Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 2112 ggr
parsley
0

E-bokens framtid

Förlagen anser sig förlora pengar på att e-böcker lånas ut via biblioteken. Samtidigt tycker biblioteken att de e-lånen kostar mycket pengar (jag tror att det är 20 kr per lån) och att kostnaden tar resurser från den vanliga verksamheten. En del bibliotek har begränsat antalet lån per person och vecka.

Boken om Zlatan har enligt uppgift lånats ut 13.000 gånger som e-bok. 2011 var den en av de populäraste julklappsböckerna och sålde i ca 500.000 exemplar. 13000/500000=2.6 %. Att köpa en e-bok kostar ofta lika mycket som att köpa en inbunden bok. Alla är inte villiga att betala så mycket för en e-bok. Innan e-lib kom så fick man ju köpa en inbunden bok om man vill läsa en aktuell bok eller ställa sig i kö för den på biblioteket eller vänta tills den kom i pocket.

Vad tror ni om e-boken och e-libs framtid? Kommer lånemöjligheterna att försvinna eller begränsas till äldre böcker? Kommer bokköparna att vara villiga att betala lika mycket för en e-bok som för en inbunden bok?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14488322.ab

Annie-E
0

Som flitig låntagare av e-böcker så tycker och tänker jag väldigt mycket i just detta ämne.

Jag förstår inte riktigt förlagens resonemang. Biblioteket har i alla tider haft både böcker, tidsskrifter, ljudböcker, musik och videofilmer i sitt sortiment, så vadan denna enorma plötsliga förlust just gällande e-böcker. Jag TROR att det har att göra med att det är en sådan succé och att förlagen känner sig snuvade av ett vinnande koncept. Jag TROR också att de redan får en eller ett par tior för varje utlånad e-bok, men "mycket vill ha mer".

Nu har vi ju en gång för alla bestämt att litteratur ska finnas för alla, och det borde ju även förlagen tycka eftersom litteratur är deras akilleshäl.

Nästa diskussion är ju bibliotekets förlust i frågan. De betalar ju förlagen en viss summa för varje lån, så jag förstår ju att det blir en hel del. Förvisso tycker jag att jag betalar skatt för att ha ett fungerande bibliotek, men å andra sidan så var ju biblioteken nedläggningshotade för bara några år sedan. I och med e-böckerna så har biblioteken fått en rejäl skjuts i rätt riktning och jag tycker att våra politiker borde lyssna och omvärdera skatteplaneringen något. Det borde ju vara av godo att svenska folket läser så mycket som vi gör.

Jag tycker i och för sig inte att litteratur och kunskap ska vara en klassfråga MEN jag är personligt villig att betala några tior för att fortsättningsvis kunna låna ned böcker till surfplattan. Jag skulle kunna gå med på att se biblioteken hyr ut e-böcker för en lägre summa pengar för att kunna fortsätta använda detta enkla och okomplicerade sätt att läsa.

DÄREMOT så tycker jag absolut inte att en e-bok ska kosta lika mycket som en inbunden bok i handeln. Speciellt inte som man köper dem med vattenstämplar som begränsar antalet kopior på boken. Om jag köper en bok så vill jag kunna låna ut den till hur många vänner jag vill och jag vill kunna läsa den i vilken form jag vill (telefon/dator/surfplatta).

… så tycker jag…

Med varm och vänlig hälsning
Annie

www.joella.bloggplatsen.se

parsley
0

Fr om 31 mars ska Bonniers inte tillåta e-lån av sina titlar förrän efter 4 månader efter utgivningen. En kompromiss alla kan vara nöjda med?

http://www.svd.se/kultur/e-boksutlaningen-okar-dramatiskt_6937641.svd

Annie-E
1

Inte nöjd. Jag hade hellre betalat några tior för att "hyra" boken.

Annie

parsley
0

# 3 Det ligger lite i det du säger. Det är inte alltid man köper en pocket för att spara den och ha den i bokhyllan i all evighet. Många ger bort pocketböcker efter läsningen eller säljer dem på loppis.

Annie-E
2

Jag förstår allvarligt inte logiken. I och med e-boken så räddade vi många biblioteks existens. För några år sedan var det ett bekymmer att folk slutade läsa och föredrog film, därav hotades bibloteken. 
Nu räddade läsarna och bra lätthanterlig teknologi biblioteken och då straffas läsarna av förlagen. Återigen kommer biblioteken att hotas och många nyanställda utbildade biblotikareier mister sina arbeten. Hoppas att Bonnierförlagen har ett eller annat arbete att erbjuda dem!

Jag förstår förvisso att de strävar efter samma system som i filmbranschen. Först ska intäkter skyfflas in i mängder från "vita-duken" och när man pumpat in tillräckligt med pengar så släpps filmen för "stora-massan".

Detsamma kommer alltså gälla Bonniers e-böcker….. inte vanliga inbunda böcker eller ljudböcker om jag förstått saken rätt. (? vilket jag tycker är enormt underligt. Eller så tyder det bara på att de har hittat en guldgruva att ösa ur och låter resten av gruvorna vara).

Det här gör mig bara arg och jag kommer aldrig någonsin mer att gå och köpa en nyutgiven inbunden bok, utan istället vänta i fyra månader. Tyvärr!! Jag tänker inte luras in i ett system och betala för något jag egentligen redan har betalat skatt för (min rätt till ett fungerande bibliotek)
Enda anledningen till att jag inte går till biblioteket och lånar böcker är rent hygiensiska. Jag känner mig smutsig om händerna när jag läser en lånebok och skulle aldrig kunna förmå mig att släpa ned en lånebok (som förmodligen legat i 75 andra människors sängar) i min säng.

Tyvärr kommer det här i långa loppet (och loppet behöver inte alls vara så långt) gynna illegal nedladdning av filer och återigen göra litteratur till en klassfråga, vilket ju är bibliotekets kärnfråga, och det är MYCKET tråkigt!!

Annie

parsley
0

Det stod en artikel i lokaltidningen häromveckan. Antalet e-bokslån i Eksjö kommun som har ungefär 18.000 invånare, har ökat från 40 per kvartal till 300 per kvartal. Stämmer siffrorna så tycker jag ärligt talat inte att e-boksutlåningen är särskilt omfattande. Eksjö bibliotek lånar säkert ut 300 vanliga böcker per dag.