Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 937 ggr
parsley
0

Soundtrack

Tidningen Skriva om soundtrack till böcker, bl a Cirkeln.

http://tidningenskriva.se/reportage/2012/05/kan-man-marknadsfora-bocker-med-musi/

Har ni soundtrack till era böcker/figurer? Mina har det, eftersom de "är" sinnestämningen i viss musik.

Jag har svårt att skriva koncentrerat till musik. Mitt musiklyssnande är ganska textbaserat, så det skulle inte fungera att skriva till musik. Däremot kan musik fungera som inspirationskälla när man t ex flödesskriver.

anetteomelett
0

Jag har ett problem eftersom jag har med textrader, från låtar, i mina texter, det går ju bra så länge man skriver hemma och ingen annan läser, men då antar jag att jag inte ens kan publicera texter på Internet utan att göra mig skyldig till brott?

Det är väl samma med musik som med vanlig text, att det är förbjudet att stjäla andras material, dvs använda andras citat, meningar från andras böcker, Dikter osv - jag vet att det är copyright-skyddat och så, tror du en musikgrupp skulle ha invändningar om man använde några textrader från en av deras låtar? Hur bär man sig åt för att be om tillåtelse och om man får det, ska man i så fall skriva vems musik det är man har använt i samband med texten eller räcker det att skriva det längt ner, efter texten?

Man vill ju inte bli stämd på miljoner:-)

parsley
0

http://skrivlust.ifokus.se/discussions/4f99a8a488f472422c00117c-att-anvanda-andra-forfattares-karaktarer

En diskussion där vi är inne på ämnet.

Citera i begränsad omfattning får man göra, om det är motiverat och källa anges. Exakt var man ska ange källan framgår inte.

Finns det möjlighet att fråga musikgruppen eller den som äger rättigheterna till deras musik så kan man ju alltid göra det. Fast jag tror att citaträtten gäller. Upphovsrätten när det gäller engelska texter är strängare än den svenska tror jag.

En spotifylista bryter inte mot upphovsrätten, så det kan man använda.

Ett exempel

Katarina Wennstam citerar en av Cornelis Vreeswijks sånger i sin bok "Svikaren". Under fyra rader från en av hans sånger står det vilken sång det är och att han skrivit den.

anetteomelett
0

Tack vad bra. Du verkar vara väldigt kunnig. Tacksam för informationen ska gå in på länkarna också.

parsley
0

I sin Självbiografi "Boken om mig själv" citerar Kajsa Grytt ett par rader ur en av Bob Dylans sånger. I anslutning till citatet framgår det klart och tydligt att det är en Dylan-låt. Förmodligen använder författaren och förlaget sig av citaträtten.

I Håkan Lahgers bok Dylan - en kärlekshistoria återges hela texten till "Sad eyed Lady of the Lowlands" med tillstånd av rättighetsinnehavaren. Vem som är rättighetsinnehavare framgår i anslutning till sången.

Båda böckerna är utgivna på Norstedts så jag antar att förlaget vet vad de gör.

Jag tror man kan använda det som tumregel. Ett par rader går bra, om man anger vem man citerar, en hel sångtext kräver tillstånd.