Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettbiografi-skriva-om-sitt-liv
Läst 5942 ggr
[Vargöga]
0

Någon annan som skriver?

Vad kostar det att få någon annan att skriva min biografi?

Magrat
0

Menar du att du vill ha en spökskrivare? För det beror på, tror du får räkna med i alla fall 300:- per sida. Inte under det i alla fall. Sen är det ju frågan hur lång boken är tänkt att bli. Men det är ju många tusen om du ska ha en relativt normallång bok på ett par hundra sidor.

Får man fråga varför du vill att någon annan ska skriva din biografi?

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Vargöga]
0

Vad är en spökskrivare?

Jag är inte så bra att formulera mig i text så boken skulle bli väldans kort annars.

Magrat
0

http://www.spokskriva.se/tjanster

En spökskrivare är alltså någon som skriver texter, fast anonymt bakom någon annans namn. Till skillnad från att du skriver texten så skriver någon annan, men du kommer att stå som författare och ingen får reda på att du inte är den som skrivit.

Men spökskrivare tar som sagt ut ett ganska rejält arvode, vilket är förståeligt i och med vad de faktiskt gör.

Men är det dåligt att boken är kort? Jag har ju ingen aning om varför du vill skriva, eller få en biografi skriven. Men "enklaste" vägen att gå borde vara skrivarkurser där du kan få hjälp och stöd i ditt skrivande. Även på internet finns det ju möjlighet att publicera texter och få hjälp med konstruktiv kritik som kan förbättra ditt skrivande och så småningom kanske du faktiskt har skrivit en bok. Annars kan du kanske välja ut episoder i livet som känns viktiga och försöka skriva kortare texter om just den episoden?

Noveller är redan från början korta och om du har en specifik situation du försöker skriva blir det nog mindre rörigt än att försöka sammanfoga och binda ihop alla delar som krävs till en bok. Man får ta det i små steg. Att skriva en hel bok är ju ett stort projekt och då kanske det är enklare att börja med mindre mål, då förslagsvis noveller om speciella händelser i livet.

Sen är det inte en nackdel att en bok är kort, ofta finner man en rytm i språket och sålänge handlingen är intressant/rolig/otäck eller vad det nu ska handla om, får man ofta överseende även om det är skillnad på berättarteknik och språkföring. I mångt och mycket är det berättelsen man läser, språket faller på plats efterhand.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Vargöga]
0

Det var min läkare som frågade mig om jag inte skulle skriva en Självbiografi om mitt liv som psykisk sjuk eftersom jag skriver en hel del bloggar och artiklar (här inne på ifokus). Så jag skulle vilja göra ett försök.