är enligt Aftonbladat att pengar och kändisskap lockar. Vad tror ni? Är det för att bli kända folk skriver?
Till viss del tror jag det. När media skriver om exempelvis J.K. Rowlings framgångar och att hon gick från ensamstående och fattig lärare till mångmiljonär och framgångsrik författare så lockar det nog en del till att vilja bli författare.
Det är lite tråkigt med såna artiklar som lurar folk. De allra flesta, även de som givit ut många böcker, kan inte leva på sitt skrivande. Chansen är nog större att vinna på Lotto än att bli så framgångsrik att man blir miljonär som författare:-)
Nää, jag tror inte alls att de som skriver eller håller på med annan "konst", ja allt skapande, musik, skrivande av olika slag allt från Dikter till låtar, gör det av en inre drivkraft och en kärlek till det, en känsla av välmående som skapandet ger.
De som vill dela med sig av sina texter (eller konstverk eller musik etc) gör det för att det är ett sätt att uttrycka sig själv och en del har åsikter de vill förmedla. Somliga vill rädda världen:-)
Vill man bli känd, så är det bättre va med i en reality TV-show.
Drömmen att bli författare handlar nog mer om att få hålla på med det man älskar allra mest på heltid. Det är svårt att pussla ihop arbetsliv och familjeliv med skrivandet. Dygnets alla timmar räcker sällan till.
Jag skriver som en del av mitt jobb och jobbar med texter, men visst skulle jag gärna skriva skönlitterärt eller poesi på åtminstone halvtid om det fanns ekonomiska möjligheter. Då menar jag att överleva, inte bli rik.
Jag skriver därför att det är kul. Kul att sätta sin fantasi på papper. Synd bara att jag har brist på tid, ork och hälsa.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
När jag var yngre kan jag erkänna att det handlade om att bli känd, men nu . . senare handlar det mer om att jag vill att någon ska läsa det jag har skrivit och liksom, känna sig bra =) Jag får en viss känsla i magen när jag ser en film eller läser en bok som verkligen påverkar mig, och den känslan vill jag ge andra. Vill också kunna få folk att älska mina karaktärer, dem människor som jag kommit på. Känns stort helt enkelt,