Hur ska jag skriva?
Hur skriver man i boken(skriver i Jag form) när huvudpersonen och någon annan chattar med varrandra? Ska man skriva som vanliga dialoger fast man avslutar vissa med "skrev han/hon"? Eller börja med "sen skrev han/han svarade"
Hur skulle ni ha gjort?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Beror lite på. Om man vill visa hela dialogen skulle jag nog ta och skriva ut det så som det ser ut i chattprogrammet. annars skulle jag nog skriva som vanlig Dialog (och jag brukar blanda de två varianterna du gav exempel på)
Tack för snabbt svar :) Så det finns ingen direkt "regel" på hur man bör skriva? Så jag kan skriva det lite som jag tycker ser/känns bäst?
Jag är inte så insatt i Skrivregler, praxis och sånt, men om det inte bryter mot några grammatiska regler (vilket jag inte anser att det gör) så tycker jag att man ska skriva så som man känner passar en själv bäst.
Okej, jag får testa mig fram lite då :)
Håller med om att man ska skriva precis som man vill. Förresten tycker jag att det är underbart med presens, många tycker att det är svårare, men man kommer så mycket närmare karaktärerna och lever sig med i handlingen när författaren skriver i första person och i nutid. första person i dåtid är också medkännande, det känns inte som en historia utan en äkta berättelse om något en person varit med om på riktigt.
Lycka till med skrivandet!

En chattdialog ser ju lite annorlunda ut jämfört med en Dialog i en bok. Fundera på om du vill använda chattens formspråk och uttryckssätt. Chattspråket är ju en blandning mellan tal- och skriftspråk.
I en bok kan det se ut så här.
-Vilket vackert väder det är idag, sa mamma. Ska vi åka till stranden?
-Vill du inte åka till IKEA, som vi planerat? undrar pappa.
Chatt
Bella: VGD?
Gustav: VGD?
Bella: Chattar. Mamma vill till stranden
Gustav: Jag hatar sol
Bella: EMO
Gustav: <3
Bella: Vi skulle till IKEA
Gustav: Skickar en bild på en ekorre
#5 Tack :)
#6 Nu fick du mig att fundera. Sitter här med Sandor Slash Ida brevid mig och tittar lite i den. Där chattar dom ju med varrandra och det ser faktiskt bra ut när man skriver i "chattform" i boken. Ska testa skriva i sådan form i min text och se hur det ser ut. Men jag lutar nog åt att använda mig av den skrivformen just nu. Då kommer det bli lite övertydligt att de chattar. Man glömmer nog inte bort det då och tror att de står och pratar istället.