Vill skriva men...
Jag har ingen aning om vad jag vill skriva om. Mina favoritgengreer är kriminal och fantasy.
Läkaren tyckte även att jag kunde skriva om mitt liv men jag tror inte den kommer allt säljas så därför vill jag rikta in mig på fantasy, helst.
Hur får man fatt i storyn? Och namnen på karaktärerna. Vad skall det handla om osv?

Grejen är väl att man ska låta sig få idéer, att man vistas i inspirationsgivande miljöer. Mina idéer får jag oftast när jag är ute på promenad eller åker bil, det är lättare för mina tankar att färdas fritt då. Sen när jag får ett frö till något som kan växa sig större gäller det bara att vara snabb nog att skriva ner det, så att jag inte glömmer.
Sen tror jag inte att det finns något särskilt sätt att bygga sin historia. Det enda som hjälper där är fantasin. Och det är bara du som kan använda dig av just din fantasi!
Så, låt tankarna flyga och skriv det du känner för! Din historia har inga gränser, särskilt inte om du vill skriva fantasy!

Försök att glömma bort tankarna om att skriva vad som säljer, utan koncentrera dig på att skriva istället. Ingen kan på förhand säga om en bok kommer att bli en bestseller eller inte. Ytterst få lever på sitt skrivande eller tjänar några större summor på det. För de flesta är skrivandet ett givande hobby.
Skriver du om ditt liv, så lär du känna dig själv och kan komma till viktiga och betydelsefulla insikter. En sådan bok kan även betyda mycket för andra som är berörda, även om den inte säljer i bestsellerupplagor.
De som skriver fantasy brukar hävda att det är svårt att bli utgiven. Det påstås att alla skriver deckare, eftersom det är det enda som säljer, fast jag vet inte om det är sant. Om alla skriver deckare, så blir det svårt att bli utgiven av den anledningen, pga hög konkurrens.
Det tar tid att skriva en roman. Ska man skriva långt så måste man skriva något som berör en från hjärtat, inte snegla på pengar.
Rom byggdes inte på en dag. Ta en bit i taget. Vill du skriva om ditt liv så kanske det är idé att börja blogga. Blogginläggen kan sedan sammanställas till en bok. Skriver du ett inlägg per dag eller ett par inlägg i veckan så kanske du har material till en bok om ett år.

http://soundcloud.com/multimanus/skriv-en-inneh-llsf-rteckning
Om att skriva och få idé till en fackbok.
Tips på användbar bok
Kolla efter den på bibliotek. Valfridsson rekomenderar att man delar in sitt liv i perioder om ca 7 år om man ska skriva sin Självbiografi.
- 0-7 är småbarnstid
- 7-13 årlåg- och mellanstadiet
- 13-20 år högstadiet och gymnasiet, tonårstiden
- 20-27 universitetsstudier, första jobben, längre relationer , finns en vuxenroll, resa
- 27- bilda familj, småbarnsår, egna barn som växer upp, ens egna föräldrar börjar bli gamla, man känner att man börjar åldras osv
Hur långa de olika perioderna är varierar liksom vad som händer en själv. Hennes livskartor kan även användas om man ska skapa fiktiva personer.
Enligt Inga-Lill Valfridssson finns det olika motiv till att någon vill skriva om sitt liv. Någon vill kanske berätta om sitt liv för barn- och barnbarn. Andra kanske behöer olika händelser, t ex mobbing eller en uppväxt med föräldrar som missbrukar. En del vill skriva om sig själva för att upptäcka mönster i sitt eget liv och försöka få klarhet i sin livssituation och hitta svar på frågor som t ex "varför väljer jag alltid en viss typ av partner"?
Att skriva om sitt liv : Med livskartan på spaning efter minnen, mening och möjligheter
(inbunden)
med livskartan på spaning efter minnen, mening och möjligheter
av Inga-Lill Valfridsson

http://skrivadventskalendern.kajabi.com/fe/16612-3
Tips som du kanske kan ha användning för.
Tänk på att inspiration inte behöver vara något som kommer automatiskt, ibland får man tvinga eller lura fram den.
Tack för era förslag. Skall se vad jag kan åstakomma.

Fundera på vad som gör att det känns motigt. Har du någon inre kritiker som säger att du inte kan? Känner du att du inte behärskar hantverket, dvs hur man gör när man skriver? Har du dåligt tålamod och tycker att projektet känns helt enormt och kanske inte kommer att bli färdigt?
Den inre kritikern kan man mota bort och stänga in. Man kan lära sig om skrivandets hantverk genom att t ex gå på en kurs. Känns det motigt att skriva en hel bok, skriv något mindre. Blogga, skriv en dikt eller en novell (man kan få idéer till hela böcker genom att skriva en novell).
jag läser mest här på skrivlust går runt såhär lite här och där men nu vill jag skriva lite här också :P jag skriver inte böker eller så men bara för det är roligt ^^ (förlåt nu för ot)
det kanske kan vara roligt att skriva av en dröm? man kan modellera den sen och göra den lite mer fantasy och så vidare men kanske en bra start till en bok/text?
#6 Det är nog den där inre kritikern som säger att jag inte kan skriva. Har även svårt att formulera mig i text.
Jag bloggar nästan dagligen men det är inte alls samma sak som att skriva en bok. 

#7 Vilken rolig idé om att skriva en dröm! Det ska nog jag prova