Sommarkurs i historisk romanskrivning
Fick veta för några dagar sedan att jag är antagen till två sommarkurser på högskolan. Den ena handlar om "3D-modellering och animation i Open Source-miljö" som varar halva sommaren och den andra varar hela sommaren och heter "Att skriva historiska romaner I".
Är superglad och hoppas jag kommer igång ordentligt med mitt skrivande sen!
Skulle vilja hitta en egen stil som är en blandning mellan Kim M Kimselius och Kelly Armstrong och detta kan ju vara ett steg i rätt riktning 
De är på distans
Så kul!
Jag måste få säga att jag läste "Att skriva historiska romaner I" förra sommaren, det var en jätterolig kurs, och den gav också väldigt mycket, så den rekommenderas! 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

Dela gärna med er av era tips och erfarenheter av att skriva historiskt. Hur gör man t ex med researchmaterial och källor. Hur mycket kan man hitta på själv och hur mycket är viktigt att det är historiskt korrekt? Ska man ha ett speciellt språk när man skriver historiskt? Ska man använda befintliga personer eller hitta på egna. Är det något speciellt man ska tänka på när man skriver om verkliga historiska personer?
# 0 Grattis.
Kelly Armstrong känner jag inte till.
Kim M Kimselius skriver historiska romaner som riktar sig till barn- och ungdomar. Ålderskategorin varierar beroende på innehållet i böckerna. De böckerna som handlar om andra världskriget bör man gå på högstadiet för. Böckerna som handlar om t ex Pompeji riktar sig till barn från ca 10 och uppåt. Hon gör mycket research innan hon skriver sina böcker och de innehåller mycket fakta. Böckerna brukar även uppskattas av vuxna. Barn och ungdomar som inte är så roade av att läsa brukar gilla hennes böcker.
Hon bloggar på och är aktiv på facebook och twitter (om man vill följa henne där) http://kim-m-kimselius.blogspot.se/
#2 Kelly Armstrong är suverän på att skriva verklighetstrogna och realistiska böcker med övernaturligt tema så som varulvar, vampyrer, häxor, demoner osv. De är ljusår ifrån "Twilight", nästan motsatsen skulle jag vilja säga, inget "poff" och så är varulvarna vargar eller att de har accepterat sitt nya "jag" inom två minuter, utan hon beskriver in i minsta detalj hur benen knäcks och vrids, hur de kämpar med vad de är osv. ingen skön läsning men otroligt bra och spännande.
http://www.kelleyarmstrong.com/books/
.
#2 Det man skriver om i en historisk roman behöver inte vara sant och allt behöver inte vara 100% tidskorrekt, men det ska vara trovärdigt, alltså det skulle ha kunnat hända på den tiden det begav sig. 
Till kurslitteraturen hörde x antal valfria historiska romaner, men de rekommenderade att man även läste en bok eller två från den tid man själv valt att skriva om, det gör jag också, för att läsa om hur människor och miljöer skildrades på den tiden var till stor hjälp när jag skrev. Jag läste t.ex. Moll Flanders av Daniel Defoe och Fanny Hill av John Cleland, två böcker från 1700-talet, men också en biografi om Mary Read och Anne Bonny. Det fick mig att våga gestalta mina två kvinnliga huvudkaraktärer så som jag ville gestalta dem. Så det tycker jag absolut att man ska göra, om man vill skriva en historisk roman, även om man inte tänkt att läsa en högskolekurs om det, för det fick mig att känna att karaktärerna faktiskt var trovärdiga även för 1700-talet. De var inte nödvändigtvis barn av 2000-talet placerade i en historisk miljö, så att säga.
#0 Om kursen fortfarande ser ut som den gjorde förra året så är mitt tips är att du börjar spåna redan nu vad du vill skriva om, så du kan hitta böcker som du känner hjälper dig, och hinner läsa dem.
Själv använde jag totalt 4 skönlitterära verk, två av mina var historiska romaner och de andra två var som sagt från 1700-talet, plus biografin om de två kvinnliga piraterna. De var till jättestor hjälp allihop och mycket bra att vända sig till om man kände sig osäker någon gång på trovärdigheten.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!