Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivlust
Läst 1063 ggr
ponnyfotot
0

ingen skrivlust...

Jag har faktiskt inga ider till min novell Jag måste skriva inom ämnet relationer, jag vill att den ska handla om hästar i någon form.

Anledningen till att jag måste skriva är att vi har det som uppgift i skolan.

Någon som har något tipS?

parsley
0

Inspiration är något som man måste tvinga fram ibland.

Ett tips finns här

http://www.forfattartips.se/kom-igang-att-skriva-novell.php

Ett annat är att du sätter dig med papper och penna och skriver upp de saker du kommer att tänka på när det gäller hästar och relationer, sitt 5-7 minuter och försök skriva hela tiden. Ringa in de ord som du tycker känns mest betydelsefulla och försök hitta på en historia kring dem.

Det är bra om en novell innehåller någon slags konflikt. Din huvudperson vill uppnå någonting och har ett mål. På väg mot målet finns hinder som huvudpersonen måste ta sig över eller problem som den måste lösa för att nå sitt mål. Novellen blir mer spännande om något står på spel, misslyckas huvudpersonen så….

När det gäller hästar och relationer så kan huvudpersonen t ex ha problem med sina föräldrar, sin kille/tjej som inte gillar hästar, klasskompisar som retas, någon person i stallet. Målet kan t ex vara att vara med i en tävling, lära sig behärska en svårriden häst, utbilda en problemhäst eller unghäst.

Väljer du att skriva om kärleken till en häst så är det bra om det finns en konflikt i bakgrunden. Tack vare min häst så står jag ut med….

Lycka till.