Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 886 ggr
parsley
0

Text till skrivarverkstad

Vilken typ av text är lämplig att ta med till en skrivarverkstad, dvs en en-dagars kurs där deltagarna inte har träffat varandra tidigare?

Texten ska omfatta 2 sidor och diskuteras på skrivarverkstaden.

Har ni några tips?

[Tess86]
0

Det beror nog mycket på vilken typ av texter som man brukar skriva. Själv skriver jag oftast lösryckta korta scenarion som dyker upp i huvudet och som jag måste skynda mig att klottra ner eller så skriver jag på en bok (jag håller på och skriver på mitt andra bokmanus). Så jag hade nog tagit med en novell, dvs ändå en sammanhängande text med början och slut som kan representera mitt skrivsätt.

Då ska det vara en novell som jag känner mig nöjd med och som jag känner representerar mitt sätt att skriva på i nuläget men det ska inte vara en text som är alltför privat. Jag tror att det är jobbigt att läsa upp och arbeta med en text tillsammans med okända människor ifall texten har för mycket personlig koppling.

Alternativt om man nu skriver ett bokmanus och har kommit ganska långt med det kan man ju ta ut ett stycke från boken som man känner extra starkt för.

Annie-E
0

Jag säger som Tess86. Eftersom det är människor man inte känner så skulle jag nog välja någonting jag har distans till och inte är personligt kopplad till mig.

Dessutom skulle jag nog välja en text som jag inte var riktigt överens med, så att jag skulle kunna få lite hjälp på traven. lite tips och lite trix med den.

Med varm och vänlig hälsning
Annie

www.joella.bloggplatsen.se

parsley
0

Lyckades hitta en bit i en längre text som både innehåller miljöbeskrivning och Dialog, så det fick bli den.

[Tess86]
0

Kul att du hittade en text som du är nöjd med att ta med till skrivarverkstaden. Hoppas att du får en givande och rolig dag!

parsley
0

Det är inte den mest fantastiska text jag skrivit om man säger så, men jag tror nog att det är bättre att ta med en text där det finns olika typer av berättande än att t ex ta med ett exempel på en inre monolog på 4000 tecken eller 2 sidor.

Jag ser fram mot den här träffen, så jag hoppas det blir bra. :)

[Tess86]
0

Ja, det har du rätt i. Det finns ju mer att arbeta med och diskutera om texten innehåller olika typer av berättande.

Det låter väldigt kul. Jag har aldrig varken gått på skrivarverkstad eller på skrivkurs. Jag borde göra det någon gång.

Annie-E
0

#6 Ja, gör det. Det är fantastiskt roligt och givande.

#5 Jag är övertygad om att du funnit den rätta texten för den här gången. Lycka Till och hoppas att du får en givande dag. (Nyfiken på din text ;)

Med varm och vänlig hälsning
Annie

www.joella.bloggplatsen.se

parsley
0

Nu har jag varit ute i stora världen. Det var en väldigt givande dag med trevliga kursdeltagare och varierande typer av texter.

Jag lärde mig två saker

1. Kill your darlings

2. Alla vet inte alltid det jag vet. Jag hade med mig en text om en historisk person, som jag trodde alla kände till. Det var bara jag som visste något om denne. En kursdeltagare trodde att hen hade hört talas om personen.