Allra hemskaste syster (recension)
Lina Forss - Allra hemskaste syster
I ”Allra hemskaste syster" gör Lina Forss, själv uppvuxen i en av Sveriges rikaste familjer, sin egen version av Shakespeares dram Kung Lear. Kurt Leander leder ett stort klädföretag. Han blir sjuk och hans Firma och konungarike måste delas mellan hans fyra döttrar. Den som älskar honom mest och bäst ska få ta över tronen.
Berättandet är platt och intetsägande. Den ena händelsen staplas ovanpå den andra. Person. och miljöbeskrivningar, i den mån de förekommer, är stereotypa. ”Allra hemskaste syster” känns som en tantsnuskroman från 1980-talet och bekräftar misstanken att det finns författare som får sina förlagskontrakt pga kontakter, snarare än litterära kvaliteter.
Jag har fått boken via
Tur att du varnar, för upplägget låter hur bra som helst!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Idén till intrigen känns riktigt smart. Jag gillar böcker där man får lära känna personerna på djupet och där författaren kan förmedla en känsla för t ex en miljö och de kraven uppfylls inte i boken. Att en person gillar att klä sig i secondhandkläder från 1950-talet säger inte mig någonting om dess personlighet t ex. Gillar man mode så kanske man kan säga att en person som klär sig så här är exakt på det här viset, men jag kan inte det.
Det är inte alla författare som förstår att tillföra något med visuella beskrivningar. Att man själv har en bild av sin Karaktär i femtiotalskläder är kanske inte något man behöver dela med sig till läsaren av, om det inte betyder något för handling eller karaktärsteckning eller annat.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.