Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 939 ggr
Catta-
2012-05-24 10:19
0

Behöver tips

Håller på att läsa igenom min text till min bok och läser nu det sista jag skrev och känner att det faktiskt skulle bli ett jättebra slut på boken. Men jag har bara skrivit ungefär 25 A4 och satsar på minst 150-200. Har svårt att tänka mig att jag kan klämma in så mycket mer text mellan.

Anledningen till att det skulle vara bra som slut är att min dröm är att skriva en trilogi(eller en liten serie). Tycker ni jag ska sattsa högt och försöka göra historien längre så att jag får mitt önskade slut och kan skriva uppföljningar? Eller ska jag ta det säkra före det osäkra och bara skriva en lång bok?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

parsley
2012-05-24 18:27
0

Det tar tid att skriva en bok. :) Är du villig att lägga ner tid på det känner för att satsa så ska du givetvis göra det.

Är du osäker på om du har tillräckligt med material till en hel bok eller en trilogi så testa att gör ett Synopsis där du sammanfattar händelserna.  Gör ett rutnät  och skriv in respektive kapitel i det, I kapitel 1 händer det här och kapitlet handlar om dessa personer. Skriv för hand eller gör ett ark i ett kalkylprogram t ex Excel. Du kan också skriva en kort sammanfattning kapitel för kapitel i Word.  Räkna med att synopsiet behöver vara ca 3-4 sidor långt.

parsley
2012-05-24 18:28
0

Snöflingemetoden för att skriva en roman finns det en del som använder sig av.

http://berattarskolan.se/snoflinge-metoden-for-att-skriva-en-roman/

Catta-
2012-05-24 19:20
0

Tack så jättemycket! Ska göra så som du föreslog i #1 och ska ta och kolla på länkarna :)

Känns nästan som om jag vill för mycket när jag skriver och skriver allt spännande jag kommer på, på engång. Blir nästan jobbigt när allt kommer i så snabb följd. Ska nog ta en riktig funderare på om jag inte kan lägga in någon lite lugnare scen mitt i någonstans så att historien blir lite utdragen :)

parsley
2012-05-24 19:26
0

Spaltar du upp historien så ser du också hur den ser ut och var den är som mest spännande. Det är inte fel att använda sig av cliffhangers, eftersom det håller spänningen uppe, men ibland kan det vara skönt för läsaren att vila lite med en lugnare scen.

Får du massvis med idéer snabbt så kan det ju vara bra att skriva Synopsis, mindmaps eller lösa lappar. "Det här vill jag skriva om" så man kan gå tillbaka och Redigera och utveckla scenerna sen.

Catta-
2012-05-24 19:29
0

Okej, tack så mycket för hjälpen :)

anetteomelett
2012-05-25 22:26
0

Jag tycker det är svårt att veta när man börjar skriva hur långt det ska bli eller i förväg planera antal sidor.

Det bästa är att känna sig för och märka när man närmar sig slutet så har du ett bra slut redan nu, varför inte ge ut den som novell? Om du vill publicera den kan du skicka in den till tidningar som tar emot noveller eller till en novellsamling och se om din kan få vara med. Skicka också in den till olika tävlingar.

Om du vill kan du göra en egen novellsamling med kanske en fristående fortsättning på den novell du redan skrivit.

Det är också lättare få läsare på Internet i alla fall om texten inte är alltför lång.