Det tar 20 år
Det kan 20 år för minnen att mogna, sa min svenskalärare på gymnasiet. Starka, självupplevda skildringar av andra världskriget började komma runt 1960 (Moment 22, Slakthus 5). Realistiska vietnamskildringar började komma runt 1980 (filmen Deer Hunter 1978). Alakosski mfl författare födda på 1960-talet skriver om sin uppväxt på 1970-talet. Det kan ta tid innan saker finner sin form.
Teorin om 20 år håller inte till 100 %, men det ligger ändå en del i den, tycker jag.
Det visste jag inte! Väldigt intressant, må jag säga. Men det stämmer nog, åtminstone när det gäller sådana stora, livsomvälvande saker som krig eller liknande.
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
Då måste jag vara "övermogen" för länge sedan :) för jag kom 4a i en ganska stor skrivartävling för vuxna med en uppsatsskrivning från gymnasiet. Fast jag föddes nästan gammal, pratade nästan som en - tråkig/allvarlig :) - vuxen då jag var 4 och som en advokat då jag var i 10-årsåldern.
Då några jämngamla kompisar var i "fråga chans-åldern":
-Har du frågat chans på någon? frågade de ivrigt.
-Äh! Larvigt! Det är i alla fall inte juridiskt bindande, sa jag allvarligt 
(Fast jag var inte rädd för "thejbasiller". Min 4 år yngre syster är döpt efter flickvännen jag hade då :)