Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: skrivteknik-tips
Läst 2560 ggr
Frosstis
0

Hjälp med islands saga

Detta är egentligen en svenskaläxa men jag behöver eran hjälp. Vi ska skriva en isländsk saga, gammalmodigt, korthugget och så. Någon som vill hjälpa mig? Jag skriver det jag skrivit för er nu, så får ni kopiera och ändra tills ni tycker det blir bra, sen får ni gärna skriva vad ni tycker jag ska lägga till. Jag ska skriv 1 ½ A4, har bara skrivit 3/4 av ett A4. Så behövs 1/4 och en halv sida till. :)

Min isländska saga

Två barn och tre kvinnor satt på stockar runt elden där en gammal man vid namnet Tord, satt på en stubbe och berättade vad som hände för länge sen..

-Edgar hade sprungit i skogen hela dagen. Han var jagad av en ung man som hette Omar som kände tvång av att mörda honom för att han släppt lös en varg. som dödat deras enda får. Edgar tänkte, om detta ska bli slutet tänker jag inte kämpa mera. Han ställde sig vid ett träd och blev hårt slagen i huvudet. Han drog av sig sitt tjocka halsband och sa sina sista ord "hämnden är ljuv".

Ingen visste vad som hänt, men hans son började undra. Efter ett tag fick han reda på…

Detta är alltså vad jag hunnit i skolan, så kan ni hjälpa mig? Fetmarkera gärna vad ni ändrat. :)

Kom ihåg att isländska sagor är korthuggna, gammalmodigt. Ingen dram,a inga känslor och det värsta de vet är om de blir kallad för svag. Man mördar inte kvinnor. Hämd.

Tack så mkt ♥

[Morfalum]
0

#0 Hehe! Nej men det där är ju din läxa! Du lär dig ju ju bäst om du knåpar själv och får feedback från läraren.

Men det jag tycker är att du kanske fortsättningsvis när du skriver ska tänka lite hur du använder kommatecken och punkter.

Det är t.ex. mindre snyggt att sätta komma mellan en person i texten och verbet som hör till den personen. För att ta ett exempel:

Den glada ungen Olle, sprang hem till mamma.

Det är bättre om du bara skriver rakt upp och ner, kommat borde komma i sådana fall som det här:

Den glada ungen Olle sprang hem till mamma, han är snabbast i hela världen tycker han själv.

parsley
0

Kan du hitta någon moral i historien? Varför släpps vargen ut? Varför vill fårägaren hämnas?

Även om det ska vara kort så försök bygg ut det med lite mer handling. Kan jakten göras längre? Finns det ytterligare något motiv för hämnd än det döda fåret?

Känns det svårt att komma på vad du ska skriva när du sitter med dator eller papper gör en mindmap och teckna vad som ska hända eller skriv ner stödord som du sedan formulerar om till en text.

Kan du få in lite vändpunkter i historien? T ex Edgar går ut i skogen för att göra något trevligt, t ex att jaga för nöjes skull eller för att träffa en kvinna. I skogen ser han Omar och blir rädd eftersom vargen dödat Omars får osv. Har Edgar någon relation till vargen?