Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettbloggande-hemsidestexter
Läst 1849 ggr
Nannah
0

Blogg efterlyses!

Hej!

Tipsa mig om en svensk blogg där man kan ändra layout, typsnitt, lägga in mycket media (bilder, film) och som inte nödvändigtvis används med CSS och HTML-format i inläggen.

Bloggen skall även gå att följa, (enkelt) det vill säga i iPhone, RSS-flöden och från sociala medier såsom Facebook. Bloggen skall vara lätt att navigera på.

Tack! ;D

parsley
0

Vad tror du om wordpress? Jag har fått uppfattningen att wordpress är den bloggleverantör som har flest alternativ när det gäller layout odyl

http://sv.wordpress.org/

Nannah
0

#1 Hm… Ladda ner o grejer? Tar den mkt plats på datorn? Kan folk lätt få tillgång till min blogg via denna "hemsida"?

Nannah
0

Någon annan med förslag?

Tack parsley för tipset! Dock vet jag inte varför Wordpress inte tilltalar mig riktigt..

parsley
0

De flesta anser att Wordpress är bäst. Personligen är jag inte så förtjust i Wordpress, utan föredrar Blogger, som inte har så mycket funktioner.

Jag tror inte bloggarna tar så mycket plats på datorn utan det mesta ligger på nätet.

Har du en sökvänligt rubrik på din blogg så blir den förhoppningsvis också googlebar. Google är ju lite "lömskt" eftersom den kan ge länkar som den tror att du vill ha bl a för att du sökt efter vissa sidor förut.

När det gäller ljudfiler odyl så kolla om du har någon nytta av youtube, soundcloud (tror jag det heter) och Myspace och kan länka till dem.

Nannah
0

Ok. Jag skall försöka mig på Blogger. Eftersom den är "länkad" till iGoogle kontot. Tack för tipsen parsley!

Nannah
0

Undrar bara en sak… Hur får jag mina "sidelement" att synas på bloggen? Till exempel: Jag la till ett element/flik där man kunde följa bloggen genom att skriva in sin epost adress. För denna flik/funktion skrev jag en egen rubrik via funktionen "Redigera layout". Men efter att jag redigerat lite igen, och gick förhandgranskade bloggen så ser jag bara funktionen "epost-adress" … ingen rubrik som förr var på bloggen.

Ursäkta om det blev rörigt. Tack på förhand:)

parsley
0

#6 Hoppas du lyckas reda ut det eller hittar något annat forum att fråga på. Bloggadminstration är tyvärr inte min starka sida. Jag har min blogg mest som webarkiv.

Cafesinner
0

Tycker blogspot är bäst, många svenskar som använder men även från andra länder.

Jag använder det: http://cafesinner.blogspot.com/

(Sedan kan man ju göra mer avancerat)

[mymmeli]
0

Med Wordpress behöver man inte ladda ner något om man inte vill. Wordpress.org har man på sin egen server och då med nedladdning och installation, men på Wordpress.com kan man väldigt lätt lägga in olika mediafiler och skriva inlägg. Dessutom slipper du "blaffig" reklam över hela bloggen. wblogg.se och bloggsida.se använder sig av samma wordpressprogramvara och är dessutom svenska. Ingen av dessa senaste behöver du ladda ner något eller installera. Med en hemsida/blogg av typen wordpress kan du sen bygga ut din blogg om du så önskar.

Nannah
0

#9 wordpress.com är endast reklamfri då man betalar en summa per år. Så det hjälpte mig inte efter blogg sökandet. Men tack ändå.

Edit: Du kanske menar att reklamen är mer "diskret" än de andra bloggarna?

[mymmeli]
0

Så här skriver wordpress.com i sina terms-of-service: Automattic reserves the right to display advertisements on your blog unless you have purchased an Ad-free Upgrade or a VIP Services account De har rätt att göra det, men det innebär inte att de gör det. Jag och min familj har använt wordpress.com i många år och har aldrig sett någon reklam på våra sidor och inte på några andras heller.

Nannah
0

Så…Ni använder gratis-versionen av wordpress?

[mymmeli]
0

Ja vi använder gratisversionen av wordpress (för att få läsare) och dels worpress.org (för att få möjlighet att mickla lite med sajten).

Nannah
0

ok. tack

ponnyfotot
0
Nannah
0

har nu funnit min blogg … tack allesammans. tråden kan låsas.

Inlägget är låst för nya kommentarer