Lektörsläsning tävlingsnovell
Jag har hört talas om personer som kostar på lektörsläsning på noveller som de skickar in till novelltävlingar för att de ska få större chans att vinna.
Rätt eller fel? Vad tycker ni?
Jag funderar visserligen på att få min dåtidsnovell lektörsläst om jag kan hitta någon som vill läsa en hel novell till en vettig peng, men det är för min egen skull och för att "testa" berättandet och språket och få respons på det, inte för att öka vinstchanserna i någon tävling.
På något sätt så tycker jag nästan att det gått för långt när man kostar på proffesionell lektörsläsning på en tävlingsnovell för att öka sina vinstchanser.
Ja, det kan nog inte löna sig…
men att be goda vänner om råd när man skriver tycker jag är okej, det är ju nästan samma sak och en lektor skriver ju inte texter åt någon, det är väl olika vad de gör i och för sig men att betala en lektor skulle jag aldrig göra, då är det bättre be släkt vänner eller om man inte har någon som vill att rådfråga andra som skriver på Internet, kanske hjälpa varandra ge synpunkter, dvs inte lägga ut texterna kan man oftast inte göra när man tävlar, men skicka till varandra med mejl och hjälpa varandra.
Förutsatt att man inte deltar i samma tävling förstås:-)

Men blir inte det att töja på reglerna en bra bit.
En sådan person har väl publicerat endel?